Hovslagare stå ute och verka?

Sv: Hovslagare stå ute och verka?

Har en snäll pappa som assisterar med magneten när min pålle skos vid sommarbetet. Med lite övertalning och gott fikabröd går det.:angel:

Lyckos dej med sådan pappa!

Min pappa skulle aldrig få för sej att göra så. Men stå utanför stacket och klappa hästen kan han göra :D

Att hästarna spränger grimmor är imte hästens fel, utan den som hanterar/t dem YTTERST sällan spränger en travare grimmor....

Om jag vore hovslagare skulle jag aldrig vilja stå ute. Tänk dig kylan eller insekterna. Det är större skaderisk eftersom hästen slår efter flugor och annat.

KL Att lära en häst att det inte lönar sig att rycka loss när den står uppbunden innebär en risk för hästen men ger en säkrare häst.
Själv brukar jag inte vilja ha en häst uppbunden när jag skall behandla den eftersom de flesta hästar i min praktik inte har den uppfostran Nafayette anser att de skall ha.
PL

Min erfarenhet är också, att en hästen som inser att den inte är fast får inte alls samma flykt instinkt även om de är mindre hanterade.
Ju mer upp bindning och fastnaglande speciellt med mycket korta grimskaft, skapar ofta en mer panik i hästen än motsatsen.
Jag är ju inte heller helt orutinerad att handskas med unga, främmande ohanterade hästar.

Om alla hovisar skodde ca 10 hästar om dagen skulle vi knappast ha hovslagarbrist...

Men min hovis säger att ryggen bara orkar en kort tid om man håller det tempot...

Men nu är det ju inte enbart skoning en hovis sysslar med, jag kan tänka mig att med enbart verkning så ökar antalet hästar samtidigt som slitaget minskar på hovisen.

Om jag vore hovslagare skulle jag aldrig vilja stå ute. Tänk dig kylan eller insekterna. Det är större skaderisk eftersom hästen slår efter flugor och annat.

Som sagt, det är upp till dej. Vill inte hovslagaren stå i den miljön, är det bara till att fråga nästa. Och är man två så kan den ena se till att hålla flugorna borta :idea:

*kl*
i vintras fick jag vara med galna islänningar som verkade ute i snöstorm. Så kläckte dom ur sig; "såhär är det och gör vi på island ;)" Jag stod i full mundering med underställ och overall och frös och höll i grejorna. Men j*kligt roligt va det och unghingstarna (knappt hanterade) stod som ljus...

Mina killar går i lösdrift o min hovis verkade hela vintern utomhus utan att klaga. Han vägrade dock sko dem då men faktum är att de funkade bra barfota på vintern med snön (mindre hovslitage).

Nu knatar jag i väg med hästarna till parkeringen när de ska skos, för där är jämt underlag. För att verka hästar tror jag inte att det är lika viktigt med plant underlag.

För att verka hästar tror jag inte att det är lika viktigt med plant underlag.

Det tror jag inte du är ensam om att tro utifrån vad man både ser och hör.

Stackars din hovis som du visar så lite respekt för.

Eller ska man skriva stackars dina hästar sóm du inte ger en ärligt tjans till god hovvård.

Man blir bara matt över hur vissa resonerar.:o

Tur man har kunder som är dels hästmänniskor,dels hästkunniga och framför allt,,, ställer krav främst på sig själva och sina hästar.:p

Visst kan man stå ute och jobba om vädret är fint. Det kan ibland förgylla en dag om solen skiner. Ett minimikrav är dock att det finns en plan yta. Men om det är skitväder eller vinter så tackar jag nej.

Jag kan mycket väl förstå att man vill ha/kräver en plan yta även när man verkar. Det är minst lika viktigt att det blir rakt även om man bara verkar.

SO Hovslagare: Kul att en till inte har nått emot att stå ute en fin dag (eller när det är lite mulet, dock inget regn). När det regnar eller är vinter tror jag inte ens hästägaren vill stå ute ;)

Som sagt, det är upp till dej. Vill inte hovslagaren stå i den miljön, är det bara till att fråga nästa. Och är man två så kan den ena se till att hålla flugorna borta :idea:

Oj det lät som om vi har massa hovslagare som står på kö utan jobb :smirk:

ja, men är det inte så att det är bara till att fråga nästa? Inte spikar jag upp ett stall bara för att hovslagaren ska stå där var 8:e vecka :smirk:

kl

Min hovslagare nästan kräver att han ska stå i stallet, även fast vi har en fin och ganska "fast" grusplan som borde fungera på sommaren..Lite krångligt att kliva upp tidigt på morgonen för att hämta hem hästen från betet (min hovslagare säger bara vilken dag han kommer, men kan komma när som helst under den dagen) :cool:
(Och ja, vi har frågat flera gånger om han inte kan tänka sig att sko och verka ute, men nej...)

Men i övrigt är han väldigt bra med hästen, så det får väl gå då...

kl

Min hovslagare nästan kräver att han ska stå i stallet, även fast vi har en fin och ganska "fast" grusplan som borde fungera på sommaren..Li
(Och ja, vi har frågat flera gånger om han inte kan tänka sig att sko och verka ute, men nej...)

Men i övrigt är han väldigt bra med hästen, så det får väl gå då...

Vet du hur jobbigt det är att stå ute och sko på sommaren??? Att verka en häst är väl en sak , men jag vägrar att sko ute. Jobbet är tillräckligt tungt som det är redan.

Byt jobb då!!!
Intelligent svar.Inte:rofl:
Man behöver inte byta jobb ,man kan helt enkelt vägra sko ute!;)
Kan inte kunden ge acceptabel arbetsmiljö för hovslagaren ,och framförallt inte förstå att det är för kundens bästa i slutändan också.(eftersom jobbet blir bättre utfört i vettig miljö)
Ja då kanske kunden blir en fd kund.;)

Skulle man göra allt för pengar och under tiden offra sin kropp då börjar det likna världens äldsta yrke.:eek:*host* nä fy faen vad äckligt.:crazy:

Bra arbetsmiljö för hovslagaren är en bra miljö även för hästen.
Och resultatet blir bättre om hästen kan stå lugnt på plant halkfritt underlag,om hästen är skyddad mot stekande sol och insekter så blir hovvården behagligare för alla inblandade.:idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 378
Senast: Bison
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 784
Senast: AbCdE
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 876
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Är lite förbryllad över en grej idag. Vi har bilat runt och stannade idag till på ett ställe längs Göta kanal för att kolla slussning...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 682
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka