Hovslagare som är "fräck".

Sv: Hovslagare som är "fräck".

Arbetsmiljön är en sak, försäkring en annan, du är ansvarig för arbetsmiljön oavsett om hovis skor svart eller vitt. Det är fortfarande hovslagarens sak att se till att han är olycksfallsförsäkrad, hur många kräver att får se försäkringsbeskedet på ansvarsförsäkringen när hovis kommer ut till stallet? :confused: Det är frivilligt att vara medlem i hovslagarföreningen, inget krav som följer med gesällbrevet, så det är hovis som har det fulla ansvaret att se till så han har både en ansvarsförsäkring och en dito olycksfalls.

TGL och motsvarande olycksfall omfattas de flesta anställda av, genom arbetsgivarens försorg.

Jag vidhåller att det ligger i KUNDENS intresse att se till att det finns ansvarsförsäkring, det är nämligen kunden som förlorar mest om hovslagaren lyckas sätta fyr på stallet.

Vår hovslagare bedriver sin verksamhet i ett mycket seriöst bolag, jag känner mig trygg.

Visst ligger det i kundens intresse, men det är fortfarande hovis ansvar att vara försäkrad. :)

jag sitter ock klurar på hur min hovis skulle kunna sätta fyr på bondens stall, dold pyromani?
32 söm och lite riktning av skon låter inte så farligt...

jag sitter ock klurar på hur min hovis skulle kunna sätta fyr på bondens stall, dold pyromani?
32 söm och lite riktning av skon låter inte så farligt...

Gnistbildning vid riktning av skon eller när man tappar en sko i golvet.
Har du inte sett det?

*knapplån*

Jag vill ha kvitto eftersom jag har firma.
Det är MYCKET populärt hos hovslagarna.

Jag har många hästar och de är oerhört snälla.
Men ofta skitiga.
Vill hovslagaren sko och verka så får han/hon ta det.
Annars så verkar jag själv en dag med vackert väder.
Det tar mig lika mycket tid att göra det själv som att ta ut hovslageren att göra det, men det blir billigare att göra det själv.
Hovslagarna tar ofta hellre mina skitiga hästar som är snälla än andra hästar som gör dem illa i alla fall.

Om jag däremot vill att hovslagaren skall sko då jag inte hinner själv eller om skoningen är för svår för mig, då så försöker jag servera det rena och torra hästar.
Men det är en avvägningsfråga det där.
Hästarna vill inte stå innne så länge, deras tålamod tar slut och då så upphör de att vara sådär jättesnälla som de är när tålamodet är kvar.
Det gör att jag inte kan ställa in dem i stallet dagen innan för torkning, för då kommer de inte att gå med på någon skoning alls innan de fått gå ut och rasta av sig.

Så det finns ju inte så mycket som jag kan göra åt det.
När jag skor själv så kan jag välja en bra dag ur väderhänseende.
En bokad hovslagare kommer ju när den är bokad.

Jag har sett gnistbildning, särskilt om det handlar om specialskor som färdigställs på plats. Varmskoning är inte heller helt riskfritt.

I o f s - hade folk varit medvetna om vilka risker som finns hade 95 % av alla olyckor aldrig inträffat.

Nu är du väl lite i överkant, kallar du en person som arbetar som hovslagare och eventuellt arbetar en del svart för ett GROVT eko-brott.

Hur grovt det är beror ju på omfattningen. Men visst är det grovt om det är regelbundet - det blir ganska stora summor som bedrägeriet omfattar ganska fort.

Jo, det gör jag:D och högljutt dessutom:p för enligt mig så är det inte dessa hovslagare, höleverantörer och spånförsäljare som ställer till det UTAN alla dessa HÖGBETALADE FALLSKÄRMSAVTALSTECKNANDE SKATTESMITANDE bluffmakare i form av Politiker och höga ämbetsmän.....:devil:som ställer till det... Dom som redan har mkt vill ha mer..och gör det då på de mest skumma, lömska sätt som drabbar oss alla andra fattiga svenskar:devil:

Då är det uppenbar dubbelmoral, tycker jag. Å ena sidan bryr man sig inte om att folk (exvis hovslagare, höleverantörer och spånförsäljare, även om just dessa yrkesgrupper inte är så stora finns andra branscher med mer total omfattning) begår skattebedrägerier som undanhåller miljardbelopp från skola, vård och omsorg och å andra sidan tycker man att andra personer som smiter från skatt och snor åt sig skattemedel är riktiga skurkar.

Självklart (i min värld) är det lika illa oavsett vem som står bakom. Grova skattebrott är grova skattebrott. Och tittar vi bakom mediabilden så är det de "mindre" brotten som samlar ihop till riktigt stora uteblivna skatteintäkter. De bonusavtal, pensioner, löner mm som det pratas om är väldigt små i förhållande till den svarta sektorns undanhållande av skatt - helt enkelt för att det rör sig om ganska få personer.

Men nu är vi ganska långt OT.

*knapplån*

Jag vill ha kvitto eftersom jag har firma.
Det är MYCKET populärt hos hovslagarna.

Jag har många hästar och de är oerhört snälla.
Men ofta skitiga.
Vill hovslagaren sko och verka så får han/hon ta det.
Annars så verkar jag själv en dag med vackert väder.
Det tar mig lika mycket tid att göra det själv som att ta ut hovslageren att göra det, men det blir billigare att göra det själv.
Hovslagarna tar ofta hellre mina skitiga hästar som är snälla än andra hästar som gör dem illa i alla fall.

Om jag däremot vill att hovslagaren skall sko då jag inte hinner själv eller om skoningen är för svår för mig, då så försöker jag servera det rena och torra hästar.
Men det är en avvägningsfråga det där.
Hästarna vill inte stå innne så länge, deras tålamod tar slut och då så upphör de att vara sådär jättesnälla som de är när tålamodet är kvar.
Det gör att jag inte kan ställa in dem i stallet dagen innan för torkning, för då kommer de inte att gå med på någon skoning alls innan de fått gå ut och rasta av sig.

Så det finns ju inte så mycket som jag kan göra åt det.
När jag skor själv så kan jag välja en bra dag ur väderhänseende.
En bokad hovslagare kommer ju när den är bokad.

Det där lät lika respeklöst som ts. Väldigt trist attityd. Sko dom själv då!

Klarar inte hästarna att stå inne så dom håller sej torra och fortfarande kunna uppföra sej, då är kanske inte din uppfostran så bra trots allt.:cool:

Jag skulle vägra att ta i blöta skitiga hästar. Häromkring är det så ont om hovisar som är bra så dom har nog jobb ändå utan såna hästägare.

Men kan du inte läsa?

Sko dom själv då!

Det är ju det som jag gör.

Och om jag behöver hjälp så gör jag mitt bästa för att de skall vara så rena som möjligt.

Klarar inte hästarna att stå inne så dom håller sej torra och fortfarande kunna uppföra sej, då är kanske inte din uppfostran så bra trots allt.
Hästar är inte skapade för att stå stilla på en yta av 9kvm under någon längre tid. Jag håller mina hästar på deras villkor.
De är inga slavar eller viljelösa underlydande.

De är snälla.

Jag har inte skrivit något om uppfostran.
Vi är vänner hästarna och jag och vi kommer överens om olika saker.
En sak som de inte vill är att stå inne på det viset.
Om jag låser in dem så är vi inte vänner längre.

Jag skulle vägra att ta i blöta skitiga hästar. Häromkring är det så ont om hovisar som är bra så dom har nog jobb ändå utan såna hästägare.
Det är ju upp till hovslagaren.
Om mina hovslagare inte ville sko så skulle de ju slippa.
Men de erbjuder sig själva att ta in hästarna eller verka dem i hagen.

Och häromkring är det också ont om hovslagare.
Mina stannar hos mig länge.
Den som stannat längst har skott åt mig i över 20 år.
De andra har flyttat av familjeorsaker utanför min kontroll.

Jag har haft både svart o vit hovslagare helt enkelt beroende på deras skoningskunskap. Jag har haft hovslagare som skott med kvitto men man har gråtit när man sett hovarna och svarta hovslagare som vet preics och som man kan resonera och diskutera olika lösningar med.
Alla har dock varit utbildade och ska man välja en kass eller en duktig hovslagare väljer man den duktiga oavsett om denne skor svart el vitt.
Jag har alltid haft mina hästar inne och torra dock inte avspolade utan jag borstar bort leran när de torkat,mina hovslagare anser att de torkar fortare så och att det är lättare att borsta bort lera.
jag har betalt extra om de velat eller accepterat att de kommer tillbaka o skor en annan dag om mina hästar varit smutsiga,
en annan sak jag reagerat på har varit att hovslagare har fått stå och sk hästar med blöta täcken eller täcken som skymmer sikten.
Varför inte bara lägga en filt över ryggen om nu hästen fryser den korta stunden?
Mina hästar var aldrig täckade när hovslagaren kom.

Att välja en duktig hovslagare har inget med svart eller vitt att göra. Däremot är det för många (men inte tillräckligt många!) ganska självklart att inte anlita yrkeskriminella till sina hästar. Oavsett utbildningsstatus.

Om man har en hovslagare man misstänker inte redovisar sina inkomster korrekt går det bra att anmäla till Skatteverket. Om det är regelbundet och det kommer in flera anmälningar om samma person blir det utredning och så ordnar det upp sig. Det släpper fram goda möjligheter för andra att bedriva seriös verksamhet på området.

Men man kan först påtala för människan att man inte accepterar att bidra till ekobrott och vill ha riktigt kvitto.

Jo men ff är det stora problemet att hitta en hovslagare som är kompetent.
Jag har trots att det finns massor av hovslagare reggade inte hittat ngn som vill sko mina hästar. När man då får tag på någon som vill sko och som skor bra tar man inte den diskussionen helt enkelt.

Jag skulle oxå ta extra betalt för extra arbete. Det är ju det det blir med en häst som ska torkas och kanske sköljas av om benen och hovar innan hovslagaren kan påbörja sitt arbete. Och även det tar ju tid?
Att betala svart är ett val du gjort. Du kan ju även be om att betala vitt, men då vet ju både du och jag att det blir dyrare...? Och även där tillkommer det att betala extra för att göra rent hästen. Min hovis tar extra för att hämta hästen, torka benen, sopning efter sig. Jag förstår min hovis till fulllo. Mitt alternativ är att göra det själv.

Jag utgår ifrån att du har hovslagarkompetens om du skor själv.
Med tanke på att det inte finns en försäkring som täcker om något blir galet pga skoningen.
Kunde jag skulle även jag sko själv, men jag har inte kunskapen och mycket sitter ihop med hovvård och jag vill då inte riskera att min häst blir skadad på något vis. Nej, veterinärvård överlåter jag till veterinärer och hovvård överlåter jag till auktoriserade hovslagare.
Det ÄR dyrt att sko. Det ÄR dyrt att ha häst. Man får dra in på annat så man har råd att ge hästen bästa möjliga vården.

Jag önskar att jag kunde ha min häst på lösdrift året om, jag håller med om att hästar inte skapades för att stå på box så många timmar som många hästar gör. MEN alla hästar klarar faktiskt inte det. Inte min iaf. Vi har provat och tyvärr gick det inte. Men vi är "vänner" ändå, jag och min häst. Trots att den står på box.

Jag utgår ifrån att du har hovslagarkompetens om du skor själv.
Kompetens och kompetens.
Mina hovslagare har lärt mig.
Det började med att de inte ville åka ut på tappskor utan visade hur jag skulle slå på dem själv.
Sedan så hade de inte tid att verka så ofta som behövdes så de visade mig hur jag skulle göra mellan gångerna som de kom.
Och så kollade de av att det hade blivit rätt.
Jag har ofta skott med hovslagaren i telefonen när det varit kris.
Och så har de fått rätta till det vid nästa skoning.
Efter runt 20 år på det viset samt att ha läst hovslagarutbildningens kurslitteratur så har jag ju fått till en del skicklighet i ämnet.

Numera så får jag oftast ihop det på egen hand om det behövs.
Och gör jag inte det så tar jag hjälp av mina hovslagare, på telefon eller så kommer de ut till mig.

Med tanke på att det inte finns en försäkring som täcker om något blir galet pga skoningen.
Jo jag har.
Som täcker mina egna hästar.
Men det finns ingen som täcker om jag bankar fel på andras hästar - så det gör jag bara när det kan anses som nödfall.

Vid nödfall så är det dessutom ofta en veterinär inblandad som kan kolla att det blir rätt.
De är dock inte alltid så bra på att banka på hovar eller skära i dem.

Men vi är "vänner" ändå, jag och min häst. Trots att den står på box.
Men vissa hästar älskar ju att stå i box.
De är ju alla olika.
Mina äldre hästar brukar klara av box medan unghästarna inte har tillräckligt med tålamod och koncentrationsförmåga.
Precis som tonåringar i allmänhet.

*kl*

Till TS:

Jag tycker hovslagaren gjorde fel som inte varskodde dig om den extra avgiften, förmodligen är ju detta något han har gått och retat sig på ett tag då han plötsligt vill ta ut en avgift för att torka ben, det beslutet kom knappast som en blixt från klar himmel. Alltså - han skulle ringt till dig innan han kom och förklarat att han ville ha torra hovar och ben och be dig fixa det, annars så kommer han ta ut en extra avgift.
Jag förstår att han inte vill sko hästar med blöta ben, absolut, men som sagt så tillhör det god sed att förvarna om man plötsligt börjar ta betalt för något man inte debiterat innan. Att han sedan skor svart har inte så mycket med saken att göra.

En som stod i vårt stall förut fick minsann problem med försäkringsbolaget då hältan hästen hade visade sig grunda sig i dåligt utfört arbete av hovslagare. Dom ville då ha namn på hovslagare och det visade sig att denna arbetat mest svart och ville inte direkt samarbeta till en utredning, då det ju är lika förbjudet att betala svart och ta emot pengar svart. Och som kund kan jag ju hävda att jag tog för givet att det var vita pengar. Att hovslagaren skulle skicka faktura.. att ingen faktura kommit... osv osv.
Ingen försäkring där iaf. Kanske hade h*n "otur" med sitt försäkringsbolag då?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 268
Senast: Edla
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 858
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på... 12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 595
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka