Sv: Hovslagare som är "fräck".
Det kan ju vara andra skador än på hästen. T ex på byggnad, i yrkesutövandet s a s.
Det kan ju vara andra skador än på hästen. T ex på byggnad, i yrkesutövandet s a s.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
jag sitter ock klurar på hur min hovis skulle kunna sätta fyr på bondens stall, dold pyromani?
32 söm och lite riktning av skon låter inte så farligt...
Nu är du väl lite i överkant, kallar du en person som arbetar som hovslagare och eventuellt arbetar en del svart för ett GROVT eko-brott.
Jo, det gör jagoch högljutt dessutom
för enligt mig så är det inte dessa hovslagare, höleverantörer och spånförsäljare som ställer till det UTAN alla dessa HÖGBETALADE FALLSKÄRMSAVTALSTECKNANDE SKATTESMITANDE bluffmakare i form av Politiker och höga ämbetsmän.....
som ställer till det... Dom som redan har mkt vill ha mer..och gör det då på de mest skumma, lömska sätt som drabbar oss alla andra fattiga svenskar
![]()
*knapplån*
Jag vill ha kvitto eftersom jag har firma.
Det är MYCKET populärt hos hovslagarna.
Jag har många hästar och de är oerhört snälla.
Men ofta skitiga.
Vill hovslagaren sko och verka så får han/hon ta det.
Annars så verkar jag själv en dag med vackert väder.
Det tar mig lika mycket tid att göra det själv som att ta ut hovslageren att göra det, men det blir billigare att göra det själv.
Hovslagarna tar ofta hellre mina skitiga hästar som är snälla än andra hästar som gör dem illa i alla fall.
Om jag däremot vill att hovslagaren skall sko då jag inte hinner själv eller om skoningen är för svår för mig, då så försöker jag servera det rena och torra hästar.
Men det är en avvägningsfråga det där.
Hästarna vill inte stå innne så länge, deras tålamod tar slut och då så upphör de att vara sådär jättesnälla som de är när tålamodet är kvar.
Det gör att jag inte kan ställa in dem i stallet dagen innan för torkning, för då kommer de inte att gå med på någon skoning alls innan de fått gå ut och rasta av sig.
Så det finns ju inte så mycket som jag kan göra åt det.
När jag skor själv så kan jag välja en bra dag ur väderhänseende.
En bokad hovslagare kommer ju när den är bokad.
Sko dom själv då!
Hästar är inte skapade för att stå stilla på en yta av 9kvm under någon längre tid. Jag håller mina hästar på deras villkor.Klarar inte hästarna att stå inne så dom håller sej torra och fortfarande kunna uppföra sej, då är kanske inte din uppfostran så bra trots allt.
Det är ju upp till hovslagaren.Jag skulle vägra att ta i blöta skitiga hästar. Häromkring är det så ont om hovisar som är bra så dom har nog jobb ändå utan såna hästägare.
Kompetens och kompetens.Jag utgår ifrån att du har hovslagarkompetens om du skor själv.
Jo jag har.Med tanke på att det inte finns en försäkring som täcker om något blir galet pga skoningen.
Men vissa hästar älskar ju att stå i box.Men vi är "vänner" ändå, jag och min häst. Trots att den står på box.