Hovslagare tappsko kostnad

clubman

Trådstartare
Min Hovis har börjat ta betalt för tappskor. 375 kr kostar det nu och med tanke på att min har i stort sett 2 tappskor per period blir det oerhört dyrt. H*n tar 600 kr för sulor och 1400 kr för en helskoning! Så jag måste tyvärr byta! H*n är duktig men jag har helt enkelt inte råd att behålla den här... :-( någon annan som är lika dyr??? Har aldrig varit med om något liknande...

Sv: Hovslagare tappsko kostnad

300 kr plus moms? Ett fynd. Jag utgår från att utkörning är inkluderat (bensin och resekostnad), nedlagd tid (att slå på). Finns inte mycket man får för det timpriset numera.

Byt hovis. Dålig och dyr är ingen bra kombination.

Jag betalar 500:- för en skoning och skulle det bli en tappsko (extremt sällan det hänt) kommer hovis och fixar det gratis och ber om ursäkt för att hans sko lossnade.

Hej!

Själva kostnaden för tappsko eller skoning är vad jag kan bedöma helt normalt. Däremot är det inte normalt att tappa skorna 2 ggr/period.

Jag hade tagit upp detta till diskussion med hovisen, om det nu är så att hästen tappar skorna så ofta, vad beror det på? Och vad kan ni göra åt det? Skos hästen med för långa intervaller, eller fel storlek på skorna eller med för stora utlägg? Är det något i hästens rörelsemönster som gör att den klär av sig skorna? Om hovis inte har nåt bra alternativ skulle jag nog byta.

Min pålla måste antingen gå med för små skor eller med boots i hagen för hon trampar av sej skor som andra byter underkläder. När vi åker till klinikhovis (som sätter på rätt skostorlek) åker skorna av om vi inte sätter boots på. Detta är såklart ganska påfrestande, för jag får såklart betala ordinarie hovis för att slå på en ny sko. *suck*.

/Lavinia

Denna som jag ska ha nu tar 1000 kr inkl sulor och annat! Plus att jag kan köra dit vid tappsko utan att betala...kan jag vänta nån dag tar h*n inget betalt för och komma ut för tappsko. Mycket vettigare och jag betalar gärna nån hundralapp för besväret! Men inte knappt 400 spänn...

Den här dyra hovisen har envisats med att hästen ska skos med 7-8 v intervall fast jag säger att det bara går 6 veckor annars trillar skorna av för hon har hovar som flyter ut. Hon har boots på alla fyra när hon är ute men lyckas ändå trampa av. Oftast är det ju när hon har gjort en rejsrunda i hagen om det nu inte går över tiden... Hon har varit hos kiropraktor och han säger att hon har väldigt " mycket" bakben så det kan bara det som gör det för oftast är det ju fram som ryker! Nu senaste gångerna har det varit vä fram varje gång av någon anledning... Och nu är hon " sjukskriven" pga sen sista avdragningen... Sååå trist!!!

Men det är väl ingen onormal kostnad.
Hovslagaren får komma på kort varsel (kanske till och med "jourtid"?), åka ett antal km, arbetskostnad, materialkostnad osv.
Det kostar att ta hand om djuren och två tappskor på en period är inget ovanligt för i alla fall en av mina som har det jämt. Det har ingenting med min hovslagare att göra, han är utmärkt. Däremot är kuse en klumpeduns ibland...

Jag skulle vägra att betala MINDRE till min hovslagare som är bussig och ställer upp i ur och skur. Han har väl också ett liv, ska försörja sin familj och vara ledig någon gång. Gör han sig då omaket att komma ut en söndag morgon för att fixa en tappsko så ska han även ha skäligt betalt. Det är min åsikt.

Just nu kan det vara oerhört svårt att få skorna att sitta, det beror ju på en mängd faktorer och inte enbart på din hovis. Årstid, underlag, hur din häst rör sig, vad för typ av hage den går i osv. För de som säger sig ha en hovis som aldrig får tappskor, och dessutom skor till ett klart underpris, dessa bör du akta dig för skulle jag säga. Om inte annat för de nya regler som nu börjar gälla successivt, och för de faktum att vid en hälta relaterad till hov så kan man i det läget få klara problem med sitt försäkringsbolag om hovisen inte kan visa på en godkänd utbildning.

Min hovis tar också betalt för tappskor, jag hittar sällan dojjan för efteråt när hovis varit där. Så visst kan du välja att byta hovis, men du kan också riskera att bli uppsagd som kund om det visar sig att din häst är till större delen orsaken till att skorna åker av. Då står du där igen, och det kanske inte alls är säkert att din gamla hovis tar din häst tillbaka.:crazy:

Mycket att fundera på blir det.:D

Absolut om de kommer i ur och skur och på en söndag!! :eek:Men det gör inte min! Jag får ofta vänta i flera dagar och hästen blir halt för hon är så känslig! Så jag tycker inte att min är värd 375 kr för jag har haft så himla mycket omkostnader för att min inte har kommit och för att h*n har verkat henne för hårt!

Ska jag vara ärlig hade jag bytt långt innan, om det är så att hovis verkar för hårt och du inte har fått någon rimlig och godtagbar förklaring till tappskofrekvensen.

Ser inte ut som tappskokostnaden i sig är något tyngre skäl att byta, hade hovis däremot konstant verkat för hårt - byte direkt. Min häst är viktigare än min plånbok.

Hovisen jag byter till är den jag hade innan denna som jag oxå var nöjd med men denna har varit föräldraledig... Så nu byter jag ju bara tillbaka till min gamla så att säga, som är utbildad och skulle aldrig säga upp mig som kund!! Jag vet vad jag gör när jag byter! Jag vet ju vem jag byter till! :)

Absolut är hästen viktigast!! Jag har ju haft denna dyra hovisen för det är en klinikhovis som skor även hemma hos folk! Och jag litar ju på att denne vet vad som är bäst!! Jag är en sån som litar på " experter"!!

Hej!

Men då så.. Då vet du ju vad du ska göra. Antingen står du på dej angående skoperioderna eller så byter du hovis.

Att h*n tar betalt för tappskor kan jag fortfarande förstå, men om h*n envisas med att sko för sällan och hästen tappar skorna av den anledning då är det ju bara att byta hovis.

/Lavinia, vars häst just nu bor på konvalescentstall pga hovproblem.. 1.5 vecka efter ordinarie hovis skodde skoddes häst om på klinik och verkades ner 1 cm på varje framhov, samt att en hålvägg hittades, som ordinarie hovis helt missat. Denna hålvägg har nu skenat vilt och häst får egentligen bara bo på box tills hoven växt ner igen.

Jag tycker det priset lät lite väll saftigt men det beror säkert på var i landet du bor också. Min hovis tar 1000 kr för en helskoning och nu har jag bar haft två tappskor under en 6-7 års period med samma hovslagare, men jag tror inte jag betalt någonting extra för att hon kommit ut och slagit på dem då om jag minns rätt. Det var länge sen hon hade en tappsko nu *peppar peppar* .

En del i mitt stall tycker ändå min hovis är "dyr" och har själva hovslagare som bara tar 7-800 kr
för en helskoning. Men jag är så nöjd med min hovis, så jag vill inte byta.

Det jag reagerar på mest är 600 kr plus moms för två sulor fram... Så mycket mer jobb är det ju inte... Bor i Skåne och här ligger priserna mellan 1000-1200 med moms för vanlig helskoning så den här är ju rätt mycket dyrare. Antar att det är för ugf beteckningen...

Men sulor är ju inte direkt gratis om man säger så, till det krävs ju sedan någon fyllning så särskilt dyrt är det inte tycker jag.

Nej då är det väl jag som är bortskämd för förra Hovis tog inget extra och då har ju den gått jättemycket back om jag bara betalade vad skoningen kostar! Lite svårt och tänka mig att ett par plast sulor och lite tjära kostar så mycket...

Nej då är det väl jag som är bortskämd för förra Hovis tog inget extra och då har ju den gått jättemycket back om jag bara betalade vad skoningen kostar! Lite svårt och tänka mig att ett par plast sulor och lite tjära kostar så mycket...
Jag tycker inte kostnaden är särskilt hög. Däremot tycker jag att två tappskor per period är väldigt mycket om tappskorna kommer i början av perioden. När sedan hovslagaren argumenterar emot när du önskar skoning med kortare intervall tycker jag att det visar en del. Inte för att han säger att var 7 till var 8 vecka passar hästen tillväxtmässigt, men om skorna ryker i slutet av perioden får han ju inse att tätare intervall krävs på den hästen.

Min hovslagare tar inte betalt för tappskor då han anser att det är han som felat om hästen tappar skorna. Om han skulle ta betalt för det (vilket jag också har försökt att få honom att göra, men utan framgång) så skulle jag inte tycka att 400 spänn skulle vara något överpris. Bensinen kostar lika mycket oavsett om det är en eller fyra skor som ska på menar jag. kan väl tillägga att tappskor är mycket ovanligt hemma hos mig. Tack vare hovslagaren antar jag :) Men jag har inte sulor på mina heller, och det verkar öka tappskofrekvensen en del också vad jag förstår.

Senast ändrad:

Så du tycker det är hovslagarens fel att din häst trampat av sig skon???? :crazy:

En sko ramlar ju inte bara av sådär, det krävs att hästen trampar på den. Skulle aldrig i världen klandra hovslagaren för att min häst är klantig! Jag betalar oftast min hovslagare mer än vad hon säger hon skall ha för att fixa en tappsko, eftersom jag är så otroligt tacksam för att hon alltid ställer upp och får på skon snabbt igen.

Tycker folk borde vara lite snällare mot sina hovslagare (om de är duktiga vill säga) eftersom de gör ett sjukt tungt jobb och det är inte så kul att stå där med en häst med tre skor och övervuxna fötter....

Håller helt med dig, såna som aldrig har tappskor och ev sätter på ny sko gratis brukar vara de som skor jättetrångt.... Då minskar såklart risken för tappskor betydligt. Synd bara att hästen kommer bli helt förstörd i ben och hovar. ^^

Liknande trådar

F
Ekonomi & Juridik Skulle behöva lite tips om vad ni skulle göra i min sits.. Vet inte om all bakgrundsinfo är nödvändig, men ska försöka att inte dra ut...
2
Svar
35
· Visningar
4 334
Senast: fredde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar