Hovslagarproblem!

Agent Orange

Trådstartare
Jag har nyligen bytt hovslagare. Var helnöjd m min förra men har börjat irritera mig på att man får ringa och jaga honom i veckor innan man kan få en tid. Han har blivit lite nochig tycker jag. Så därför testade jag denna nya som jag är lite SKEPTISK mot.... (Jag är skeptisk till det mesta som är nytt)

Denna "nye" tycker att min häst varit för trångskodd innan och har därmed börjat att försöka sätta på lite större skor (BRA) men sen har han lite andra konstigheter för sig som jag inte riktigt vet vad jag ska tycka om.... Han är nyutexaminerad och det känns som om han vill testa massa nya saker.. Det är väl positivt iofs men bara så länge han inte testar på min häst!

*När han skodde idag började det att blöda på ena strålen, är det vanligt att det händer? Så har det aldrig blivit innan! Han sa att det var lugnt men det gör ändå ont i en är det blöder på älskade pållen! Sedan såg jag att det var liksom lite rött på sulan (under) vid tån, (fick för mig att han tagit för mkt horn) såg ut som blödningar det också.. Detta menade han var ett blåmärke som inte uppkommit nu!!!! Kan det verkligen stämma? Har aldrig hört talas om blåmärken innan!?

*Sedan varmskodde han min häst för att han menade att han hade så stora hovar att det var "säkrast". Jag protesterade lite, men sedan gjorde han det ändå.. Det verkade som om han redan hade bestämt sig för att göra det redan innan han kom hit... var det av lathet eller? Min häst har aldrig blivit varmskodd förut på sina 16 år så jag förstår liksom inte varför jag ska börja med det nu?

Mest upprörd är jag över blödningarna... Är det någon som har varit med om liknande. Är det hovslagaren som är kass eller händer det alla hovslagare ibland?
 
Sv: Hovslagarproblem!

Var lugn! Blåmärken är rätt vanliga i hoven och att det blöder i strålen är inte världsfarligt. Det finns hästar som blöder lite varje gång de ska verkas. Min lilla dam hade ett blåmärke i sin hov som var ungefär 4 cm brett och kanske 2 cm djupt. Och det fanns där innan.

Varmskoning måste jag säga är väldigt bra (enligt mig) då det är lättare att passa skon på hoven. Det gör inte det minsta ont på hästen.

Så jag tycker att du ska vara lugn och glad att du hittat en hovslagare som är så positiv till att sko.

(Sen kan man ju tycka att h*n borde lyssna mer på ägaren, men är man ny och grön kan ivern vara lite för stor..)
 
Känner mig lite lugnare nu.. Men det är precis det jag menar, att han är så IVRIG hela tiden och jag vill liksom bromsa och ha det på det gamla vanliga sättet...
 
Sv: Hovslagarproblem!

Jag förstår dig, men prata med honom och säg att han gärna får prova så länge han kör på i din takt och att du tycker att det är ok. Det är viktigt att ha förtroende för sin hovslagare.
 
Sv: Hovslagarproblem!

Min shettis blödde lite vid ena strålen när hon verkades sist. Det var inte hovis fel, utan hästbusen som drog till sig foten i precis fel ögonblick!
 
Sv: Hovslagarproblem!

Agent Orange skrev:
Känner mig lite lugnare nu.. Men det är precis det jag menar, att han är så IVRIG hela tiden och jag vill liksom bromsa och ha det på det gamla vanliga sättet...

bara-undrar om det är du eller hovisen som är ägare på hästen???

Hovis säger att det är alltid hästägaren som har den slutliga bestämanderätten om om du inte vill ha den varmskodd så får nog din nyexaminerade ivriga hovisen finna sig i det. Tyvärr är det lätt hänt att dom nya är lite för hungriga och ivriga både på att verka och renskära sula och stråle samt även i viss mån tro att varmskoning är det optimala skoningssättet. Med tiden kommer dock mer kunskap och erfarenhet så det brukar på ett eller annat sätt lösa sig i slutändan.
 
Sv: Hovslagarproblem!

Min häst har blött en gång under skoning och det berodde på att hovis hade verkat för mycket. Han blev dock inte halt och fick inga problem. Hovis vet nu hur mycket han kan ta och jag tycker att det är bra att han verkar ordentligt så hästen inte får för långa hovar. Värre när de bara putsar tycker jag.
 
Sv: Hovslagarproblem!

Blåmärken kan de få ganska lätt av att de trampat på en sten etc.

Så jag tycker precis som de andra att din nya låter helt ok men att han skulle kunna bemöda sig att förklara lite bättre och inte bara köra på...
 
Ska nog ändå överlägga att ta tillbaka den gamla hovslagaren.. Men som sagt så har den nye sagt att han varit för trångt skodd innan.. Därför har jag börjat tveka lite på honom också.. vad är värst, trånga skor ellr en experimenterande hovis?
 
Sv: Hovslagarproblem!

Det är ganska ofta man möter hovisar som slår ner på den tidigares jobb, därmed inte sagt att det är fel. Gå på din känsla och ta den du klaffar med bäst och som du tycker är bäst på sitt jobb.
 
Sv: Hovslagarproblem!

Förvisso sant men väldigt mga, speciellt av de äldre hovslagarna, skor för trångt. Är ett sådant "klassiskt" fel att det nog säkert stämmer...
 
Han som jag hade innan är inte så gammal i ålder men gammal i gamet (hovslagarsläkt) o välkänd.. Vi pratade om det idag och den "nyutexaminerade" menade att många skor med lite mindre skor pga av ren lathet för att slippa åka och slå på tappskor stupi kvarten..
 
Min häst har en hov som är osymmetrisk och på den hoven satte han skon så den stack ut c 4-5 mm. (På den mindre sidan alltså)

Han menade att många hovslagare inte gör så pga av tappsko-risken, utan istället böjer in skon så den går längs med hoven och inte sticker ut... Enligt honom blev då tyngdpunkten alldeles galen och det kunde bli diverse olika skador som följd.. Har han rätt?

Varför har min häst aldrig fått några "men" innan då?
 
Sv: Hovslagarproblem!

Det är sant att mga hovslagare låter bli det just pga av tappsko risken. Men på vissa hästar går det bara inte att ha en bit som sticker ut. Min ena måste under sommarmånaderna skos lite trängre än annars pga av att han trampar av sig var och varannan minut annars i stora hagen trots boots och andra åtgärder. (Både gamla och nya hovis har "kämpat" i hela hans liv med att inte sko honom för trångt. Lite för små/trånga hovar var dessutom det som stoppade honom från att bli godkänd hingst).

Ang. skador har jag däremot ingen uppfattning i vilken omfattning de faktiskt förekommer. Men man blir ju mer och mer rörande överens om hur viktigt det är med bra skoning så jag tvivlar inte på att det är så (även om jag inte har ngn statistik över det).
Men det finns ju några hovisar här på forumet som du kan kontakta och höra vad de anser.

Nej, jag tycker fortfarande att det låter som att du har fått tag på en duktig hovslagare.
 
Sv: Hovslagarproblem!

Men oj, vad skönt att du har hittat en hovslagare som varmskor!!! Önskade att jag kunde hitta en.
I Holland (där jag kommer ifrån) blir alla hästar varmskodda, jag tycker att hovslagare som kallskor är lat....
Så kan det vara med kulturskillnader :D

Riekje
 
Sv: Hovslagarproblem!

Jag personligen föredrar nyutexaminerade hovslagare för dom är noggranna, allt i färskt minne... och om h*n varmskor ser jag bara som ett stort + det gör att dom får skon att passa mycket bättre på hästen än kallskoning.. blir mer ett "riktigt" jobb tycker jag :banana:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 776
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp