Hovslagarskola

Sv: Hovslagarskola

Jag har fått svar från skara nu, men hon skrev att jag ligger på gränsen eftersom att jag "bara" varit hästägare i 3 år, *suck* men jag förstår ju att dom tar in dom som verkar mest kunniga, så jag får nog skippa skara faktiskt, väntar fortfarande med spänning på han från nordviks samtal..återkommer senare :)
 
Sv: Hovslagarskola

Men 04 är ju ganska länge sedan...

Jag gick en annan vuxenutbildning på Nordvik i fjol och då sas det ingenting om att man inte skulle vara berättigad till studiestöd :confused:

Och jag har för mig att man inte bara kan tigga pengar av AF utan också av något som tidigare var en del av Lernia men nu står själv... namnet kan variera lite här heter det Portalen eller Veksa... och de kan betala din studieplats om du t.ex. inte har ett slutbetyg från gymnasiet eller är långtidsarbetslös...
 
Sv: Hovslagarskola

mystar skrev:
Jag har fått svar från skara nu, men hon skrev att jag ligger på gränsen eftersom att jag "bara" varit hästägare i 3 år, *suck* men jag förstår ju att dom tar in dom som verkar mest kunniga, så jag får nog skippa skara faktiskt, väntar fortfarande med spänning på han från nordviks samtal..återkommer senare :)

Jag skulle söka ändå! Det kostar ju inte dig någonting att söka i alla fall! Och vad vet du om vilka som söker och vad de har för erfarenheter ;)
 
Sv: Hovslagarskola

När ska du söka då? Jag behöver ju hovslagare till mina småttingar. De två senaste har inte tagit jobbet på allvar eftersom "det bara är shettisar". Har en tredje på gång nu...
 
Sv: Hovslagarskola

Hej hopp igen! :)

Jag har pratat med han på Nordviksskolan (jättetrevlig man) som gav mig lite info om skolan, utbildningen osv, dessvärre fick jag inget svar om csn, men jag tänkte höra med självaste csn om just den utbildningen är csn-berättigad eller inte.

Han från nordvik skulle skicka hem lite papper om skolan till mig, så får jag väl läsa igenom dom och senare se om det är ngt för mig eller inte.
 
Sv: Hovslagarskola

Vad kräver de på nordvik för intagningen? Praktik osv?

Malu
 
Sv: Hovslagarskola

Vad jag har förstått så har dom inga större krav, självklart ska man ha erfarenhet av hästar osv, men det man får göra där är att köpa sig en plats, antingen privat (som nån sa, då kostar det 130 000:- för utbildningen) eller så får man en plats utav arbetsförmedlingen..alltså om man e a-lös.

Jag är varken arbetslös eller rik, så jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att komma in där..

jag fick papprena idag, verkar vara en bra utbildning, man fick med lite statistik på tidigare årskurser..å dom har gått ut med goda resultat.

Men du skulle söka till skara eller?
 
Sv: Hovslagarskola

Nej till skara kan jag inte söka i år eftersom jag inte har någon praktik ännu men ska försöka göra det i sommar så nästa år kanske det blir då... (synd att man inte gjorde det här tidigare... )

Jag är ju inte arbetslös heller eftersom jag fortfarande går i skola (gymnasium) så även där skulle jag väl få vänta minst ett år till..

malu
 
Sv: Hovslagarskola

Strålande. Jag som hellre vill gå den i uppsala än i skara. :)
 
Sv: Hovslagarskola

pmm skrev:
För jag anser att de inte håller samma mått och krav.
Vi hade hovlära i skolan och fick b.la ta tappskokompitens.

Och av dom bilder vi fått se, skulle jag inte välja vem som helst som hovslagare.

Lernia utbildar vem som helst.
Hovslagarskolan kräver hästkunskap och praktik.

Valet är väldigt självklart.

Hej.

1993, (dåvarande AMU,) så var det en elev från lernia som spöade upp nästan hela svenska eliten vid hovslageritävlingar i jönköping. valet av skola är i dagsläget ointresannt, då alla gör likvärdigt slutprov. (1993 så var det dock Gesällbrevet som var examen vid lernias utbildning, alltså mycket svårare än Skaras sutprov)
Däremot så är intresse för yrket och handlag mycket viktigt om det skall bli bra yrkesfolk från skolorna.

Mvh Stuv
 
Sv: Hovslagarskola

stuv skrev:
Hej.

1993, (dåvarande AMU,) så var det en elev från lernia som spöade upp nästan hela svenska eliten vid hovslageritävlingar i jönköping. valet av skola är i dagsläget ointresannt, då alla gör likvärdigt slutprov. (1993 så var det dock Gesällbrevet som var examen vid lernias utbildning, alltså mycket svårare än Skaras sutprov)
Däremot så är intresse för yrket och handlag mycket viktigt om det skall bli bra yrkesfolk från skolorna.

Mvh Stuv

TACK Stuv...en stund kändes det som om jag förde ett enmansförsvar mot en hästägare med idéer...
 
Sv: Hovslagarskola

vdb skrev:
TACK Stuv...en stund kändes det som om jag förde ett enmansförsvar mot en hästägare med idéer...

Tack själv...

"stamtavlan" på utbildningen är inte det viktigaste. :smirk:
Nuförtiden så har dock Skara uppdaterat sin utbildning och jag är inte så påläst om hur den ser ut i dagsläget, däremot så tror jag personligen på en längre utbildning än det som var "generellt" förut. Samt ju mer häst "man har med sig", ju lättare är det att kunna försörja sig på yrket.

Mvh Stuv
 
Sv: Hovslagarskola

hanna_shetland skrev:
När ska du söka då? Jag behöver ju hovslagare till mina småttingar. De två senaste har inte tagit jobbet på allvar eftersom "det bara är shettisar". Har en tredje på gång nu...

Jag vet inte, visst är jag sugen men nu har jag fått en annan affärsidé ;) *hehe*
 
Sv: Hovslagarskola

stuv skrev:
Tack själv...

"stamtavlan" på utbildningen är inte det viktigaste. :smirk:
Nuförtiden så har dock Skara uppdaterat sin utbildning och jag är inte så påläst om hur den ser ut i dagsläget, däremot så tror jag personligen på en längre utbildning än det som var "generellt" förut. Samt ju mer häst "man har med sig", ju lättare är det att kunna försörja sig på yrket.

Mvh Stuv

Det däremot är jag bland de första att skriva under på! Jag har dock under min verksamma tid stöt på hovisar från både nordvik, skara, sthlms hantverksförening och Lernia som har haft bristande förkunskaper om Häst, inte hovar, men häst.
Längre utbildning och mer hästrelaterande ämnen om annat än just hovar.
 
Sv: Hovslagarskola

om man går i skara genom BYS så får man även kurser i hästens biologi, hästens anatomi och fysiologi osv... inte bara hovar på schemat...
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har fått höra att "klinklerträns" är typiskt connemara, men hittar inget om det när jag googlar. Kanske är något "gammalt" att det...
Svar
3
· Visningar
714
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag har flera mindre sommarhagar och kom inatt på att det hade varit väldigt praktiskt med en ligghall som var flyttbar. Vi har en...
Svar
7
· Visningar
559
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
812
Senast: Askur2017
·
Ekonomi & Juridik Någon som vet var jag kan hitta en lista över transportörer som kör inom Sverige? Jag ska flytta hästarna i sommar rätt många mil, 75 -...
Svar
15
· Visningar
1 150
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Mörka fläckar på magen
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp