Hovslagare stå ute och verka?

Sv: Hovslagare stå ute och verka?

Försvarar Naffa här

och hovisar som hanterar 300 olika hästar i månaden, ni kanske skor dessa som blivit "fellärda" från början....sällan är det travare som står för den statistiken som är "koko"

Våld ÄR befogat ibland, inte genom skrik o slag, utan genom att vara handfast o folkuserad.

Visst, säkert. Men medge att jag ha en poäng här!

KL Att lära en häst att det inte lönar sig att rycka loss när den står uppbunden innebär en risk för hästen men ger en säkrare häst.
Själv brukar jag inte vilja ha en häst uppbunden när jag skall behandla den eftersom de flesta hästar i min praktik inte har den uppfostran Nafayette anser att de skall ha.
PL

KL Att lära en häst att det inte lönar sig att rycka loss när den står uppbunden innebär en risk för hästen men ger en säkrare häst.
PL

Det är mkt lättare att få en säkrare häst som under inga omständigheter skulle komma på tanken att rycka sig loss än en häst som desperat försöker rycka sig loss i paník när den känner att den sitter fast.

Det tillhör liksom hästens naturliga flycktinstingt att med alla medel försöka ta sig loss om den sitter fast, vare sig det är med ett ben eller huvud då en häst som sitter fast är det lättaste bytesdjuret.

Sedan ligger mkt av vikten utifrån en trygg lugn häst utifrån vårt mänskliga beteende och med det menar jag vilket ledarskap vi människor har i förhållande till våra hästar och hur vi löser problemen utan trauma.

Jag verkade så sent som för två veckor sedan en treårigt sto som fem veckor tidigare blivit verkad tillsammans med ägaren och dennes hovis. Vad som hände har jag bara hört utifrån den verkningen, däremot så såg jag resultatet av antal havererade uppbindningar och sprängda grimmor.
Tydligen tog denna verkning 2,5 timme. Hästen va sjöblöt av svett samt hyperventilerade drygt en halv timme efter denna verkning.

Min filosofi är att inga uppbindningar ska vara fasta men fast förankring i väggen där förankringen under inga omständigheter får släppa. I väggen förankrar man den berömda gummi linan och i andra änden som man sätter i grimman ska det vara en panikhake. Hästar som spränger linor gör det oftas bakåt så att stå mitt i en stallgång utan vägg bakom hästen ca 2 meter är som att be den att slänga sig. Ingen häst slänger sig eller spränger grimmor så länge den inte utsätts för ett fast stumt mothåll.

Nå väl åter till denna omöjliga verkning på treårs stoet. Eftersom denna häst uppvisade ett ngt avvaktande beteende så så ansåg jag att den inte skulle verkas när det passade mig utan när det bättre passade henne. Bästa tiden för denna individ analyserade jag till en tidpunkt som hon förknippade utifrån hennes dagsrutiner samt flockinstinkt. Allså kom flocken in på eftermiddagen, genomgick sin dagliga vård och fick sitt eftermiddags kraft mål. Personalen gick hem och det va lungt i stallet. Nu va det bara jag, hon och hennes övriga flock kvar så då provar vi väl då tänkte jag.

Jag tog ut henne ur boxen och ledde henne till vår speciella skoplats som har en urfasning i stallgången med måtten 3 meter bred och 4 meter djup. Här skulle hon under inga omständigheter kunna stå på grund av tidigare trauma på ngn klinik men jag tänkte att jag provar i alla fall för här kan hon fasen inte slänga sig bakåt, i så fall blir det framåt rakt in i spolspiltan som är mittemot. In gick hon väldigt villigt och vände så hon hela tiden hade koll på sin övriga flock. Vi stod där i ca en minut, sedan satte jag fast henne i dom två fasta stumma wierlinor man där har som innan förankringen i väggen har balsnören enbart för att om ngt händer så ska hästen inte ådra sig skador i främst nacke.

Jag provade att lyfta ett framben för att sedan släppa ner det igen och berömma henne för sitt sammarbete. 20 minuter senare va hästen verkad och klar, det som gav mig den bästa kredit utifrån denna verkning va inte att jag klarade av att verka denna häst utan att den stod och sov under denna verkning. Man ska inte glömma att hästar aldrig ljuger utan uppvisar det beteende och den respekt man själv ger dom.

Jag hoppas väldigt många av Nafayette:s sommarkunder som har ohanterade hästar kommer till Stäket den 6:Juni för att lära sig vett och etikett i hästhantering utifrån Monty Roberts traumafria skola.
http://www.montyroberts.se/

Jag hoppas väldigt många av Nafayette:s sommarkunder som har ohanterade hästar kommer till Stäket den 6:Juni för att lära sig vett och etikett i hästhantering utifrån Monty Roberts traumafria skola.
http://www.montyroberts.se/

Varför skulle dom dit när dom inte har problem???
Våra unghästar går direkt till tränarna som många gånger ringt oss senare och frågat om dom verkligen inte var tömkörda...
Vidare ställs dom på gången, får i vissa fall skor på fötterna för första gången, sele och vagn och även transport till banor.

Alla dessa moment kan/accepterar våra små vid "leverans" Så ge mig 1 enda anledning till att dom är Monthy "objekt"

Våra unghästar flyr inga hovslagare. Tvärtom skulle jag nog påstå.
Och våran hovlagare är oersättlig. Har sett många så kallade hovisar med noll tålamod. Som gärna bändat upp bakbenen på högdräktiga fölmärrar eller tappat humöret när unghästen inte kunnat stå på tre ben en längre tid. Många hovisar som inte förstått att unghästar kanske vill ha stöd på ena sidan..

Våra ungar har definitivt inga problem med att stå uppbundna, åka släp eller övrig hantering.
Och hur f-n går det ihop då det är JAG som håller på med dom??
Jag som enligt dig är så totalt okunnig??
Att slå in vett in en unghäst är befängt. Att du anklagar mig för att bruka våld säger bara det mesta om din kunskap för vår hantering.

Och till sist kan du ta och titta på min bild igen.
Grimskaftet är trätt igenom ringen och sedan lindat två varv runt grimskaftet. Släpper man grimskaftet är hästen lös.
Lägger hästen sin tyngd bakåt så förhindrar man detta med att ställa sig bakom och ta sitt ena ben mellan hästens bakben och hålla emot. Precis så som man gör med föl vid inlärning.

På det viset lär sig hästen tre saker.
Den ena är att den vågar lyfta sina ben och kan ta stöd mot väggen på andra sidan.
Den lär sig att den sitter fast.
Den lär sig att den inte kommer bakåt.
Detta UTAN traumatiska upplevelser.

AM

Ett par bilder på säker skoplats med garanterat spräng fri grimm uppbindning och även bra stöd för hästarna. Total yta 50 kvm, längst in två boxar 3*4 meter så ingen häst behöver vara ensam i samband med utfört arbete. Detta är enligt mig en av dom bästa och mest säkra sko/Veterinärvårds platser jag sett och hästarna bara älskar detta utrymme. Man hoppas på att detta kommer ställas som krav i framtiden utifrån arbetsmiljö styrelsen.

20070515048.jpg

20070515047.jpg

Lyssna nu,, det är inte din hantering utifrån dina hästar jag reagerat på utan din hantering utifrån andras hästar.

Jag vidhåller att spränger hästarna grimmor titt som tätt i samband med Hovis utförda arbete så orsakar man skador på hästen och äventyrar Hovisens yrkesutövande. Så resonerar jag, du är tydligen av en helt annan uppfattning vilket jag kan respektera men finner det inte som god hästhantering.

Du behöver inte åka till Stäket den 6:e Juni vilket jag heller aldrig påstått. Däremot så hoppas jag att dina sommarkunder som du anklagar för inneha inkompetent hästhantering att dom åker dit.

Tänk så lite fakturering utifrån sprängda grimmor du då skulle slippa denna sommar.

Vi har hamnat lite OT här då vi börjat resonera att stå inne och verka under uppbindning, ska vi återgå till själva tråden???

Du behöver inte åka till Stäket den 6:e Juni vilket jag heller aldrig påstått. Däremot så hoppas jag att dina sommarkunder som du anklagar för inneha inkompetent hästhantering att dom åker dit.

Ja, där tog du en påäng. Ska väl slutligen tillägga att det ÄR just inkompetenta ägare vars djur är så bortskämda att det blir nästan hanterfarligt.

Som inflik så kan jag också berätta att "våra" hästar är inte mina egna utan inackorderade eller uppfödda hos oss.
Och så har vi satt totalstopp för ridhästar hos oss. Enbart ett halvblodsungststo har vi vars ägare är sällsynt duktig och ställer krav på sina egna.

Kan vidare visst ha åsikter om dina bilder.
Fungerar utmärkt på äldre kanske.
Men jag vill ha helvägg som stöd på ungar som är knappt tio månader.
Travarfölen slinker under dina bommar skulle jag tro och då är hela idén med stödet borta.
Sen är det så att många ungar är tajta med sin bästa kompis.
Att ha sin bästis i omedelbar närhet är också en trygghet för dom. Då, speciellt när man verkar första gången efter avskiljning.
Detta gäller speciellt ungar av lägre rang.
På dina bilder skulle kompisen hamna för långt bort.

Om vi sedan ska gå över till ursprungsinläggen så skrev du ju att det går utmärkt att verka unghästar direkt på betet för att ni har hittat en bra rutin.

Om du läser vad Tintlar skrivit så begrunda detta.
För oss inom travet är det viktigt med optimal benställning.
Redan från dom är små så måste korrigering fixas.
Det följs sedan upp under hela tiden så ungen är kvar hos oss.
Ett plant golv är ett måste.
Vidare ska dom swichas och kollas ordentligt överallt. Någon, som är uppspelt och busig från början kanske blir hängig efter ett tag på box. Den bör tempas..ja.

All sådant arbete kräver lugn och ro och inte störas av kompisar som flamsar eller mygg/knott och broms.

AM

Var skrev jag att dessa unghästar hos just denna kund utanför hagen verkas på oplan yta?? Med unghäst menar jag ett till treåringar och dom har verkats sedan dom va tre veckor med täta intervaller så därför har jag ganska bra koll på hur dom ska verkas även utomhus. Fölen går "hemma" på gården och tas naturligtvis in i stallet (tillsammans med sin mor) för verkning och det går alldeles utmärkt även om inte dom andra fölstona med föl följer med in. För fölet är det viktigaste att just mamman är med.

Jag förstår inte problemet,,, INGET av mina föl har behov av att stå "upppallad" mot en boxvägg vid verkning för att klara av att hålla balansen, snarare så får dom sämre egen balans ju närmare en vägg dom befinner sig. Jag ser helst att dom står mitt i stallgången, min uppgift är att inte bryta dom så obekvämt att dom tappar balansen.

Med vår invanda rutin menar jag att här flamsar inga unghästar omkring när vi verkar dom utanför sin sommarhage då dom sedan födseln blivit hanterade och en hanterad häst är även en hanterad lugn häst utomhus så länge det finns kompetent invand personal med som vet vad,när och hur dom skall göra.

Så jag vidhåller att det går alldeles utmärkt att verka dessa unghästar på betet utifrån dom rutiner, tidigare hantering vi har byggt upp. Knott,broms och flugor är väl inga problem,, jag skrev ju att en i personalen har som en av sina uppgifter att spreja med flugsprej om det blir fluginvation. Det är oxå jättebra att hästarna redan vid tidig ålder har lärt sig att en liten sprejdutt är inget man dör av.

Jag vet inte riktigt vart du vill komma med dina inlägg förutom att det verkar börja gå ngn slags "prestige" så jag föregår med gått exempel och ber att få avsluta denna diskution och ber om ursäkt. Kan bara konstatera ett vi har helt olika syn på hästhantering.

Slutligen: Jag skrev oxå att detta är ett undantag och enda kund där vi utför detta arbete utomhus!! Jag är liksom dom kolleger som hjälper mig under denna period mkt restrektiva med att verka hästar utomhus. Själv skulle jag aldrig be om deras hjälp och heller inte få den hjälpen då dom är rädda om sin hälsa och jag om deras välbefinnande. Därför krävs det god hästhållning för allas säkerhet i detta fall och alla är hitills nöjda och oskadade.

Senast ändrad:

Vet du hur jobbigt det skulle vara för hovslagaren att stå ute och verka? Det är inget du kan begära.

Skulle det vara jobbigare för hovslagaren att verka ute än inne? Själva jobbet är ju det samma det är allt omkring som kan bli lite jobbigare. (menar nu om rätt förutsättningar finns)

Men om nu inte hovslagaren kan utföra det jag önskar, varför ska jag då anlita honom? Vill han inte stå ute och verka är det upp till honom.

Coari: Hur är det tänkt att hästarna ska stå på bilderna? :confused: (jag kan tänka mej många olika sätt nämligen :o )

Har inte läst igenom hela tråden...
Men du pratar bara om den här lilla ponnyn, hur görs det när hennes hästkompisar verkas/skos?

Coari: Hur är det tänkt att hästarna ska stå på bilderna? :confused: (jag kan tänka mej många olika sätt nämligen :o )

Det kan jag oxå!!! Där har du en poäng. Platsen är tillverkad för hästar. Att ställa upp ett föl här vore väl rena vansinnet då dom inte är tillräckligt "vuxna"

300 OLIKA hästar i månaden?? Hur mycket eller hur snabbt jobbar du egentligen, min hovslagare har totalt cirka 200 hästar, och då ser han de flesta av den inte en gång i månaden utan var 6-8 vecka, han har väldigt fullt upp ändå och vill inte ha en enda kund till.

300 OLIKA hästar i månaden?? Hur mycket eller hur snabbt jobbar du egentligen, min hovslagare har totalt cirka 200 hästar, och då ser han de flesta av den inte en gång i månaden utan var 6-8 vecka, han har väldigt fullt upp ändå och vill inte ha en enda kund till.

Ok, det kanske var en lite hög siffra. Men inte helt orealistisk. Om man tänker på att det hela tiden komer några nya kunder och försvinner några och alla fasta sko och barfotakunder så blir detMÅNGA hästar per månad.

Jag jobbade som fast hovslagare i ett stall med 200 islänningar. Listan med skoningar låg hela tiden på ca 3-10 hästar som skulle åtgärdas. Och där hann jag även arbetsbelastningen med att dricka typ 14 koppar kaffe och snacka med stalltjejerna:angel:

Om alla hovisar skodde ca 10 hästar om dagen skulle vi knappast ha hovslagarbrist...

Men min hovis säger att ryggen bara orkar en kort tid om man håller det tempot...

Hej!
Våran hovslagare står ute och skor sommar som vinter. För att vi inte har något stall och sen så är ena hästen allergisk mot damm så dom står ute dygnet runt året om! När vi skor våra hästar så står vi på gräsmattan:) Å det fungerar bra...Varken hästarna eller hovslagaren bryr sig:)

Hej!
Våran hovslagare står ute och skor sommar som vinter. För att vi inte har något stall och sen så är ena hästen allergisk mot damm så dom står ute dygnet runt året om! När vi skor våra hästar så står vi på gräsmattan:) Å det fungerar bra...Varken hästarna eller hovslagaren bryr sig:)

Är det inte svårt att hitta alla söm-ändar???

Har en snäll pappa som assisterar med magneten när min pålle skos vid sommarbetet. Med lite övertalning och gott fikabröd går det.:angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 378
Senast: Bison
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 784
Senast: AbCdE
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 876
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Är lite förbryllad över en grej idag. Vi har bilat runt och stannade idag till på ett ställe längs Göta kanal för att kolla slussning...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 682
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka