hovslagare

Sv: hovslagare

1. kommer er hovsl. i tid
I regler kommer han 30-60 min för tidigt. Nästan lika irriterande ;). Men numera har vi ju vant oss.

2. tycker ni att man ska få rabatt om hovis kommer 30min-1h (eller mer) sent?
Nej det tycker jag inte. Men om hovslagare varje gång kommer 30-60 min för sent får han också räkna med att jag inte är närvarande när han kommer.

3. Ingår tappskogaranti
Ja, men vi behöver aldrig utnyttja det. Är det något som strular, vad som helst, kommer han inom ett par dagar.

4. betalar ni resekostnad?
Nej. Eller jo, det gör vi såklart men det är inräknat i priset.

Alltid, ibland också en smula för tidigt.

2. tycker ni att man ska få rabatt om hovis kommer 30min-1h (eller mer)
sent?

Varför skulle man få det?

3. Ingår tappskogaranti

Jag ordnar tappskor själv, men skulle jag behöva hjälp så får jag det utan tvekan eller kostnad.

Inget som är upptaget på kvittot, förmodligen är det inbakat i priset.

1. Ja, är jag första kunden på dagen, vilket jag brukar vara, är han alltid i tid (eller tidigare). Annars ger han en ungefärlig tid som han håller och brukar ringa när han är på väg. Skulle han bli försenad hör han alltid av sig (innan den angivna tiden som han skulle varit hos mig). I helgen skulle han komma och slå på skorna på min häst (de skorna han drog av när samma häst var på kliniken i fredags) och han skulle ta det mellan två planerade jobb. "Det blir nån gång mellan 11 och 12 men jag ringer när jag kör ifrån första stället" fick jag reda på, när han ringde kvart i 12 sa han "Jag är på väg till din häst nu - jag är där om fem-tio minuter" alltså hade han väl glömt ringa innan, så det blev till att kasta sig i bilen o köra, men jag var där före honom ändå :angel: Dock så stod hästen inne o skorna låg utanför boxen, så hade jag inte varit där hade han börjat utan mig.

2. Har jag aldrig funderat på.. Förstår att det rä svårt för hovslagaren att ge en exakt tid till sista kunden på dagen, det kan hända mycket "under resans gång" som förändrar planerna.. Skulle inte begära rabatt om han är sen och han har hört av sig om det (vilket han alltid gör), skulle han regelmässigt vara sen utan att höra av sig skulle jag nog byta..

3. Ja, alltid, och det är väldigt sällan vi har behövt vänta mer än till dagen efter innan han kommer.

4. "Det är inräknat i priset" heter det, men jag betalar samma pris per skoning/verkning oavsett om det är en häst som ska göras vid eller om det är hela högen, dvs 8 stycken (2-3 skodda), och det kan reta mig ibland...

Alltid i tid, eller något tidigare. En gång har det inträffat att han glömt skriva in bokningen i sin bok, och inte kommit. ringde honom då och så kom han senare samma dag istället.

När han glömde bort så jag fick åka ut en gång till samma dag, så drog han bort resekostnaden från den skoningen.

3. Ingår tappskogaranti
Tror det, har aldrig haft någon tappsko dock :)

Japp! Jag befinner mig egentligen utanför denna hovisens "geografiska" skoningsområde, men ville fortsätta med honom när jag bytte stall :)

Ja, om det skulle hända något så han blir lite sen ringer han/skickar ett sms

Om hovisen skulle ta för vana att komma sent hade jag sett mej om efter en annan hovis i stället för att kräva rabatt.

3. Ingår tappskogaranti

Ja :)

Står inget speciellt om det på kvittot, så jag antar att det ingår i priset.

Oftast 5-10 minuter för tidigt

Nej, men jag hade påtalat det och hade det upprepats hade jag bytt hovslagare

3. Ingår tappskogaranti
Beror på vad som orsakat tappskon

nej

lite frågor...

3. Ingår tappskogaranti

Får även vi hovslagare svara???

Jag provar.

1. Ja alltid, skulle jag mot förmodan bli mer än 15 min, sen så skickar jag ett sms eller ringer minst en timma innan jag vet att detta kommer inträffa. Min mest försenade ankomst under 14 år är - 35 min.

2. Jag tycker hovisen i dom lägena ska ge rabatt genom att bjuda ut hästägaren på en helkväll.

3. Ja på alla normalbeslag under dom första 2 veckorna, därefter kostar varje tappsko 300:- + resa. Tappskor garanteras dock bli åtgärdade inom 48 timmar efter att kunden har informerat om det.

4. Resekostnad ingår i skopriset, Bolagets policy är däremot alltid kontant betalning på privatpersoner efter utfört arbete mot kvitto och omgående ny tidsbokning.

O.B.S Tillägg vid färre hästar än fyra på samma dag i samma stall med en resväg på + 4 mil så tillkommer resekostnad, (kom på det nu eftersom jag aldrig har behöft använda denna taxa.

2. Jag tycker hovisen i dom lägena ska ge rabatt genom att bjuda ut hästägaren på en helkväll.

Det låter ju himla trevligt! Hade ju iså fall bara varit trevligt om hovis kom sent ibland!:d

Senast ändrad:

Får även vi hovslagare svara???

Jag provar.

Förstår ironin.
Jag kan bara känna att MIN tid är oxå värd pengar... dessa konstanta förseningarna sätter ju mig i skiten oxå.
allt från 30-40min till flera timmar... det är INTE ok.
Han blabblar om att egna företagare skattar så mkt å balbalbla vet du hur mkt man måste jobba som egen företagare... JA JAG ÄR EN SJÄLV..
ska jag dra av 300kr+moms/påbörjad försenad timme då eller?

Kan tillägga att jag till 90% har morgontider.. inte fan hjälper kl 7 eller 8 eller 8.30 för det... :mad:

Oj då,

Jag hade bytt hovslagare om min hovslagare hade betett sig sådär. Hade tidigare en som dök upp när han kände för det och hörde inte av sig. Gick inte att få tag på. Visst duktig men va fn! Man blev ju helt nervös när det började närma sig skoning. :crazy:

Min nuvarande hovis är en riktig klippa. Jag vet att han kommer och att han kommer i tid, det är jätteskönt!!

lite frågor...

jadå, rättare sagt bokar vi sällan tid, hovis stall är 30meter från "mitt" stall..

om hovis alltid är sen, utan anledning och utan att meddela så JA

3. Ingår tappskogaranti
jadå.. inom rimlig tid från skoningen..

nä, oftast promenerar jag med hästen till hovis stall

lite frågor...

JA

NEJ, oftast beror ju det på att han blivit sen pga problem med hästen innán och visst vill du själv att han tar sig tid med din och inte stressar iväg till nästa?

3. Ingår tappskogaranti
ingen aning, har aldrig haft tappsko!!!

nej, men undrar om det inte är inbakat på ngt sätt?

Jorå, såna kan dom tydligen wara... :D
Min fd fd fd howslagare tyckte att jag war en trewlig prick och efter att ha försäkrat sig om att jag war singel gaw han mitt nummer till en kompis "som behöwde sällskap"!

Det war då han blew fd... Sen blew äwen mitt telefonnr fd eftersom kompisen hade swårt att begripa ett nej. :angel:

Det war förresten i närheten aw Stora Staden, kanske är howisar öwerlag mer sällskapliga där!? :rofl:

F´låt...

Inte många hovisar som skulle klara av att jobba och framförallt hinna jobba ;).

Undra om vår förra hovis gjorde så? Han hade alkoholproblem och det förklaras ju av alla "helkvällar" han måste bjudit sina kunder på.

1. ja och om han bli senare än 5 min ringer han (har hänt en gång vid krånglande unghäst före)

2. nej

3. nej då han ser skillnad på tappskor och trampskor har ajälv bara haft trampskor.

4. nej

Nja, han är lite tidsoptimist men ringer alltid om han skulle bli sen vilket är ett stort +

Nej inte med nuvarande hovis men min förra ja eftersom han kunde komma flera timmar senare än bestämt utan någon riktig anledning.

3. Ingår tappskogaranti
Japp

Ja eftersom han åker så pass långt.

Nej, men han gör det bästa jobbet häromkring så...

Jag kan tycka att det vore rimligt

3. Ingår tappskogaranti
Ja

Nej, det ingår i priset

1. kommer er hovsl. i tid - ja, för det mesta

2. tycker ni att man ska få rabatt om hovis kommer 30min-1h (eller mer) sent? nej

3. Ingår tappskogaranti - ja, antar det. Har inte haft någon tappsko med nuvarande hovis- ÄN:laugh:

4. betalar ni resekostnad?nej

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 232
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 479
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 089
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
539
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025