Hovslagare som är "fräck".

Sv: Hovslagare som är "fräck".

Du är ju bara ytterligare ett trist bevis på att egofxeringens utbredning. Tänk lite längre än näsan räcker så har du svar på din fråga.
Självklart har man så torra och rena hästar som det bara är möjligt när hovslagare/veterinär eller annan person kommer och skall jobba med ens hästar.
Hur hovslagaren sköter sin redovisning och ekonomi är inte din ensak, du vet väl inte om han nolltaxerar eller inte?

Du är ju bara ytterligare ett trist bevis på att egofxeringens utbredning. Tänk lite längre än näsan räcker så har du svar på din fråga.
Självklart har man så torra och rena hästar som det bara är möjligt när hovslagare/veterinär eller annan person kommer och skall jobba med ens hästar.
Hur hovslagaren sköter sin redovisning och ekonomi är inte din ensak, du vet väl inte om han nolltaxerar eller inte?

Självklart är det kundens ensak. Man vill normalt sett, som samhällsmedborgare, inte bidra till ekonomisk brottslighet som drabbar hela vårt samhälle. Därför begär man kvitto och om man misstänker att det bedrivs omfattande oredovisad verksamhet anmäler man till myndigheter. Det är allas vårt ansvar.

Men det är just det, jobbar man svart så kvittar det ju eller hur.
I specifikt fall så hade samma inställning gällt även för hovis med kvitto, vill man inte rengöra hästen före så betala och se glad ut. Var så god och skölj.:devil:

Det beror ju lite på när man släpper ut, eller hur? Våra hästar går ut vid 05.30-06.00 och hovslagaren brukar inte komma förrens framåt tio.

Då kan nog hästarna vara ganska lessa på att ha stått inne 4-5 timmar extra. Det i sin tur kan också bli farligt, men jag säger inte att hästarna ska vara smutsiga om benen, vi torkar alltid av och borstar av de innan.

Självklart är det kundens ensak. Man vill normalt sett, som samhällsmedborgare, inte bidra till ekonomisk brottslighet som drabbar hela vårt samhälle. Därför begär man kvitto och om man misstänker att det bedrivs omfattande oredovisad verksamhet anmäler man till myndigheter. Det är allas vårt ansvar.

Jupp, så kan det vara, men det var inte det tråden handlade om, men att du skulle missa ett tillfälle att moralpredika är väl ingen förvånad över..:grin:

KL

Har tittat igenom och snabbläst tråden.... Tror TS fick sig en tankeställare, detta då jag inte sett ett enda svar från denne....

Mina hästar är alltid torra och rena innan skoning! Har bla ett kallblod med mycket hovskägg, och ja det tar tid för honom att torka. Brukar åka till stallet ca 1 timme innan.

Jupp, så kan det vara, men det var inte det tråden handlade om, men att du skulle missa ett tillfälle att moralpredika är väl ingen förvånad över..:grin:

moralpredika?

Moral är någonting subjektivt. Jag pratar om mer hårda saker som lagbrott vilket var det som beskrevs i tråden.

Jag påpekade bara att det är solklart att hovslagarens redovisning angår kunden - förhoppningsvis är det ganska få av oss som vill medverka till grova ekobrott.

kl

fått ryggen pajjad av en stor kluns:(
läs gärna igenom denna länken
http://www.equerry.se/att/Hovslagaresakerhet.pdf

det är faktiskt väldigt ofta det handlar om hovslagarens säkerhet och arbetsmiljö.

Bra länk som får en att verkligen fundera!

En liten fundering dock, min ponny har inga problem med att lyfta på fötterna. Oftast räcker det att du petar lite på benet du vill ha upp så lyfter hon. Dock är det så att hon vill ha vilopauser där hon sätter ner dom men det är inga problem med att lyfta dom några sekunder efter. Men är det då rimligt att begära att hovslagaren ska sätta ner hoven de gångerna (hon verkas bara)? Det innebär en bättre stämning där hovis och ponny inte behöver fajtas om att ha hoven uppe.

För övrigt tycker jag inte att det är hovis uppgift att hämta hästar från hagen. Försöker alltid tajma in det så hon kommer på kvällen. Givetvis är det viktigt med rena och torra ben! Och hon får stå inomhus för att sko. Tyvärr är det inte så varmt i stallet på vintern men det har åtminstonne ok ljus och det drar inte.

moralpredika?

Moral är någonting subjektivt. Jag pratar om mer hårda saker som lagbrott vilket var det som beskrevs i tråden.

Jag påpekade bara att det är solklart att hovslagarens redovisning angår kunden - förhoppningsvis är det ganska få av oss som vill medverka till grova ekobrott.

Men snälla nån... Inte ska du väl ändå tro att majoriteten kollar hurvida deras hovis kör svatt/vitt ej heller höleverantörer eller spånleverantörer.. sånt skiter då jag i eftersom jag själv inte driver något som helst företag...

Saken vore i annat läge om jag själv drev ett företag, då är man ju själv att redovisa allt och då är du skyldig till att uppvisa redovisning och fakturer och kvitton...
Men som sagt, jag har inget företag, därför bryr jag mig inte om så det hela går till fredagstårta eller nya gummistövlar...:p

moralpredika?

Nu är du väl lite i överkant, kallar du en person som arbetar som hovslagare och eventuellt arbetar en del svart för ett GROVT eko-brott.

Vilket givetvis är ditt val. Att inte kolla upp.

Men för mig är det självklart att det är kundens ensak också. Många vill inte stödja ekobrott, även om det finns sådana som du också, som inte bryr sig om våra gemensamma samhällsfunktioner. Nu vill jag inte kapa mer av tråden, men jag hoppas att du inte är en av dem som sedan sitter vid fikabordet på jobbet och gnäller över dåliga resurser i skola, vård och omsorg.

Vilket givetvis är ditt val. Att inte kolla upp.

Men för mig är det självklart att det är kundens ensak också. Många vill inte stödja ekobrott, även om det finns sådana som du också, som inte bryr sig om våra gemensamma samhällsfunktioner. Nu vill jag inte kapa mer av tråden, men jag hoppas att du inte är en av dem som sedan sitter vid fikabordet på jobbet och gnäller över dåliga resurser i skola, vård och omsorg.

Jo, det gör jag:D och högljutt dessutom:p för enligt mig så är det inte dessa hovslagare, höleverantörer och spånförsäljare som ställer till det UTAN alla dessa HÖGBETALADE FALLSKÄRMSAVTALSTECKNANDE SKATTESMITANDE bluffmakare i form av Politiker och höga ämbetsmän.....:devil:som ställer till det... Dom som redan har mkt vill ha mer..och gör det då på de mest skumma, lömska sätt som drabbar oss alla andra fattiga svenskar:devil:

Det handlar om mer än moral eller brist på sådan...

Du är arbetsgivaren, vet du vad som gäller om din "svarta" hovslagare skadar sig eller din häst?

Men jösses! Klart hästen ska vara ren och torr! Det ser jag alltid som prio 1 när hovis ska komma! Helst ska mina hästar vara nyborstade, ha svansen helflätad och hovarna ny kratsade (ja jag menar allvar) Tyvärr har jag slarvat endel på vissa punkter det senaste men tack och lov har min super bästa hovslagare haft överseende med det :)

För övrigt: Hovslagarens Arbetsmiljö

En annan sak jag reagerade på.... Det där med att pröjsa svart det är ju olagligt som vi alla vet och osv. men hur tänker du när du låter hovslagaren sko eller verka din hästar svart??? Tänk om det händer nått! Har han verkligen försäkringar och sånt och framförallt så gäller väll inte försäkringen om du inte har kvitto!

Senast ändrad:

Du är arbetsgivaren, vet du vad som gäller om din "svarta" hovslagare skadar sig eller din häst?
Vet du det själv? En olycksfallsförsäkring som skyddar hovslagaren är hans sak att införskaffa, inte TS problem. Ev skada på hästen går på hästens försäkring, hovslagarens ansvarsförsäkring skyddar hovslagaren, inte hästen! Försäkringsbolaget gör ingen skillnad på om hovis skor svart eller inte, det kan dock spela roll om man som hästägare använder en utbildad hovis eller en självlärd. Skattemyndigheten däremot kan ställa till en hel del problem för dem bägge. :idea:

Men självklart använder jag en UTBILDAD hovslagare... annat vore dumdristigt anser jag... men vad han gör med pengen bryr jag mig inte om:D

Som arbetsgivare har du visst ansvar för arbetsmiljö och kan faktiskt hållas ansvarig om det händer något. Sedan tillkommer ju den trista delen som arbetsgivare (alltså om hovis inte har firma och f-skattsedel), sociala avgifter och skatt som ska dras.

OM man leker med tanken att hovis blir granskad och kunderna påförda de avgifter som ankommer en arbetsgivare blir det bra mycket dyrare att sko svart än vitt - är min uträkning.

Och som kund vill jag ABSOLUT att hovis har ansvarsförsäkring, det går inte att lugga en skallig. D v s om hovis orsakar någon skada som denne ska betala, men hovis är pank, DÅ går en ansvarsförsäkring in. Ingen försäkring - inga försäkringspengar. Ingen peng på banken, ingen peng till den som i så fall ska ha den.

Inte för inte krävs ansvarsförsäkringar när man offererar jobb, det är ju garantin för att kunden hålls skadelös om något händer!

Hästens försäkringsbolag kan mycket väl gruffa, om man som hästägare anlitar någon som inte har sina handlingar i ordning om/när det händer något. Nu händer det ju inte dagligdax, men risken finns.

Nej jag tror du får stämma hovis om han skadar din häst, och då betalar hans försäkring hans utgifter vid rätten.
Vi fick ju inga riktiga svar i hovistråden där jag ifrågasatte vad försäkringen täckte.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 268
Senast: Edla
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 858
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på... 12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 595
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka