Hovslagare som slår hästar

D

Dova

Jag måste bara berätta för jag är så arg!!

Jag har användt mig utav samma hovslagar i snart två år, dels på min förra häst och min nuvarande.
Jag har tyckt han har varit jätteduktig och trevlig, och jag har alltid varit med när han har skott...varenda gång tills nu för drygt en månad sen.

Jag har hört rykten om att han ska slå hästarna han skor, men eftersom jag aldrig har sett det så har jag inte trott på det.

Men nu sist han verkade min häst som var HÖGdräktig då (fölade tre veckor efter), så hade en tjej på stallet sett hur han vid uppredade tillfällen drämt in en hammare i magen på henne, och även på hennes ben.
Mitt sto gillar inte att lyfta bakbenen, men sparkas inte el så men kan lägga tyngden på det benet man lyfter.

Men det kan väl aldrig vara okej att slå en häst??

Eftersom jag inte var på stallet när han skode sist, så lämnade han en faktura åt mig att betala. Som jag INTE vill betala av ren princip!
För jag tänker inte betala för en timmes misshandel av min häst.

Och nu har han blivit skogstokig för att jag inte betalar, och när jag säker att jag anmäler han för djurmisshandel/tjänstefel så säger han att han ska anmäla mig för förtal?!?

Hans vän som är hovslagare var på stallet 2 veckor efter att detta hänt, och då berättade jag vad som hnt för honom, och han instämde och sa att det var trist att han slog hästarna eftersom han är en duktig hovslagare. :confused:

Vad ska jag göra??
Ska jag anmäla till polis eller vart anmäler jag?

Sv: Hovslagare som slår hästar

Dessvärre, så är det ju bara hörsägen...Du har ju själv inte sett det hela och jag har svårt att se att det går att göra en anmälan för att du hört att "han ibland slår hästar han skor"...

Det första du ska göra är att betala fakturan, för han har väl de facto skott din häst. Om den går till inkasso så har du en betalningsanmärkning som varar i fem år, och det är inte så lyckat, kommer du att inse när känslorna lagt sej. Sen tar du kontakt med honom och för en meningsfull dialog där ni båda pratar ut. En smäll med skaftet på en hovslagarhammare är inte hela världen för en häst, de brukar sparka varandra och de sparkarna spelar i en helt annan division än hammarskaftet, så jag tycker att du överreagerar. Hästen är ju trots allt en häst. Det vore annat om han slog dej med skaftet, då kanske det vore dags att anmäla. Att "anmäla" gör inte saken bättre, då du inte har bevis, bara andrahandsuppgifter. Är du inte nöjd med denne hovslagare , då är det väl enklast att byta ? Men som sagt, för att inte ställa till det för dej själv, betala fakturan innan tiden går ut. Du vill väl också ha betalt för jobb du utfört?

Senast ändrad av en moderator:

Bill skrev:
Det första du ska göra är att betala fakturan, för han har väl de facto skott din häst. Om den går till inkasso så har du en betalningsanmärkning som varar i fem år, och det är inte så lyckat, kommer du att inse när känslorna lagt sej. Sen tar du kontakt med honom och för en meningsfull dialog där ni båda pratar ut. En smäll med skaftet på en hovslagarhammare är inte hela världen för en häst, de brukar sparka varandra och de sparkarna spelar i en helt annan division än hammarskaftet, så jag tycker att du överreagerar. Hästen är ju trots allt en häst. Det vore annat om han slog dej med skaftet, då kanske det vore dags att anmäla. Att "anmäla" gör inte saken bättre, då du inte har bevis, bara andrahandsuppgifter. Är du inte nöjd med denne hovslagare , då är det väl enklast att byta ? Men som sagt, för att inte ställa till det för dej själv, betala fakturan innan tiden går ut. Du vill väl också ha betalt för jobb du utfört?

Du får ingen betalningsanmärkning förrän det går till kronofogden... men du bör dock betala för det kommer bara bli dyrare för dig att betala när det gått dit.

kan säga såhär att hovslagaren jag hade till min häst i slutet av hennes liv var MYCKET duktig, min hästs hovar förbättrades enormt mycket efter att han började sko henne.
dock, han hade rykte om sig att slå "bråkiga" hästar med hammaren, så ofta försökte jag vara där själv när han skodde eller att någon annan var i stallet samtidigt, så att han höll sig is kinnet.

min häst var dock väldigt lättskodd/väluppfostrad och stod oftast som ett ljus, så jag var inte särskilt orolig. hade jag istället haft en svårskodd häst hade jag troligtvis valt en annan hovis.
nu kan jag ju inte veta SÄKERT om han någonsin slog min häst, men jag tvivlar på det. det hade isåfall märkts när jag kom till stallet eller inte minst NÄSTA gång det var dags för skoning eller liknande, men det märktes aldrig något.

Betala fakturan och be vittnet anmäla.

Det finns ETT tillfälle då det är godtagbart att slå en häst, och det är om hästen går till attack mot dig och du måste värja dig.

Jag tycker inte om när hovslagare slår hästar, det har jag sett alltför ofta och ingen som gör så får sko min häst igen. Men! Hovslagare som bara tar emot att hästen beter sig illa, utan att tillrättavisa den eller försöka visa tydligare vad han vill att hästen ska göra, det är ju inte heller optimaliskt. Nog för att jag hellre har en lugn och snäll hovslagare än en hetlevrad och ilsk sådan, men om min häst beter sig illa vid skoning (damen kan rycka i bakkärran ibland, och måtta sparkar lite då och då) så vill jag ju inte att hovis tillåter det och sedan klagar hos mig för att hästen är svår att sko...

Har haft en sådan:crazy: ...han åkte ut med huvudet före:devil: :smirk:

Gnist skrev:
Dessvärre, så är det ju bara hörsägen...Du har ju själv inte sett det hela och jag har svårt att se att det går att göra en anmälan för att du hört att "han ibland slår hästar han skor"...

Vist äe det så,men tjejen på stallet såg honom ju drämma hammaren i magen på min häst när hon stod och mockade i sin box brevid.

Det är väl inte hörsägen? då har ju hon sett det?

Jag tycker också att du skall betala fakturan och sedan ta ett allvarligt snack med hovslagaren. Att anmäla på basen av hörsägen är litet väl vagt.

Sedan så tycker jag generellt att det är hästägarens ansvar att uppfostra sin häst och att träna med den så att den är lätt att sko!
Därmed inte sagt att hovslagaren skall få slå en häst som är bökig, men om jag var hovslagare skulle jag inte ta på att sko hästar som inte kan uppföra sig faktiskt....

Tror inte att du kan göra så mkt åt det. Det är bara att betala och vara glad för du har ju inte sett något med egna ögon?
Sedan kan du om han är duktig antingen behålla honom men alltid närvara så att hästen inte åker på däng eller byta hovslagare och varna folk för denne så kan man på så vis göra livet lite surt för honom.

Dova skrev:
Vist äe det så,men tjejen på stallet såg honom ju drämma hammaren i magen på min häst när hon stod och mockade i sin box brevid.

Det är väl inte hörsägen? då har ju hon sett det?

Denna perosn som sett din hovslagare slå din häst,sa hon inget?? :confused:
och använder hon samma hovslagare till sin häst??

Många gånger kan det faktisk vara rena rama överdrivningar när folk berättar,alla har vi väl hört storfiskar'n berätta om sin dagsfångst..;)
Det kanske rent av handlade om en tillrättavisning,din häst är ju rätt knölig å sko har du ju själv skrivit.
Å framförallt,om man har en knölig häst,varför lämnar man hovslagarn åt sitt öde??
Min hovis får aldrig komma ut själv och sko/verka mina hästar,dels pga att jag har två 1-åringar som visserligen än så länge inte gjort ngt speciellt,men de är ju unghästar,men så har ja gen krångelmärr,som rätt vad det är bara vill strula,75% av gångerna är hon ursnäll,men så har vi de ågnger då hon bara inte vill..

Hovslagaren har gjort helt fel! Fast jag håller med om att det kan bli svårt att anmäla honom eftersom att du inte har sätt händelsen! Men att slå en häst det första man gör är heeelt fel! Man måste gå upp i nivåer med tillsägelse med hästen! Man börjar med ett bestämt NEJ och om hästen inte lyssnar så tar man det igen men om inte det funkar så skall man visa avrt skåpet skall stå MEN man behöver inte väld för det! Har ni alla hört talas om ledarskap och join up och sådanna grejer?

Så om min dräktiga märr som har lite ont emellan åt av en gammal skada har lite svårt för att stå still och behöver vila, då ska hon uppfostras eftersom jag inte har pli på henne. Många ggr måste hovslagaren ta hänsyn till detta och om de inte gör det så behver de inte ta min häst.
hon är gör snäll men som sagt med en stor mage och ett ömt bakknä så kanske man måste få vila ibland.
det har ingenting med uppfostran att göra, mina hästar SKA uppföra sig vid skoning men ibland måste man släppa på förlåten och ge dem en chans.

amkm skrev:
Denna perosn som sett din hovslagare slå din häst,sa hon inget?? :confused:
och använder hon samma hovslagare till sin häst??

Tjejen ringde mig direkt och berättade vad som hänt, och nej hon använder inte samma hovslagare til sin häst, hon använder denne hovslagares "kompis" som beklagade sig för mig att denne hovslagare har slagit hästar han skott förr...

Och mitt sto är en jätte lugn och snällhäst, när jag köpte henne (import från polen) så ville hon knappt lyfta hovarna alls, men efter mycket jobb så kan man sko och kratsa utan problem.

Det hon kan göra är att tynga på det benet man lyfter, men jag släpper ner det benet och lyfter igen så är det inga problem.

Dessutom var hon högdräktig med jättemagen så det blev väl tungt för henne! Hon försökte inte sparka mot honom eller så.
Det har hon aldrig gjort.

Och att han betett sig så mot henne gör ju knappast saker bättre.

Men jag får väl snällt betala, men det känns SÅ FEL!!

Det handlar inte om pengar, utan att jag ska ge honom pengar när han betett sig illa!
För det tycker jag fortfarande han har gjort.

Och jag har ju vart med när han skott henne innan, och då har han när hon tynger på benen släppt ner och lyft igen, utan problem.

Varför kunde han inte göra så när jag inte var där då?
Han har ju aldrig slagit i hennes fölmage med hammare när jag varit där, ALLTSÅ borde han ju själv veta att det är fel..annars skulle han väl gjort så när jag varit med..???

Har du själv personliget Pratat med hovisen och frågat exakt VAD som hände? Om inte, så gör det...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 172
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 220
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat