Hovslagare tappsko kostnad

Sv: Hovslagare tappsko kostnad

Tycker inte din hovis gör fel. Men det finns riktigt bra hovslagare som inte tar samms summor för att slå på skor. Min har aldrig gjort det. Men jag har ibland fått vänta nån dag så hon har kunnat komma när hon har vägarna förbi ist för att köra en omväg mot för vad hon skulle ha kört annars.
Min hovis är dock rätt dyr enligt mej (som är en fattiglapp på studentpeng) sen hon höjde priset senast. Men det gör inget alls för är man en av dom bäsa så är man:D. Rekomenderade henne till dom som tog min häst på foder så nu har dom oxå henne :)

Så du tycker det är hovslagarens fel att din häst trampat av sig skon???? :crazy:

Sker det så ofta som för TS låter det ju inte bra. Senaste åren har jag max haft en tappsko per häst och år. Fast tidigare så har jag sett ett tydligt samband mellan kvalite på hovslagare och tappskor. Jag har haft hovlagare som genererat mycket tappskor och med tanke på att det är samma häst det gäller så tror jag faktiskt att det ofta beror på hovslagarens kompetens. Det är ju inte särskilt konstigt att olika hovslagare är olika duktiga på sitt jobb.
Min erfarenhet är även att de hovslagare som gett mest tappskor även är de som varit snabbast med att sko hästen (= antagligen lite slarvigare).

För mig handlar det lite om yrkesstolthet. En hovslagare med hög yrkesstolthet vill givetvis göra rätt för sig ifall kunden kan misstänka att det varit ett dåligt jobb. Även ifall det bara är hästens fel så kan ju inte hovslagaren vara säker på det.

Det är som ifall jag skulle tillverka en pryl (värde några 100 kr) som gick sönder några veckor efter att kunden köpt den. Även ifall jag misstänkte att kunden slarvat skulle jag nog tycka det vore rätt att ge kunden ett nytt exemplar.

Tycker folk borde vara lite snällare mot sina hovslagare (om de är duktiga vill säga) eftersom de gör ett sjukt tungt jobb och det är inte så kul att stå där med en häst med tre skor och övervuxna fötter....

Jag fetade den viktigaste punkten.

Jag är mycket nöjd med min hovis och är väl medveten om att det är ett tungt yrke. Fast fick jag i snitt två tappskor per skoning så skulle jag nog inte vara särskilt nöjd.

Sker det så ofta som för TS låter det ju inte bra. Senaste åren har jag max haft en tappsko per häst och år. Fast tidigare så har jag sett ett tydligt samband mellan kvalite på hovslagare och tappskor. Jag har haft hovlagare som genererat mycket tappskor och med tanke på att det är samma häst det gäller så tror jag faktiskt att det ofta beror på hovslagarens kompetens. Det är ju inte särskilt konstigt att olika hovslagare är olika duktiga på sitt jobb.
Min erfarenhet är även att de hovslagare som gett mest tappskor även är de som varit snabbast med att sko hästen (= antagligen lite slarvigare).

För mig handlar det lite om yrkesstolthet. En hovslagare med hög yrkesstolthet vill givetvis göra rätt för sig ifall kunden kan misstänka att det varit ett dåligt jobb. Även ifall det bara är hästens fel så kan ju inte hovslagaren vara säker på det.

Det är som ifall jag skulle tillverka en pryl (värde några 100 kr) som gick sönder några veckor efter att kunden köpt den. Även ifall jag misstänkte att kunden slarvat skulle jag nog tycka det vore rätt att ge kunden ett nytt exemplar.

Jag fetade den viktigaste punkten.

Jag är mycket nöjd med min hovis och är väl medveten om att det är ett tungt yrke. Fast fick jag i snitt två tappskor per skoning så skulle jag nog inte vara särskilt nöjd.

Jag håller med. Jag vet att det inte alltid är hovslagarens fel med tappsko, då hästen ofta trampar av den själv.
Jag har haft samma hovslagare länge, och inte haft problem med tappsko till i våras, då hon började tappa en sko, och den tappade hon om och om igen.
Han var väldigt bussig med att komma ut och fixa, men han spikade ju alltid på samma sätt och förändrade ingenting, så skon fortsatte åka av.

Sen bytte jag, egentligen inte av tappskoanledningen, utan för att han börjat strula med att inte komma och aldrig svara i tel osv, men med bytet så försvann problemet med tappskon också. Trots att det inte fanns mycket kvar av hoven. Och då trångskor inte nya, tvärtom(med gamla har jag fått vara på för att det inte ska trångskos) , men hon gjorde extra sömhål så hon kunde sätta söm där det gick, och undvika där hoven blivit liten och risken för sömtryck stor.

Och nu sitter alla skor som smäck. Dessutom slipar hon skorna så de blir lite rundade och hästen glider av lättare om den trampar på skon.

Jag är mycket nöjd nu!

Min hovis tar 100 kr för en tappsko, men han kommer ut när han har tid. Fick vänta 4 dagar vid ett tillfälle innan han kunde komma ut, så det man vinner i pengar förlorar man i väntetid.

Men så är det ju inte i mitt fall... Jag får ofta vänta flera dagar!!

Många verkar tycka att det är en helt normal kostand med 375 kr för en tappsko, och visst ska vi räkna timpenning så kan det mycket väl vara så. Men är det någon mer här som faktiskt betalar det!?

Ingen av de hovslagare jag haft har tagit betalt för det. En tog iof 50 kr för resan. Känner inte till några som tar med är 100 kr för det heller...

Nej då är det väl jag som är bortskämd för förra Hovis tog inget extra och då har ju den gått jättemycket back om jag bara betalade vad skoningen kostar! Lite svårt och tänka mig att ett par plast sulor och lite tjära kostar så mycket...

Men du kan aldrig jämföra en hovis som bedriver en laglig verksamhet mot den som skor svart, det är ett helt universum mellan dessa två. Jag väljer ju helst inte vilka plastsulor som helst, utan det får att lov att vara lite kvalitet i det som sätts på. I gengäld så håller de ofta flera skoperioder, och to m till året efter om det handlar om snösulor.

Te x kan ju nämnas snowgrip som finns i en hel uppsjö av, de jag skor med är originalet och kostar över 100 kr + moms paret men så håller de också och funkar som de ska till skillnad mot dessa billiga silikon grips som dör när det blir för kallt.

Jag hoppas att du har förstått att hovisar inte idkar välgörenhet.;)

Där är väl ingen som sagt något om svarta pengar vad jag vet! Jag får kvitto från båda så båda har laglig verksamhet! Jag har bara aldrig hört såna priser nån annanstans...

När mitt sto hade hovböld i tidigare i höstas sa min ordinarie hovslagare att han inte hade nån ledig tid 2 veckor framåt. Så jag fick ringa runt till alla kompisar som har häst och få telenr till deras hovslagare.

En av dessa förbarmade sig och var ute på förmiddagen nästa dag och fixade med hoven.

Men som hästvän är det lite svårt att smälta att en hovslagare tycker att det är okej att en häst ska ha så ont i hoven att den inte kan stå flera veckor...

Jo jag fattar att en hovslagare också är en människa som behöver ha lite fritid...

Nu var jag inte så van att ta hand om hovbölder pga av att det händer väldigt sällan här. Men kompisens hovslagare lärde ut hur man lägger ett våtvarmt utdrivande bandage med jodopaxlösning etc, så att jag kan göra det själv om det skulle hända igen och jag inte får tag i en hovis. Hon tog 250:- inkl körning och förbandsmaterial.

Kan det vara så att din hovis inte fick röra hovbölden och därför sa så, för nu är det långt ifrån alla hovisar som får ta vid en hovböld ensam utan det är veterinär eller i hovis i sällskap med en veterinär.

Ja, eller så får man åka iväg till klinik på jourtid för att få hoven ordentligt omhändertagen.
Jag tycker inte att man kan räkna med att en hovslagare bara ska rensa schemat för att komma ut och ta hand om just MIN häst med tappsko, hovböld eller vad det nu kan vara. Man får vara jätteglad om vederbörande har en lucka i schemat, annars får man vackert vänta, ta kontakt med annan hovslagare eller åka till klinik om det är bråttom.
Finns det något annat yrke där man kräver sån servicenivå? Är vårdcentralen stängd eller fullbokad, får man åka till akuten.:cool:

Ja, eller så får man åka iväg till klinik på jourtid för att få hoven ordentligt omhändertagen.
Jag tycker inte att man kan räkna med att en hovslagare bara ska rensa schemat för att komma ut och ta hand om just MIN häst med tappsko, hovböld eller vad det nu kan vara. Man får vara jätteglad om vederbörande har en lucka i schemat, annars får man vackert vänta, ta kontakt med annan hovslagare eller åka till klinik om det är bråttom.
Finns det något annat yrke där man kräver sån servicenivå? Är vårdcentralen stängd eller fullbokad, får man åka till akuten.:cool:

Precis! Att hovslagaren inte har tid att komma betyder väl inte att han tycker det är ok att hästen ska stå och ha ont i flera veckor?? Det betyder väl helt enkelt att hästägaren får lösa det på annat sätt.

Hej!

Om min häst blir galet halt från hovarna åker jag hellre till kliniken än tar ut hovis. Mycket beroende på att hon redan är svår nog att sko, har hon dessutom ont i hovarna- då är hon hemsk!

Nu har jag i och för sej tur att min hovis känner min häst och kommer så snart h*n kan vid tappskor (eftersom häst annars blir halt lääänge), men jag kräver inte nästa dag. Häst får stå och ta det lugnt (och ha ont) tills hovis kan, tyvärr.

/Lavinia

Många verkar tycka att det är en helt normal kostand med 375 kr för en tappsko, och visst ska vi räkna timpenning så kan det mycket väl vara så. Men är det någon mer här som faktiskt betalar det!?

Ingen av de hovslagare jag haft har tagit betalt för det. En tog iof 50 kr för resan. Känner inte till några som tar med är 100 kr för det heller...

225 har jag betalat, och den hovslagaren bodde 5 minuter bort. Den jag har nu tar 100, men jag brukar ge 200 eftersom jag knappt kan med och ringa annars :o Egentligen tycker jag att det är för billigt ändå...

Föreslår att du börjar slå på tappskorna själv. Be hovslagaren visa hur du ska slå in sömmen rätt! Antar att det är så dyrt därför att du bor i en storstad. Jag bor på landet och betalar femhundra + moms per skoning. Men då köper jag skorna själv och alltid en extrasko ifall någon blir tappad.

Om min häst inte hade haft så svåra hovar eller trampade av dem så att det försvinner så mycket hov...:angel:så visst! Men som det är nu med hennes hovar så vågar jag faktiskt inte göra det själv. och nej ingen storstad precis...Bor mitt ute i skånes skogar....:grin:

lär dig slå på tappsko själv!! Är inte så svårt! Be hovslagaren visa hur du gör och öva när han skor dina hästar. Visst kostar lite i inköp för sakerna du behöver ha plus söm, men det spar du in lätt, plus att då kan du slå på skon direkt så att de inte går ned hoven alldelse e.t.c

Be han rikta gamla skor som du kan ha som reserv.

Min hovslagare har att när hästen är nyskodd och 4 veckor framåt så kommer han och slår på tappsko gratis om det skulle bli någon.
Min häst har sällan tappskor och sen har jag även gått en tappsko kurs så skulle det vara så att hästen får en tappsko så kan jag slå på den själv :)

Är oerhört nöjd med min hovslagare! :)

Där är väl ingen som sagt något om svarta pengar vad jag vet! Jag får kvitto från båda så båda har laglig verksamhet! Jag har bara aldrig hört såna priser nån annanstans...
Jag instämmer i vad många redan har sagt i tråden - kostnaden är helt rimlig (även om man förstås alltid är sin egen plånbok närmast), men det skall inte behövas lika frekventa utryckningar som du berättar om.

När det gäller debiteringen så går det ju att räkna baklänges och se hur mycket intäkter som behövs för att kunna försörja sig vitt. Medellönen för en hovslagare är ca 25 000 kr brutto, vilket betyder att egenföretagaren behöver fakturera någonstans runt 33-34 000 + moms varje månad. En rimlig gissning kan vara nånstans runt 120 timmar fakturerbar tid, vilket ger en timdebitering på ca 280 kr+m... plus förstås fasta omkostnader (del av bilkostnader, försäkringar, ev medlemsavgifter, fortbildning etc) , rörliga omkostnader (bilkostnader, verktyg etc) och förbrukningsmaterial (skor etc). Den som tar väsentligt mindre betalt än så har antingen delar av sin försörjning tryggad på annat sätt (arv, rik partner etc...), eller har av någon anledning ett kostnadsläge som tillåter en lägre inkomst, eller är kreativ i sin bokföring... :)

När det gäller debiteringen så går det ju att räkna baklänges och se hur mycket intäkter som behövs för att kunna försörja sig vitt. Medellönen för en hovslagare är ca 25 000 kr brutto, vilket betyder att egenföretagaren behöver fakturera någonstans runt 33-34 000 + moms varje månad. En rimlig gissning kan vara nånstans runt 120 timmar fakturerbar tid, vilket ger en timdebitering på ca 280 kr+m... plus förstås fasta omkostnader (del av bilkostnader, försäkringar, ev medlemsavgifter, fortbildning etc) , rörliga omkostnader (bilkostnader, verktyg etc) och förbrukningsmaterial (skor etc). Den som tar väsentligt mindre betalt än så har antingen delar av sin försörjning tryggad på annat sätt (arv, rik partner etc...), eller har av någon anledning ett kostnadsläge som tillåter en lägre inkomst, eller är kreativ i sin bokföring... :)

Det är siffror som dessa som gör att åtminstone jag blir förvånad när folk pratar om att de betalar 1000 - 1400 kronor för en skoning. Antingen skor inte dessa hovslagare särskilt många hästar eller så är de riktiga höginkomsttagare. Kring 500 kronor per skoning tycker jag är ett rimligt pris.

Liknande trådar

F
Ekonomi & Juridik Skulle behöva lite tips om vad ni skulle göra i min sits.. Vet inte om all bakgrundsinfo är nödvändig, men ska försöka att inte dra ut...
2
Svar
35
· Visningar
4 334
Senast: fredde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar