Hovslagare stå ute och verka?

Myzan87

Trådstartare
Ja, då börjar jag leta hovslagare igen med tungt hjärta. Hästen som ska verkas är en liten ponny som går på lösdrift. Hittills har jag haft svårt att få tag på hovslagare så markägaren har gjort det (inget märkvärdigt eller svårt utan har faktiskt gjort det bra). Men nu känns det som att det behövs en riktig hovslagare som får titta på dom. (var man nu ska hitta honom :angel: )

Men grejer är ju den att jag inte har tillgång till stall eller en betongyta som är rak. Det enda som finns är asfalt och har man otur kör det bilar där (liten väg och kommer en bil/timme) :crazy:

Så jag undrar mest på skoj hur många hovslagare skulle ha åkt ut och verkat en liten ponny på asfalten? Eller ni som har häst på liknande sätt, hur gör ni? Skulle vara intressant att veta :idea:

Sv: Hovslagare stå ute och verka?

Om det vore en fin dag utan regn och om det bara är en verkninge skulle jag göra det. Inga probs!

Jag har haft ett stall med så liten stallgång och dessutom utan el, alltså inget lyse så då lånade jag grannens stall de få gånger det behövdes. Även om det var 2 km dit så var det ju bättre än att hovslagaren skulle stå ute.
Jag skulle inte ens drömma om att be hovslagaren stå utomhus.

/M

När jag red ett halvblod som stod på sommarbete utan stall i närheten, så kom hovslagaren dit och verkade och skodde på en "någorlunda platt" grusplan. Vad jag kunde se blev resultatet lika bra som vanligt. Även veterinären kom och utförde diverse behandlingar på sagda grusplan (hästen lyckades skada sig på betet). Funkade också fint!

Om ni har lösdrift så måste det ju finnas något som hästarna går in i . Där kan man ju stå så skyddar det från regn & dåligt väder iaf :)

jag är ganska bekväm av mig när jag verkar- Är det nederbörd vill jag stå under tak... Är det lerigt vill jag ha en plan, torr yta(så att jag kan sätta ner foten och ta upp den igen, utan att den ser ut som ett geggmonster). Ute är no probs, men gärna inte i direkt solsken (varmt:p).

Enl mig är ideala omständigheter:

modell carport (3 väggar o tak) med betonggolv sommartid, vintertid vill jag stå inomhus med BRA belysning...

/Migo
som bara verkar sina egna, men det blir några fötter i månaden det med...

Det måste ju (enligt lag) finnas möjlighet att ställa i (sjuk)box, kan du inte stå i den då?

Finns det något stall i närheten du kan få 'låna' stallgången i vid skoning?

När mina hästar ska skos så står vi nästan alltid ute. På en gräsmatta iofs, vi har stall men både jag, hästarna och hovslagaren verkar föredra att stå ute ändå :p så jag tror inte det borde vara några problem, men de e ju förstås olika från hovslagare till hovslagare kan jag tänka :p

Vill nu yttra mig lite om detta "problem". Jag skor själv och har 15 st hästar alla på utedrift, men har stall och utestall,.
Bl a har jag en hingst som är 19 år och har mkt hingstkaraktär, men är en gudasnäll häst att ha att göra med. Han kan inte vara i ett stall utan att slå, var sådan redan som föl och unghäst. Han har nog på allvar klastrofobi, tror vi.
När han ska verkas står jag ute i hagen och verkar honom, utan grimma, grimskaft eller någon som hjälper mig.
Detta går hur bra som helst.
Så jag förstår inte problemet med att inte kunna stå ute, man gör det nog mer bekymmersamt än vad det är.
Våga och fråga din hovslagare vad hon/han säger.

Har travare där det verkligen är viktigt med hovvinklen, och hovlängden, men har vinnare i stallet så allt funkar baara viljan finns.
vad det gäller ridhästar/ponnyer så vill jag påstå att det inte riktigt är så fokuserat vad det gäller hovvinkeln osv.

Om det vore en fin dag utan regn och om det bara är en verkninge skulle jag göra det. Inga probs!

Är det regn kan jag förstå om ingen vill verka hovarna ute. Så man får försöka tajma det så pass bra att det är sol/uppehåll när h*n kommer.

så kom hovslagaren dit och verkade och skodde på en "någorlunda platt" grusplan.
Så har vi gjort hittills och det har faktiskt också funkat fint

Men hur brukar ni lösa problem som om nån häst behöver veterinärvård eller sånt???
Har faktiskt inte behövts än. Veterinären vaccinerade henne ute.

Det måste ju (enligt lag) finnas möjlighet att ställa i (sjuk)box, kan du inte stå i den då?

Finns det något stall i närheten du kan få 'låna' stallgången i vid skoning?
Det finns ett stall på gården med hingstar och grisar i. Dessutom är belysningen dålig (gammalt stall från 1900talet) så om det måste kan hon få låna en box där.

Känner inte så många med häst häromkring. De flesta har kor och gamla kostall och grannstallet som har halvblodshästar vill jag inte gå och fråga i. Inget ont om henne men jag känner inte henne så bra. Hon vill gärna ha stallet för sej själv

Vi har lösdrift och har fixat golvet fint där så hovis kan jobba i skydd för väder och vind. För vår hovis är det ok att göra så så länge det är plusgrader, lite fler plusgrader vill hon ha om det ska skos också.
När det är skitkallt vintertid har vi lånat grannens stall som vi också har som "backup" om vi skulle behöva stalla in.
Hör med hovis vetja :idea:

När min pålle är på sommarbete (inget stall), skos han där utanför hagen. Inga problem alls, men min hovis brukar välja en tidig morgon, innan det blir alltför varmt. ;) Pållen har ringskor+sula fram, vanliga skor +sula bak, så när det behövs svetsas, så får vi låna el från grannbonden. Försöker se till att han har hyfsat nya ringdojor när han åker till betet, de "håller" i ca 3 skoomgångar.
Om det skulle bli dåligt väder, får vi låna bondens garage eller flytta fram skoningen. De andra pållarna verkas/skos oxå där, utanför hagen.
Om pållen skulle bli sjuk/skadad, får han åka hem till stallet, där han har sin box. Har blivit vaccinerad vid sommarhagen, inga problem.

jag har inget stall som vi kan stå i o det är inga problem för min hovis =) skall dock bli ett stall under sommaren (bara utebox nu)

Vi har haft hästarna på lösdrift 1.5 år pga stallbygge. Våra hovslagare har INTE velat verka dem utomhus. Brukar lasta och köra dem till ridklubben där vi är medlemmar, eller låna ett annat stall i byn. Kan förstå att hovslagarna vill ha en vettig arbetsmiljö..

Givetvis förstår jag om hovslagaren vill ha en vettig arbetsmiljö för vem vill inte ha det? Minusgrader förstår jag också om de inte vill vara ute i ;)

Lyrik: Vad är det för typ av mark utanför hagen där ni skor/verkar? Grus,gräs, betong?

Får ta och ringa upp några hovslagare och höra om de kan tänka sej att verka ponnyn ute.

ekedal: Du har inte lust att skicka ner den hovslagaren? :angel:

Min hovis står ute om det behövs.... och snart åker min pålle på bete så då har han inget val ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 378
Senast: Bison
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 784
Senast: AbCdE
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 876
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Är lite förbryllad över en grej idag. Vi har bilat runt och stannade idag till på ett ställe längs Göta kanal för att kolla slussning...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 682
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka