Hovslagarskola

Sv: Hovslagarskola

Söker till skara? De kräver ju 4 veckors praktik hos hovslagare innan.

malu
 
Sv: Hovslagarskola

Den 2 åriga Hovslagarskolan i Skara ger rätt till 80 veckors studiestöd. Utbildningen i sig är avgiftsfri, men du betalar för förbrukat material på skolan och du måste ha komplett verktygsuppsättning vid kursstarten själv...och det är ju inte sådär jättebilligt om man läser, ca 10-20000:- kostar det :angel:
 
Sv: Hovslagarskola

Fast 10-20 000 är ju inte så farligt för verktygen. om man tänker arbeta som hovslagare sedan (vilket jag antar att man tänker om man ska gå utbildningen) så behöver man ju ändå verktygen.
 
Sv: Hovslagarskola

ja du det är inte lätt
jag var inne på att ta ett banklån för kursen på nordvik
men när jag fick reda på att man inte kan ta studielån då backa jag
är du arbetslös eller blir det kan kanske du övertala din arbetsförmedling
jag köpte trisslotter i en månads tid, som mest vann jag 175 kr på en vecka.
kanske söka fonder stipendier
130 000 kr är ju inte mkt för af
de kan ju betala mkt mer för andra utb
ovan skrivet med tanke på lernia i uppsala
af var lite pigga på det i våras, men sen så lades
den utbildningen på is. det verkar tvärkört för mej på den fronten
så jag har under flera års tid prövat olika vägar
men har nu bestämt mej för att bli nåt annat
önskar dej lycka till
 
Sv: Hovslagarskola

men kraven på skara är ju..


· 20 år fyllda senast det år som ansökan avser
· B-körkort
· Minst 4 veckors praktik hos yrkesverksam hovslagare

· Minst ett års yrkesverksamhet med häst motsvarande heltid med aktiv hästhantering (mockning etc. ger ej behörighet)
ALTERNATIVT
· Minst 5 års hobbyverksamhet/daglig hästhantering med minst 3 olika hästar (ridskola ger ej behörighet)

Efter preliminärt antagningsbesked krävs friskintyg från läkare.
Samtliga antagningskrav skall vara uppfyllda vid ansökningsdagen.


jag har varken dokumenterad yrkesverksamhet med häst eller 5 års daglig hantering av minst 3 hästar, visst har jag mycket vana av hantering av hästar (hållt på med hästar i 15 år) men inget av det är ju dokumenterat...så det känns som att skara är kört för min del.

:(

fan nu sitter man ju nästan å önskar att man var arbetslös så att man kunde be AF om hjälp, men man sitter ju på ett kanon-jobb å lär ju inte få kicken..men för mig är inte kontorist mitt dröm yrke..

lärling då? hur går man tillväga då?

förlåt om jag är jobbig, men jag har verkligen fått upp ögonen för vad jag vill bli, å då vill jag inte släppa det..
 
Sv: Hovslagarskola

mystar skrev:
mjag har varken dokumenterad yrkesverksamhet med häst eller 5 års daglig hantering av minst 3 hästar, visst har jag mycket vana av hantering av hästar (hållt på med hästar i 15 år) men inget av det är ju dokumenterat...så det känns som att skara är kört för min del.

:(

fan nu sitter man ju nästan å önskar att man var arbetslös så att man kunde be AF om hjälp, men man sitter ju på ett kanon-jobb å lär ju inte få kicken..men för mig är inte kontorist mitt dröm yrke..
.

Allting går att lösa, man kan ta tjänsteledigt. Man kan "råka få sparken" om man känner chefen... Man kan ta friår, man kan kontakt trygghetsstiftelsen om man sitter på en arbetsplats som kan vara lite svajig osv osv...jag kämpade i nästan 2 år innan jag lyckades övertyga AF om att de skulle betala min utbildning. Och när du väl kommit så långt så får du aktivitetsstöd så att du inte behöver csn.
 
Sv: Hovslagarskola

mystar skrev:
jag har varken dokumenterad yrkesverksamhet med häst eller 5 års daglig hantering av minst 3 hästar, visst har jag mycket vana av hantering av hästar (hållt på med hästar i 15 år) men inget av det är ju dokumenterat...så det känns som att skara är kört för min del.

Jag skulle maila eller ringa dom och fråga vad de menar med dokumenterad yrkesverksamhet.

Dessutom behöver du inte betala något för att söka, eller hur? Du kan ju inte få något annat än ett nej.
 
Sv: Hovslagarskola

men får man ta ut friår för att prova på annat yrke?
 
Sv: Hovslagarskola

Det där med att "råka" få sparken funkar inte för mig, min pappa är min chef :D så jag tror inte att han frivilligt ger mig sparken..annars hade jag nog funderat på den lösningen..

har ringt till nordviks idag och han som var ansvarig för just den utbildningen var borta, men ska ringa mig imorgon..så jag väntar med spänning på hans samtal :)
 
Sv: Hovslagarskola

Har mailat skara idag, får se om dom hör av sig.
 
Sv: Hovslagarskola

jaså jag tog reda på det genom nordvikskolan våren 04
konstigt att dom kan ge så dubbla svar
det bästa är ju att ringa direkt och få reda på det
 
Sv: Hovslagarskola

BYS och hovslagarskolan i skara är i princip samma utbildning, skillnaden är att BYS läser man även andra kurser om hästen och företagsekonomi osv... annars är ALL hovslagarundervisning den samma som hovslagarskolans egna (ATGs) dvs 2 år med kombinerat lärälingstid och skolstudier;)
 
Sv: Hovslagarskola

mystar skrev:
Det där med att "råka" få sparken funkar inte för mig, min pappa är min chef :D så jag tror inte att han frivilligt ger mig sparken..annars hade jag nog funderat på den lösningen..
)

Jamen det är ju precis här du har chansen att"få sparken", en chef du inte känner kan ju inte göra så. Hota med vad so helst. Döttrar brukar alltid kunna göra det och komma undan med det.
 
Sv: Hovslagarskola

Dina erfarenheter ska räcka gott och väl. Jag mailade skara i förra veckan. Jag har haft egen häst i fem år och hanterat lite andra hästar då och då typ och hon som svarade på det mailet sa att det var ok. (Det går alltså in under hobbyverksamhet)

Sen har jag ju tyvärr inte praktiserat något ännu så jag kan ju inte söka iår men hoppas kunna göra praktiken under sommaren och om jag fortfarande är intresserad av utbildningen då söka till nästa år.

Malu
 
Sv: Hovslagarskola

Lägger in en till fråga som jag funderade på förut idag.

Finns det hovslagarverktyg för kvinnor? Det skulle ju vara lättare med verktyg som passar för lite mindre händer...

Malu
 
Sv: Hovslagarskola

mystar skrev:
Har mailat skara idag, får se om dom hör av sig.


Hehe...räkna inte med det...Jag sökte dit men de slarvade bort min ansökan. Min klasskompis på Lernia sökte in för tjugo år sen men har fortfarande inte fått svar.
När jag ringde upp dem så verkade den administrativa personalen itne begripa nånting.
 
Sv: Hovslagarskola

MaLu skrev:
Lägger in en till fråga som jag funderade på förut idag.

Finns det hovslagarverktyg för kvinnor? Det skulle ju vara lättare med verktyg som passar för lite mindre händer...

Malu

Det finns det, visserligen är jag man, men jag har riktiga pianohänder a´la fröken! Så visst unkar det med de flesta, däremot kan sk ergo-tänger vara bättre för dig!
 
Sv: Hovslagarskola

pmm skrev:
För jag
Lernia utbildar vem som helst.
Hovslagarskolan kräver hästkunskap och praktik.

Valet är väldigt självklart.

Sen är det ju så att bara för att man gått Lernias utbidning så innebär inte det med automatik att man inte har mer eller minre hästvana. Anledningen till att jag valde Lernias utbildning:

1: jag slipper csn-lån.
2. jag FÅR alla verktyg, en kostnad på ca 25-30tusen...
3.Lernia slarvade inte bort min ansökan...
Förstår du nu varför somliga väljer den utbildningen istället för Skaras som inte är aktivitetsstödsberättigande, man måste ta csnlån, och man får inte en tång...
Men visst, jag vet många elever på nordvik och skara som baktalat lernia eleverna pga detta...väldigt märkligt.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har fått höra att "klinklerträns" är typiskt connemara, men hittar inget om det när jag googlar. Kanske är något "gammalt" att det...
Svar
3
· Visningar
714
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
812
Senast: Askur2017
·
Ekonomi & Juridik Jag sitter och skriver på en bok och behöver lite information kring att ta med sig sin häst till England. Inte sälja den utan ta den med...
Svar
4
· Visningar
735
  • Artikel
Hästnyheter I en granskning har organisationen Sveriges Konsumenter tittat närmare på 40 av de mest populära spelen som går att ladda ner i Apples...
Svar
0
· Visningar
119
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp