Hovslagare som är "fräck".

Sv: Hovslagare som är "fräck".

Försöker oxå få på morgonen...smidigast så!
Skulle jag få under dagen och hästarna kommer in leriga så står jag med handdukar och gnuggar för glatta livet!
Är supernöjd med min hovis och ser då oxå till att hon är nöjd med mig! ;)

Inte bara jag gnuggar , jag engagerar min kompis också för att pålle ska vara någorlunda torr och ren när hovis kommer. Han kommer bara nån halvtimme efter jag slutat jobbet så det gäller att ha tumme med vädret.

Hej. Min hovslagare tog 100 kr betalt extra (utan att säga till i förväg) för att hästarna var blöta. :(
Min hovslagare tar betalt svart "rakt ner i fickan" för 30 minuters jobb, verkning. Och ändå ska han ställa krav på att hästarna är rena och torra. Jag har dom på lösdrift. Inte lätt att hålla dom rena och torra då.

Skulle du vilja arbeta med en häst som var blöt och smutsig!? Finns ju, som nämts tidigare, även en säkerhetsrisk med det, förutom obehaget att själv bli blöt och skitig!

Sedan har du ett väldigt konstigt resonemang, "Min hovslagare tar betalt svart "rakt ner i fickan" för 30 minuters jobb, verkning. Och ändå ska han ställa krav på att hästarna är rena och torra." :eek: Så iom. det så ska man ta smällen att hästarna är blöta och skitiga för att du är för slö att stalla in i god tid alt. rengöra oh torka benen!?

Kicki :laugh:

Men ibland finns det inte möjlighet att få hästen ren, särskilt inte vid veterinär besök. Tex, min fick kolik i vintras han rullade i boxen och blev jätte skitig, vet va på plats 15 min efter upptäckt, fanns ingen möjlighet att ställa honom i gången och borsta!! Han hade ju panik!! :cry:
Men vid planerade besök av vet/hovslagare är han dock så ren och torr som möjligt, har aldrig fått några klagomål!!:laugh:

Men man får ju givetvis skilja på olika fall. Finns väl ingen vettig människa som i första hand tänker på att få en panikslagen kolikhäst ren innan veterinären kommer. Jag hoppas folk tänker lite längre än så.

Är det någon som är fräck så är det du! Att sko din häst är hans arbete, vill du jobba i osäkra och smutsiga miljöer (när det faktiskt inte är nödvändigt eller ens anses normalt) som föärsvårar att göra ett bra jobb?

När hovis kommer så är mina hästar intagna i god tid, har fått benen spolade och hunnit äta en stund. Rena och torra (handdukstorkar om det är ont om tid) hästar som är mätta och belåtna är trevligare att jobba med.

*kl*
Varför så hård ton i den här tråden? Visst att hovslagaren ska få en så ren och torr häst som möjligt men att ta 100 kr extra utan att i förväg informera om det kan jag också tycka är lite väl. Och att som hovslagare någon gång skita ner fingrarna måste man ju vara beredd på, det är ju inte så att man jobbar i en kliniskt ren miljö. Med vissa jobb kommer vissa nackdelar också, klarar man inte det ska man nog byta jobb. Därmed inte sagt att man ska strunta i att torka och göra rent hästen, för det tycker jag ska göras. Tyckte bara att TS blev lite väl hårt åtgången.
En liten jämförelse, hur många tvättar och torkar underredet ordentligt på bilen innan ni lämnar den till verkstad?

Senast ändrad:

Jag har varit med om alla sorts hovslagare. Vissa som vill ha hästen framställd, snustorr och ren. Vissa som inte har nåt emot att hämta hästen i hagen och andra som är mitt emellan.
Min nuvarande är en mittemellantyp :D Han vill att man som ägare ska ställa hästen i gången själv, men om fötterna är rena bryr han sig inte så mycket om, däremot vill han inte ha plaskvåta fötter. Och sen får han en massa kaffe och bullar efteråt :D

Om vi säger så här, är bilen blöt och lerig i underredet vid en reparation så får den först stå och torka innan den åtgärdas om felet sitter där. Och det sker ju på bekostnad av kunden, det går ju inte att sticka under stolen med. Bilverkstäder debiterar timpenning, och här får man en extra debitering som man inte alltid som kund blir informerad om.;)

Hovslagare ska man vara rädda om! Näst efter veterinär är dom det viktigaste för ens häst.

Visst, man fattar ju att dom vill ha rena och torra hovar. Men det är inte alltid så lätt i dessa blöttider, men man gör så gott man kan.

Vi har en toppen-hovslagare. Han klagar aldrig. Är man inte hemma hämtar han hästen själv. :bow:

Och så bjuder jag då och då på kaffe och i varmare väder, en öl.. :banana:

Oavsett om din hovslagare skor svart eller vitt så får man väl förutsätta att han vill ha en vettig arbetsmiljö?

Vilket han knappast kan ställa krav på under de förutsättningarna. Om man själv drar sig undan lagen och begår ekobrott är man på den sida då det är svårt att ställa krav på en "vettig arbetsmiljö".

Det är helt korrekt att ta betalt för rengöringsarbetet, om det hade skett lagligt. Nu är det ju lika mycket ekobrott att ta betalt för rengöringen som för skoningen - så det kan man aldrig försvara.

Hej. Min hovslagare tog 100 kr betalt extra (utan att säga till i förväg) för att hästarna var blöta. :(
Min hovslagare tar betalt svart "rakt ner i fickan" för 30 minuters jobb, verkning. Och ändå ska han ställa krav på att hästarna är rena och torra. Jag har dom på lösdrift. Inte lätt att hålla dom rena och torra då.

Och varför anlitar du en hovslagare som begår ekobrott regelbundet?????? Varför vill du bidra till det????? Det är som att gå till Hederlige Harry på Sergels torg, köpa cd-spelare och sedan reklamera den för att den var stöldmärkt.

Anlita en seriös hovslagare så kommer han att lugnt och sansat berätta för dig hur hans priser fungerar. Det är alldeles i sin ordning att ta betalt för rengöring eftersom det inte är en normalt ingående komponent i skoning. Jag skulle (om jag vore hovslagare) kunna tänka mig att helt låta bli att sko om det är en riktigt smutsig häst och dåliga rengöringsmöjligheter - och debitera för besöket (dvs resa + inställelse).

Mina hästar är alltid rena och torra om hovarna när hovis kommer. Är det fint väder så går de i rasthagen på stallplan och jag växlar mellan hästarna var efter han skor. Är det dåligt väder tas de in en stund innan så att de hinner torka och äta lite.

*kl*
En liten jämförelse, hur många tvättar och torkar underredet ordentligt på bilen innan ni lämnar den till verkstad?

Jag gör det. :o (Eller iaf kör den genom en biltvätt.)

Och varför anlitar du en hovslagare som begår ekobrott regelbundet?????? Varför vill du bidra till det????? Det är som att gå till Hederlige Harry på Sergels torg, köpa cd-spelare och sedan reklamera den för att den var stöldmärkt.

Anlita en seriös hovslagare så kommer han att lugnt och sansat berätta för dig hur hans priser fungerar. Det är alldeles i sin ordning att ta betalt för rengöring eftersom det inte är en normalt ingående komponent i skoning. Jag skulle (om jag vore hovslagare) kunna tänka mig att helt låta bli att sko om det är en riktigt smutsig häst och dåliga rengöringsmöjligheter - och debitera för besöket (dvs resa + inställelse).

:bow:

Jag ser till att bilen är skapligt rengjord innan jag lämnar den på reparation eller åker på besiktning. Det sparar både kostnad och arbetsmiljö. (Sedan ser jag också till att anlita en verkstad som bedriver sin verksamhet inom lagens ramar för att dels vara skyddad av lagens ramar och dels önskar jag gärna leva i ett samhälle där vi bryr oss om varandra.)

Varför ska inte hovslagaren få ta betalt för rengöring? Det är också ett arbetsmoment och det är oftast INTE medräknat i det pris man tar ut.

Sedan får man skylla sig lite själv också när man anlitar människor som opererar inom organiserad ekobrottslighet. Det är lite svårt att klaga på deras arbete - eftersom man gärna utnyttjar deras (pga kriminaliteten) "låga" priser.

Jag ser till att bilen är skapligt rengjord innan jag lämnar den på reparation eller åker på besiktning.

Det gör jag också.

Varför ska inte hovslagaren få ta betalt för rengöring? Det är också ett arbetsmoment och det är oftast INTE medräknat i det pris man tar ut.

Det är självklart att hovis skall göra det tycker jag. Och jag tycker att 100 kronor var BILLIGT i förhållande till det obehag och det försvårande av arbetet blöta hovar torde utgöra.

Sedan får man skylla sig lite själv också när man anlitar människor som opererar inom organiserad ekobrottslighet. Det är lite svårt att klaga på deras arbete - eftersom man gärna utnyttjar deras (pga kriminaliteten) "låga" priser.

Nu finns det andra argument för att välja en "svart" hovslagare än just priset faktiskt. Jag har i mitt fall aldrig lyckats finna någon som skor vitt och som är beredd att sko min häst. Och då har jag ringt runt till alla hovslagare jag kunnat som finns här i trakten.

Måste bara tråd kapa lite *sorry*

"min" stackars hovslagare har t.o.m fått hämta in hästar han ska sko från hagen själv! för att ägarna inte har tid att komma ut - Det tycker jag är riktigt riktigt illa! då känns en lerig hov inte så farligt i jämförelse...

gäller dock inte mig eller i det stall jag står, har jag inte tid, får hästen stå inne och vänta plus att en termos med kaffe väntar :D

Ang tråden, så tycker jag hovslagaren kunde ha sagt till: Eftersom hovarna är så leriga tänker jag ta 100kr extra (eller liknande)

Hade jag varit den hovslagaren så hade jag åkt därifrån utan att sko hästarna som var ute. Har inte ägarna tid att ha hästar så ska dom väl inte ha det heller ?? Elr har jag fel ?

Svar till TS : Hästarna borde väl ändå vara torra när hovslagarn kommer ? Jag tar det som en självklarhet att hästarna, iaf benen ska vara rent och torra. Jag tar in hästen i förväg och ser till att torka den. Men min hovslagare säger att det är ok för honom om hästen är lite fuktig, bara den inte är täckt av lera :P

Nu finns det andra argument för att välja en "svart" hovslagare än just priset faktiskt. Jag har i mitt fall aldrig lyckats finna någon som skor vitt och som är beredd att sko min häst. Och då har jag ringt runt till alla hovslagare jag kunnat som finns här i trakten.

Det verkar märkligt att inte kunna få tag i en hovslagare som klarar att hålla sig bortanför ekobrott. Särskilt om man planerar i god tid.

Dessutom borde du kunna övertala din "hovslagare" att ge dig kvitto och driva sin verksamhet på ett seriöst sätt - om det finns minsta lilla vilja att bedriva seriös verksamhet alls. Det borde inte vara ett alternativ för någon man vill anförtro sin häst till - att begå regelbundna ekobrott.

Att bidra till ekobrott är inget vidare, helt enkelt. Om det står mellan att utnyttja kriminella personer och att hästen lider av att inte bli omskodd kan jag förstå det till viss del. Men det skulle kännas för jävligt, varje gång.

PS. Tips, det finns i alla fall 20 st registrerade hovslagare i SHF i ditt län. DS.

*knapplån*

SJÄLVKLART ska hästen vara ren, torr och uppfostrad när hovslagaren kommer.Att bara ta 100 kr för lerig häst är i underkant tycker jag.

Många hovslagare åker därifrån direkt, och debiterar utkörning och inställelseavgift. Det blir s
sällan under 500 kr. Du verkar ha tur.

Då förutsätter jag att vederbörande informerat om detta tidigare, jag har aldrig stött på en hovslagare som klagat på huruvida hästarna är leriga eller inte. Fast jag har väl å andra sidan försökt torka av det värsta innan, men ändå kommunikation.

För övrigt tycker jag mig märka att de flesta svarta hovslagare tar minst lika mycket betalt som de vita så det räcker inte som argument. Om man inte hittar nån pensionerad travgubbe som gör det för han älskar hästar. Jag har faktiskt inte ens vågat fråga om kvitto på hen jag har nu, hur ska jag få tag i en ny om hen blir arg?

Hovslagarna har mycket makt i och med att de är så få, svarta eller vita, så man är väl så snäll man kan mot den man hittar.

Jag tycker det är så självklart, när jag kommer och ska göra något med andras hästar förutsätter jag givetvis att hästen är ren!

Har från barnsben fått lära mig mycket strängt att när veterinären, kontrollanten, hovslagare etc kommer ska hästen självklart vara klar för det. Det är inte deras uppgift att borsta och fixa.

Är det någon som är fräck så är det du! Att sko din häst är hans arbete, vill du jobba i osäkra och smutsiga miljöer (när det faktiskt inte är nödvändigt eller ens anses normalt) som föärsvårar att göra ett bra jobb?

Nej det är inte hans arbete! Han jobbar ju svart.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 268
Senast: Edla
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 858
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på... 12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 595
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka