Hovslagare stå ute och verka?

Sv: Hovslagare stå ute och verka?

Kan ju inte vara så kul när både bromsar och knotten härjar..:crazy:

AM

Här har du en poäng med ökad skaderisk för hovisen.

Själv är jag mkt restriktiv till att verka hästar utomhus och gör det enbart åt en kund under sommarbetet. Jag brukar då få hjälp av två kollegor då det är totalt tolv unghästar som ska verkas och det gör vi var fjärde vecka. Då far fyra personer från personalen och vi hovisar ut till den gröna ängen och sedan tas tre hästar i taget ut ur hagen och hålls i, sedan verkar vi dom samtidigt som den fjärde personalen håller ordning på den resterande flocken och prejar flugsprej och fyller på mat i hinkarna till våra hästar som ska verkas.

Detta är jättesmidigt och går fort då vi har "tränat på detta under ett par år och alla är väl sammansvetsade utifrån vem som ska göra vad och hur. Alla dessa tolv unghästar är verkade inom en dryg halvtimme och det roligaste av allt är att dom kommer springande till oss hovisar när dom ser oss komma för nu e det "godis taim"!!

Sko utomhus och främst då utanför en hage skulle jag aldrig kunna tänka mig att göra. Risken är alldeles för stor att man tappar ngn söm eller annat vasst i gräset som sedan en annan häst skadar sig på. Det ansvaret vill jag absolut inte ta del av och ska hästen skos under sommarbetet så får nog hästägaren finna en mer lämplig och säker arbetsmiljö.

Alla dessa tolv unghästar är verkade inom en dryg halvtimme och det roligaste av allt är att dom kommer springande till oss hovisar när dom ser oss komma för nu e det "godis taim"!!

Åhh, tänk om min också kunde tycka lika dant! Hon tycker inte om hovslagare för att hon inte får tillräckligt med tid för att hälsa. Där har varit en hovslagare som har hälsat på henne undertiden hon stod i boxen (innan det var hennes tur) och hon stod hur snällt som helst när han verkade vilket är väldigt ovanligt.

Givetvis kan man kanske välja tidpunkten för verkning utomhus så man inte tar när det är som mest knott och sådant.

Men du som är hovslagare, om du välja mellan en ponny som var i lite akutbehov av verkning och ett halvblod som skulle skos men inte lika akut utan kan vänta en vecka till - vilket skulle du då sätta först? Jag har fått den generella uppfattningen om att de skulle ta halvblodet och vänta med ponnyn just för att det ger mer pengar att sko. Har själv fått uppleva detta då jag satt och väntade 6timmar på en hovslagare och h*n hörde inte ens av sej :crazy: Lite off topic men det är alltid intressant att veta hur hovslagare och veterinärer tänker :idea:

Vi leder alltid hem unghästarna som går på bete till stallet som är ansluten till lösdriften när hovslagaren kommer.

Av flera orsaker.
Först och främst en dräglig arbetsmiljö.
Sedan ett plant golv vilket är viktigt vid korrigering.
Sedan ordentlig belysning riktad mot fötterna på hästarna.

Man får bra kontroll och kan gå igenom alla individer mycket noggrant.
Och på kuppen så blir hanteringen bättre då dom sätts i kedjor och ska stå still. I alla fall våra som är vana vid rutinen. Det sistnämnda kan ju vara svårare ute på betet då deras kompis flamsar runt någon annanstans.
Däremot kan vi få beteshästar utifrån som aldrig (!) någonsin har varit uppbundna. (då får man fakturera ägaren på x antal grimmor)

Att sköta skoning utomhus kan ju bli dyrare än vad som tänkt från början.
Grannen gjorde så. Kostade 800 i veterinärkostnad då pållen trampat in en bit av en söm senare..Och han hade tur.

Jag tycker det borde vara en självklarhet att ha ett utrymme för hovis och veterinär i anslutning till bete.

AM

Jag tycker det borde vara en självklarhet att ha ett utrymme för hovis och veterinär i anslutning till bete.

AM

Halleluja! Om du visste vilka kyffen vi får stå ut med ibland...ett gammalt garage med hö upp till knäna tex. En grusväg...-"Det duger väl här?", med knott och sven och jävelskap. Den gången tackade jag för att jag var rökare, fick kedjeröka under hela skoningen för att hålla undan insekterna ur ansiktet åtminsonde, hade det inte varit för att detvar en fånghäst hade jag aldrig gått med på det.

När vi byggde om stallet hade jag ute två olika hovslagare. Den första vägrade stå utomhus, så då fick jag lirka in hästen i en metallverkstad i huset bredvid. Jag kan lova att hästen varit lugnare om vi stått utanför på grusvägen.

Den andra skodde glatt på grusvägen, och tyckte det var skönt att stå ute. Så det är npg bäst att fråga vad just din hovslagare föredrar.

Själv har jag en hovslagare som alltid får sko ute eftersom jag har hästarna på lösdrift i värsta fall får vi gå in i vindskulet men det brukar aldrig vara några problem att sko ute. Får anpassa skoningen efter väderlek helt enkelt.

Själv har jag en hovslagare som alltid får sko ute eftersom jag har hästarna på lösdrift i värsta fall får vi gå in i vindskulet men det brukar aldrig vara några problem att sko ute. Får anpassa skoningen efter väderlek helt enkelt.

Jag förstår.. Dom skos då tydligen inte under hela vinterperioden, för gör dom det och du "erbjuder" så så fina valmöjligheter så dröjer det inte länge förän du får leta reda på en ny hovis då den gamla drabbats av reumatism.

Och på kuppen så blir hanteringen bättre då dom sätts i kedjor och ska stå still. I alla fall våra som är vana vid rutinen.

Däremot kan vi få beteshästar utifrån som aldrig (!) någonsin har varit uppbundna. (då får man fakturera ägaren på x antal grimmor)

AM

Fråga helt OT men jag bara måste få fråga vad du menar med detta??? Främst den sista meningen som jag "markerat".

Menar du att om ni tar emot beteshästar som aldrig varit uppbundna,, att ni då sätter fast dom i kedjor och att dom i ren panik slänger sig och spränger ex antal grimmor???

Är det så man ska tolka det???

Är det så så förstår jag faktiskt inte vad det är för typ av hästhållning ni har..

Det säger väl sunt förnuft att man inte kedjar upp en orutinerad unghäst som aldrig varit uppkedjad och främst inte i samband med verkning... Det är ju helt vansinnigt utifrån den ökade skaderisken som Hovis råkar ut för och främst dom skador som hästen tillför sig när den spränger grimmorna.

Hade jag haft en av dom unghästarna som blivit behandlad på detta sätt och blivit fakturerad ex antal grimmor så kan du ge dig fasen på att du skulle åka på ersättnings krav både utifrån Veterinär behandling och dom Chiropraktiska behandlingarna utifrån denna sk "hästhantering".

Anser du att det är så jobbigt att hålla löst i ett grimmskaft under ca 20 minuter så både Hovis och denna unghäst känner sig trygga i stället för att ställa till med den cirkusen och ex antal trasiga grimmor???

Jag ger dig två råd:

1. Håll du löst i grimmskaftet och låt dom unghästarna som inte är vana vid att stå uppbundna och fakturera i stället ägaren för den tiden.

2. Skriv in i kontraktet att alla unghästar som kommer till ditt sommarbete skall vara så hanterade att dom även kan stå uppbundna.

Skriv att jag har misstolkat det du skrev så jag kan be om ursäkt!

:bow: Bra inlägg Coari,håller helt med dig.
Det dummaste man kan göra är att binda upp en häst som inte är van att va uppbunden.
Det är inte kedjorna som skall fostra hästen stå still.:eek:
Först måste unghästen kunna förstå principen att gå fram för lätt tryck i nacken.

Först när det är inlärt och befäst kan man binda upp hästen säkert utan risk för sprängda grimmor och skador på folk och fä.
Väldigt många hästar har skadat nacken när de fått panik uppbundna.
Enbart för att de inte fått en självklar grundutbildning i konsten att va uppbunden.:crazy:

Hej!

Min häst går på lösdrift. När hovslagaren kommer så får han sko på en liten parkering vi har. För vid ligghallen är det lite ojämnt. men det kan vara lite problem ibland om det är regn osv, men då har vi kommit på en plan. Lösdriften ligger 10 minuter från där jag bor, så då har vi tänkt att om han ska sko när det är regn så går vi hem med pållen till vårt garage där det finns stor yta och där det är betong golv;) :bump:

MVH Vickan

1. Håll du löst i grimmskaftet och låt dom unghästarna som inte är vana vid att stå uppbundna och fakturera i stället ägaren för den tiden.

2. Skriv in i kontraktet att alla unghästar som kommer till ditt sommarbete skall vara så hanterade att dom även kan stå uppbundna.

Vi har alltid stått och hållt i våra hästar - just för att slippa knycken om det skulle vara något. (framför allt unghästar då) Vana hästar har fått stå uppbundna men med balsnöre mellan grimman och hakarna.

Det är bättre att ta sej den tiden än att få en trasig häst

Skriv att jag har misstolkat det du skrev så jag kan be om ursäkt!

Dom hästarna som aldrig varit uppbundna är oftast dom, som enligt ägaren är superhanterade och jättetrevliga.

Men igentligen då aldrig varit uppbundna (fast det fick vi ju aldrig veta) eller varianten som lärt sig hur man knäcker balsnören..(sånt lärde dom sig antagligen i tidig ålder hos ägaren. Bara att kasta sig så är man loss) Vi har en specialknut på grimskaft. Den löper i en ring och lossas helt om behov finns.

Om vi finge veta i förhand att dessa hästar behöver extra personal för att hålla i den så skulle vi inte ens ta in den på betet.
Eller annars skulle vi höja betesavgiften rejält.

Vår hovslagare brukar berätta om väldigt många hästar som försvinner ut genom stalldörren p.g.a. ägaren inte orkat hålla i. Samtidigt som h*n sagt att den absolut inte går att binda upp.

Binder man upp en häst, och den gör ett kast och knäcker grimman och sen står still så är det dumhet. Man sätter på en ny, bättre variant och så står hästen still.
Andra varianter av beteshästar är dom som behöver behandlas.
Vissa kan behöva Penovet.
Antar att du står och håller i en ettårshingst som du inte känner och sprutar på måfå?? (vi slår ALLTID fast en sådanoch med brems i beredskap)
För även den kan resa sig rätt upp och springa iväg med kanyl i halsen..Tänkt på det??
Tar man in 50 beteshästar så får man ta betalt för "material" som grimmor.

Uppbindning
stoverk6.jpg

AM

Senast ändrad:

Dom hästarna som aldrig varit uppbundna är oftast dom, som enligt ägaren är superhanterade och jättetrevliga.

Men igentligen då aldrig varit uppbundna (fast det fick vi ju aldrig veta) eller varianten som lärt sig hur man knäcker balsnören..(sånt lärde dom sig antagligen i tidig ålder hos ägaren. Bara att kasta sig så är man loss) Vi har en specialknut på grimskaft. Den löper i en ring och lossas helt om behov finns.

Om vi finge veta i förhand att dessa hästar behöver extra personal för att hålla i den så skulle vi inte ens ta in den på betet.
Eller annars skulle vi höja betesavgiften rejält.

Vår hovslagare brukar berätta om väldigt många hästar som försvinner ut genom stalldörren p.g.a. ägaren inte orkat hålla i. Samtidigt som h*n sagt att den absolut inte går att binda upp.

Binder man upp en häst, och den gör ett kast och knäcker grimman och sen står still så är det dumhet. Man sätter på en ny, bättre variant och så står hästen still.
Andra varianter av beteshästar är dom som behöver behandlas.
Vissa kan behöva Penovet.
Antar att du står och håller i en ettårshingst som du inte känner och sprutar på måfå?? (vi slår ALLTID fast en sådanoch med brems i beredskap)
För även den kan resa sig rätt upp och springa iväg med kanyl i halsen..Tänkt på det??
Tar man in 50 beteshästar så får man ta betalt för "material" som grimmor.

Uppbindning
stoverk6.jpg

AM

Tack för svar!! Dock måste jag personligen poängtera att jag under inga omständigheter finner ditt sett på god hästhantering som annat än inkompetent och otroligt okunnig hantering av både unghästar och förbrukning av grimmor!!

Ser du inte själv hur låg hästkunskap du har utifrån vad du skriver och även delger i bilder.???

Jag känner inte igen dig för dagen utifrån hur du resonerade för drygt ett år sedan.

Vår hovslagare brukar berätta om väldigt många hästar som försvinner ut genom stalldörren p.g.a. ägaren inte orkat hålla i.

AM

Tanken har aldrig slagit dig att ingen männsklig kraft kan mäta sig med en häst kraft??

Tricket med god hästhantering är att ge hästen förtroende så att den inte behöver ta till sin hästkraft genom att fly från kompetent männsklig hantering.

Att din beteshästar flyr så snart dom ser en hovis tror jag inte ett ögonblick på beror på hovisens hantering utan snarare din egen oförmåga att ge rätt signaler,ge en traumafri situation, samt slutligen din oförmåga att ta dig den tid och ödmjukhet som hästen så väl behöver.

För mig verkar det som att du tror att våld och tvång är den bästa lösningen.

För mig verkar det som att du tror att våld och tvång är den bästa lösningen.

Du måste ha en skruv lös... :smirk:
Ditt sista inlägg lämnar jag obesvarad eftersom du brukar ha väldigt konstiga åsikter om det mesta..
Allt från utevistelse, till foder och hantering.
Och ofta har du ju bevisat en total okunskap i detta.

Och det var inte våra hästar som försvann genom stalldörren utan diverse ponnysar och ridhästar runtomkring som inte
har lärt sig att stå still utan agerar ångvält över både ägare/veterinärer OCH hovslagare
AM

Senast ändrad:

Allt från utevistelse, till foder och hantering.
Och ofta har du ju bevisat en total okunskap i detta.

AM

Jag kan hålla med Coari där. Tänk på att vi hovisar till skillnad från de flesta hästägare träffar/hanterar ca 300 OLIKA hästar i månaden till skillnad från gemene hästägare som träffar och hanterar en eller två, oftast deras egna. Vet du hur mycket rutin och erfarenhet man får oavsett man vill eller inte(om man bara är det minsta smula öppen i sinnet) av att hantera "problemhästar".
Många självutnämnda hästexperter(företrädesvis kvinnor 35+) är så osäkra och otydliga när de hanterar sina hästar att hästen inte vet varken ut eller in!
Därmed inte sagt att alla hästägare är inkompetenta!

Senast ändrad:

Försvarar Naffa här

Jag har mina unghästar hos henne och jag VET vilket kunnande hon o hennes man har ang dessa...och hovisar som hanterar 300 olika hästar i månaden, ni kanske skor dessa som blivit "fellärda" från början....sällan är det travare som står för den statistiken som är "koko"

Våld ÄR befogat ibland, inte genom skrik o slag, utan genom att vara handfast o folkuserad.

Nu åker jag till Cypern...bye bye :D

Tack för svar!! Dock måste jag personligen poängtera att jag under inga omständigheter finner ditt sett på god hästhantering som annat än inkompetent och otroligt okunnig hantering av både unghästar och förbrukning av grimmor!!

Ser du inte själv hur låg hästkunskap du har utifrån vad du skriver och även delger i bilder.???

Jag känner inte igen dig för dagen utifrån hur du resonerade för drygt ett år sedan.

Nu tycker jag att du är ute och snurrar, jag kan intyga att det INTE är låg hästkunskap hos Nafayette och de som driver runt den anläggningen. Det kunnande som finns där går inte av för hackor och jag lämnar hellre min häst där än på något bete närmare på grund av att jag VET att de sköter allt på bästa sätt.

Jag har mitt ungsto hos henne över sommaren och hade unghingsten där förra sommaren. Hovisen har jag också träffat även om jag inte sett honom "in action" men jag ger ändå guldstjärna efter att min tåvida grabb kom hem i höstas.

Att säga att hon ska TRÄNA unghästarna också är en ytterst märklig tanke måste jag säga. Dels på grund av den verksamhet hon bedriver och dels på grund av åldern på unghästarna. Jag lämnar mina hästar där på grund av att jag vet att de ses över noga minst ett par ggr om dagen (inte bara räknas in) och att de sköts på ett bra sätt (verkas, avmaskas och får fästingmedel regelbundet).

Och jag kan lova att hennes lösdriftshästar knappast flyr i panik när det dyker upp främlingar i hagen, det är verkligen tvärt om.

Hovslagaren behver en plan yta för att kunna göra det bra. Jag skulle inte låta min häst skos på gräsyta eller annat för hans egen skull. Hovarna är viktigare än vad man tror.

Kanske är det ok för han/hon att göra det ute, i bra väder. Men en plan yta är ett måste.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 380
Senast: Bison
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 784
Senast: AbCdE
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 876
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Är lite förbryllad över en grej idag. Vi har bilat runt och stannade idag till på ett ställe längs Göta kanal för att kolla slussning...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 682
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka