Sv: Hovslagare stå ute och verka?
Du behöver inte åka till Stäket den 6:e Juni vilket jag heller aldrig påstått. Däremot så hoppas jag att dina sommarkunder som du anklagar för inneha inkompetent hästhantering att dom åker dit.
Ja, där tog du en påäng. Ska väl slutligen tillägga att det ÄR just inkompetenta ägare vars djur är så bortskämda att det blir nästan hanterfarligt.
Som inflik så kan jag också berätta att "våra" hästar är inte mina egna utan inackorderade eller uppfödda hos oss.
Och så har vi satt totalstopp för ridhästar hos oss. Enbart ett halvblodsungststo har vi vars ägare är sällsynt duktig och ställer krav på sina egna.
Kan vidare visst ha åsikter om dina bilder.
Fungerar utmärkt på äldre kanske.
Men jag vill ha helvägg som stöd på ungar som är knappt tio månader.
Travarfölen slinker under dina bommar skulle jag tro och då är hela idén med stödet borta.
Sen är det så att många ungar är tajta med sin bästa kompis.
Att ha sin bästis i omedelbar närhet är också en trygghet för dom. Då, speciellt när man verkar första gången efter avskiljning.
Detta gäller speciellt ungar av lägre rang.
På dina bilder skulle kompisen hamna för långt bort.
Om vi sedan ska gå över till ursprungsinläggen så skrev du ju att det går utmärkt att verka unghästar direkt på betet för att ni har hittat en bra rutin.
Om du läser vad Tintlar skrivit så begrunda detta.
För oss inom travet är det viktigt med optimal benställning.
Redan från dom är små så måste korrigering fixas.
Det följs sedan upp under hela tiden så ungen är kvar hos oss.
Ett plant golv är ett måste.
Vidare ska dom swichas och kollas ordentligt överallt. Någon, som är uppspelt och busig från början kanske blir hängig efter ett tag på box. Den bör tempas..ja.
All sådant arbete kräver lugn och ro och inte störas av kompisar som flamsar eller mygg/knott och broms.
AM