Hovslagare tappsko kostnad

Sv: Hovslagare tappsko kostnad

Det är siffror som dessa som gör att åtminstone jag blir förvånad när folk pratar om att de betalar 1000 - 1400 kronor för en skoning. Antingen skor inte dessa hovslagare särskilt många hästar eller så är de riktiga höginkomsttagare. Kring 500 kronor per skoning tycker jag är ett rimligt pris.

Du tycker det är en rimlig kostnad.

Låt se... 500kr för en skoning, okej det är 400 utan moms. 33 000/400=82,5

Dvs 82,5 hästar per månad => 82.5/20 arbetsdagar= drygt 4 häst om dagen.

Detta bara för att komma upp i en rimlig månadslön, sedan har du alla omkostnader: verktyg, bil, bensin etc
För att täcka det behöver hovslagaren då sko en häst till varje dag.

5 hästar om dagen år ut och år in, hur många kroppar orkar med det?!

Näe du, jag vill att min hovlagare ska kunna utöva sitt yrke under en längre period. Hovslageri är ett hantverk, ett väldigt viktigt sådant dessutom.

Senast betalade jag 1150:- inkl resersättning och moms, men exklusive skor. Fullt rimligt tycker jag :p

Det är siffror som dessa som gör att åtminstone jag blir förvånad när folk pratar om att de betalar 1000 - 1400 kronor för en skoning. Antingen skor inte dessa hovslagare särskilt många hästar eller så är de riktiga höginkomsttagare. Kring 500 kronor per skoning tycker jag är ett rimligt pris.
Fast posterna under omkostnader drar nog iväg längre än vad många tänker på om man sätter sig och börjar räkna, plus att verksamheten om den är frisk förstås behöver generera litet överskott utöver ren kostnadstäckning och lön. Uppåt tusenlappen, eller åtminstone i närheten, tror jag man behöver hamna på.

Fast posterna under omkostnader drar nog iväg längre än vad många tänker på om man sätter sig och börjar räkna, plus att verksamheten om den är frisk förstås behöver generera litet överskott utöver ren kostnadstäckning och lön. Uppåt tusenlappen, eller åtminstone i närheten, tror jag man behöver hamna på.

Om man utgår ifrån att en hov kostar i material ca 30 kr stycket, då pratar vi om en hov som inte är jättestor utan något normal inklusive söm och skor. Då är inte rasp, knivar, hovtänger etc inräknade, och med tanke på att det kan gå 1-3 raspar á 250 kr beroende på vad man verkar/skor och hur många. Min hovis avverkar 2 raspar per vecka och skor endast 4 hästar per dag, en hovkniv kostar runt 800 kr st i medioker kvalitet, alltså inte den dyraste och inte den billigaste. Då måste man ha 2 en höger och en vänster, hovtång, nittång mm är svindyra och räcker inte heller i flera år även om man kan tro så.

Sedan förväntas hovisen att ta sig till hästägaren, och det gör dom ju inte gåendes. Man vill gärna få ta i sin hovis lämpligen genom telefonen, hovisen vill ha en vettig lön precis som vilken löntagare som helst med en stor skillnad. De måste betala skatt och sociala/egene avgifter för egen räkning, och de ska även betala moms.

Så om vi räknar baklänges på 500 kr så blir det som följer, efter att momsen dragits bort blir det 400 kr kvar. En häst och del i raspen innebär 25 kr per häst, samt att man drar bort 120 kr för sko och söm till alla 4 hovarna. (Jag har betydligt dyrare skor på mina hästar) Kvar blir det 255 kr som hovisen ska leva av, betala sina avgifter till skatteverket, hålla med bil, telefon, försäkringar, fortbildning osv.

Känns rätt magert om man får säga så.:angel:

Min man är egen företagare och han har en lön på 330 kr/tim, om min hovis(den dyra) skor 4 hästar per dag så har han en timpenning på 700 kr!!!! om min andra hovis skor så har den 500 kr/tim om man räknar att de jobbar 8 timmars dagar och det gör dem ju oftast inte.... så jag tycker att den dyre borde klara sig på en mycket mindre timpenning än 700 kr!! Trots materialkostnader och körning!

Detta med tappsko verkar vara ett stort problem inom ffa ridsporten.

95% av travfolket jag känner klarar av att slå på en tappsko själv.

Själv anser jag att det är ett måste att kunna detta, då hovis oftast inte kan komma till stallet per omgående.

5 hästar om dagen år ut och år in, hur många kroppar orkar med det?!

Fast tar du TS pris så hamnar du ju inte ens på 2 hästar om dagen och ändå ha en hyfsad inkomst. Är inte det orimligt få då?

Det är ju svårt att veta vad som är rimligt, men 5 hästar om dagen tror jag inte är ovanligt mycket för en hovsalagare. De flesta hovslagare har ju en del kunder med många hästar som ridskolor, travstall m.m.

En ridskola jag känner till har ca 30 hästar. Jag kan lova att det inte är några 5 hästar om dagen som skos då, snarare 10 skulle jag tro. På sådana här ställen är det ju rena löpande bandet vid skoning. En häst skos och nästa leds fram.

Sen om hovslagaren har en dag med bara enhästskunder är nog 4-5 hästar om dagen ett mer rimligt antal med tanke på restider m.m. om man tänker sig att det handlar om 8-timmarsdagar.

Att det är ett tungt arbete tvivlar jag inte en sekund på. Men mina hovslagare har oftast varit av det kraftigare slaget så de känner förhoppningsvis att de klarar av det.

Många hovslagare ger ju mängdrabatt om de skor flera hästar i samma stall. Så ofta blir det nog lite billigare per häst i ridskolestallen och travstallen.

Min tar inget för tappskor än så länge. (Men jag har sällan tappskor.) Förra hösten hade hästen dock två tappskor på bara några veckor. Hovisen kom och satte på nya och hon har ändå en bit att åka. (Bor i en annan kommun) Det sista året har hon lagt på reskostnad på skoningskostnaden, vilket inte alls är konstigt. Konstigare är väl att hon skott i flera år utan att lägga på resorna.

KL

Jag tycker att det är positivt om hovslagare kan ta ut lite högre priser. När det räknas på vad som är en vettig lön hamnar man nog runt 1000 kr per häst men det tycker jag då blir en miniminivå. Hästar är en ren hobby för mig och det är ingen självklarhet att det finns någon som vill sko dem. Varför ska hovslagaryrket innebära att man aldrig kan få möjlighet att tjäna lite mer än en "vettig" lön? Det är väl jättebra om en del lyckas tjäna lite bättre genom att jobba upp en kundkrets och vara riktigt duktiga på det de gör?

Jag tycker att kommentarer som att hovslagaren "borde klara sig på mindre pengar" faktiskt klingar illa.

Min hovslagare tar 950kr för helskoning

Har jag tappsko, vilket jag inte haft på över ett år så kommer han ut så fort som möjligt. Om jag har skon kvar och den är i brukligt skick så skor han om det gratis. Behöver han ha med sig skor så tar han 50-100kr. Generellt så är han ute samma dag som jag ringer honom.

Jag ger 950 kr inkl moms och utkörning. Tappskor har jag aldrig betalat något för!

Liknande trådar

F
Ekonomi & Juridik Skulle behöva lite tips om vad ni skulle göra i min sits.. Vet inte om all bakgrundsinfo är nödvändig, men ska försöka att inte dra ut...
2
Svar
35
· Visningar
4 334
Senast: fredde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar