Hovslagarskola

M

MaLu

Finns det bara en hovslagarskola i sverige? I skara?

Har googlat men hittar bara den.

/Malu
 
Sv: Hovslagarskola

jag har för mig att arbetsförmedlingen hade en ettårig utbildning. kolla med dom! men skaras examen är nog mer eftertraktad bra att ha i vanliga dödligas ögon.
 
Sv: Hovslagarskola

Va? Har arbetsförmedlingen en hovslagarutbildning? Det låter ju mysko... Någon annan som har hört talas om det?
 
Sv: Hovslagarskola

Antar hon menar en KY utbildning som finns vid Biologiska Yrkeshögskolan i Skara. KY utbildningar kan man få genom AF..Naturbruksgymnasiet Västernorrland/Nordviksskolan har en 35 veckor utbildning....där känner jag en del som gått och fått utbildningen genom AF.
 
Sv: Hovslagarskola

fanns i uppsala tidigare amu senare lernia
läsåret 05/06 var kursen tillfälligt nere
för de skall utvärdera den och göra den mera lik
den i skara
ring lernia Mia laven tror jag hon heter som är ansvarig för
kursen i uppsala
 
Sv: Hovslagarskola

www.hovslagarskolan.se:angel:


Lernia har utbildningar för dom yrken det behövs mer folk inom.

Det finns massor av olika utbildningar.

På Svenska hovslagarföreningens hemsida kan du läsa vad som är en riktig hovslagare, hitta hos de du kan praktisera och länkar till utblidningar.

www.hovslagarforeningen.nu


Minns jag det rätt, så tar hovslagarskolan in efter kunskaper, och Lernia tar in hipp som happ och den utbildningen är både kortare och dyrare.
Jag har läst att man kan köpa sig en plats hos Lernia för 130.000kr:smirk:

Och jag skulle inte välja en som gått den utbildningen.
 
Sv: Hovslagarskola

pmm skrev:
www.hovslagarskolan.se:angel:


Minns jag det rätt, så tar hovslagarskolan in efter kunskaper, och Lernia tar in hipp som happ och den utbildningen är både kortare och dyrare.
Jag har läst att man kan köpa sig en plats hos Lernia för 130.000kr:smirk:

Och jag skulle inte välja en som gått den utbildningen.


Ojdå...och varför inte det? De som utexaminerar oss är samma eprsoner som utexaminerar skare-eleverna! Och utbildningen håller samma mått, det ser hovslagarföreningen till!

Jag vill gärna att du berättar VARFÖR du inte skulle välja tex mig som gått Lernias utbildning.
 
Sv: Hovslagarskola

För jag anser att de inte håller samma mått och krav.
Vi hade hovlära i skolan och fick b.la ta tappskokompitens.

Och av dom bilder vi fått se, skulle jag inte välja vem som helst som hovslagare.

Lernia utbildar vem som helst.
Hovslagarskolan kräver hästkunskap och praktik.

Valet är väldigt självklart.
 
Sv: Hovslagarskola

pmm skrev:
För jag anser att de inte håller samma mått och krav.
Vi hade hovlära i skolan och fick b.la ta tappskokompitens.

Lernia utbildar vem som helst.
Hovslagarskolan kräver hästkunskap och praktik.

Valet är väldigt självklart.


Men alltså, du vet ju uppenbarligen inte att kraven som ställs är precis de samma! Och naturligtvis utbildar Lernia vem som helst, det vore censur annars! OCH så krävs det kunskap och praktik, jag krävdes på 6månaders dokumenterad heltidspraktik hos hovslagare.
För övrigt är du inte kompetent nog att stava till ordet kompetens...
 
Sv: Hovslagarskola

För övrigt hade vi en av lärarna somtidigare jobbade i Skara som ansåg att Lernias utbildning var precis lika bra som Skaras, och i vissa fall bättre. Veterinärdelen är enligt honom bättre på Lernia. Men detta vet inte jag något om eftersom jag inte kan jämföra den biten.
 
Sv: Hovslagarskola

Visst går det väl även att gå som lärling en längre tid och sedan göra sitt gesällprov , eller är jag helt ute och cyklar nu :crazy:
 
Sv: Hovslagarskola

Anna A skrev:
Visst går det väl även att gå som lärling en längre tid och sedan göra sitt gesällprov , eller är jag helt ute och cyklar nu :crazy:

Du har rätt. Hovslagarföreninge ger ett teoretiskt prov sen får du göra 2 uppskoningar samt ett smidesprov.
 
Sv: Hovslagarskola

Intressant... men hur många hovslagare har tid att ha en lärling vid sidan om som ska lära sig att sko då?
 
Sv: Hovslagarskola

Skriv gärna här igen när du får veta mer! :bump:

Malu
 
Sv: Hovslagarskola

runt 130 0000 kostar utbildningen
den är inte csn berättigad
 
Sv: Hovslagarskola

vdb skrev:
Men alltså, du vet ju uppenbarligen inte att kraven som ställs är precis de samma! Och naturligtvis utbildar Lernia vem som helst, det vore censur annars! OCH så krävs det kunskap och praktik, jag krävdes på 6månaders dokumenterad heltidspraktik hos hovslagare.

Eftersom jag själv vill gå utbildningen har jag läst om jämfört den i skara och den i uppsala och jag tycker absolut den i skara var betydligt mycket bättre.

vdb skrev:
För övrigt är du inte kompetent nog att stava till ordet kompetens...
Om alla var så duktiga som de kan skriva på ett papper, vad bra allting skulle vara då! Då hade man inte behövt praktiska utbildningar utan det hade räckt med att läsa de teoretiskt :smirk:
 
Sv: Hovslagarskola

Men hur ska man då göra, om man som jag är jäätteintresserad av att gå utbildningen, men inte kan uppfylla de krav som skara ställer, å heller inte har 130 000 i sparbössan,..hur går man eg då tillväga?
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har fått höra att "klinklerträns" är typiskt connemara, men hittar inget om det när jag googlar. Kanske är något "gammalt" att det...
Svar
3
· Visningar
714
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag har flera mindre sommarhagar och kom inatt på att det hade varit väldigt praktiskt med en ligghall som var flyttbar. Vi har en...
Svar
7
· Visningar
558
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
812
Senast: Askur2017
·
Ekonomi & Juridik Någon som vet var jag kan hitta en lista över transportörer som kör inom Sverige? Jag ska flytta hästarna i sommar rätt många mil, 75 -...
Svar
15
· Visningar
1 150
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp