Sv: Hovslagare tappsko kostnad
Du tycker det är en rimlig kostnad.
Låt se... 500kr för en skoning, okej det är 400 utan moms. 33 000/400=82,5
Dvs 82,5 hästar per månad => 82.5/20 arbetsdagar= drygt 4 häst om dagen.
Detta bara för att komma upp i en rimlig månadslön, sedan har du alla omkostnader: verktyg, bil, bensin etc
För att täcka det behöver hovslagaren då sko en häst till varje dag.
5 hästar om dagen år ut och år in, hur många kroppar orkar med det?!
Näe du, jag vill att min hovlagare ska kunna utöva sitt yrke under en längre period. Hovslageri är ett hantverk, ett väldigt viktigt sådant dessutom.
Senast betalade jag 1150:- inkl resersättning och moms, men exklusive skor. Fullt rimligt tycker jag
Det är siffror som dessa som gör att åtminstone jag blir förvånad när folk pratar om att de betalar 1000 - 1400 kronor för en skoning. Antingen skor inte dessa hovslagare särskilt många hästar eller så är de riktiga höginkomsttagare. Kring 500 kronor per skoning tycker jag är ett rimligt pris.
Du tycker det är en rimlig kostnad.
Låt se... 500kr för en skoning, okej det är 400 utan moms. 33 000/400=82,5
Dvs 82,5 hästar per månad => 82.5/20 arbetsdagar= drygt 4 häst om dagen.
Detta bara för att komma upp i en rimlig månadslön, sedan har du alla omkostnader: verktyg, bil, bensin etc
För att täcka det behöver hovslagaren då sko en häst till varje dag.
5 hästar om dagen år ut och år in, hur många kroppar orkar med det?!
Näe du, jag vill att min hovlagare ska kunna utöva sitt yrke under en längre period. Hovslageri är ett hantverk, ett väldigt viktigt sådant dessutom.
Senast betalade jag 1150:- inkl resersättning och moms, men exklusive skor. Fullt rimligt tycker jag