Hovslagare som är "fräck".

B

Blueprint

Hej. Min hovslagare tog 100 kr betalt extra (utan att säga till i förväg) för att hästarna var blöta. :(
Min hovslagare tar betalt svart "rakt ner i fickan" för 30 minuters jobb, verkning. Och ändå ska han ställa krav på att hästarna är rena och torra. Jag har dom på lösdrift. Inte lätt att hålla dom rena och torra då.

Sv: Hovslagare som är "fräck".

jag kan förstå din hovslagare.
Jag tycker inte heller att det är trevligt att hålla 4 st blöta ben/hovar i 30 min...Varför ska då han behöva göra det? Inte kanske bara för en häst, utan kanske 10 hästar å uppåt per dag?

Bara blöta eller blöta och leriga fötter/ben.
Dock tycker jag att man ska säga till innan, men annars tycker jag det är en rimlig avgift för hovis att ta om denne ombeds att arbeta med hästar som kommer direkt från geggan i hagen och inte är rena.

Skulle du vilja sko blöta smutsiga hästar?

Jag ser det som självklart att de ska vara så torra och rena som möjligt. Se det som att du lärt dig en läxa till nästa gång. A´tt byta hovslagare löser nog bara problemet tillfälligt, då jag inte tror någon är så pigg på att sko blöta leriga hästar...

Du får väl ta in dem i box en stund innan skoning och borsta och torka av dem med handduk.

Även om de står på lösdrift ska det finnas tillgång till box.

Enligt den hovslagare vi använder har detta m arbetsmiljö och säkerhet att göra (blöta ben/hovar = lättare tappa grepp om hästens hov = risk för skador på hovis + häst). Är ju enkelt fixat för dig, ta in hästen innan och se till att den är torr och ren så slipper du straff avgiften.

Jag skäms om mina hästar är blöta när hovslagaren kommer. Ser alltid till att spola av leran och sen ta in dom så de hinner torka, ev torka av med frottehanddukar också. Jag har själv skott blöt häst och det är varken bekvämt eller säkert.

Så om du ger din hovslagare den enkla servicen är problemet löst. Finns nog ingen annan hovslagare som vill sko blöta hästar tyvärr.

Du får väl ta in dem i box en stund innan skoning och borsta och torka av dem med handduk.

Även om de står på lösdrift ska det finnas tillgång till box.

Har ridit på ett ställe där hästarna stog på lösdrift och de hade inga boxar. Ligghall fanns, men inte så man kunde stänga eller binda upp hästen i den.

Har ridit på ett ställe där hästarna stog på lösdrift och de hade inga boxar. Ligghall fanns, men inte så man kunde stänga eller binda upp hästen i den.

Så får man inte ha det. Det måste finnas tillgång till en box att tex stalla upp en sjuk häst i.

Mina hästar är torra och rena om både hovar och ben när hovis kommer, även om det är lerigt i hagarna, skulle skämmas ögonen ur mig om jag lämpade över en skitig häst på veterinär eller hovslagare! :eek:

Förstår precis hovslagaren.
Jag skulle ALDRIG begära att få en blöt/lerig häst skodd/behandlad. Alltid rena och torra, sen så bokar jag bara tid på morgonen så slipper jag problemet helt och hållet.

Försöker oxå få på morgonen...smidigast så!
Skulle jag få under dagen och hästarna kommer in leriga så står jag med handdukar och gnuggar för glatta livet!
Är supernöjd med min hovis och ser då oxå till att hon är nöjd med mig! ;)

självklart ska hästarnas ben o hovar vara torra o ren, tycker det är fruktansvärt respektlöst annars :mad:

Min hovslagare tar betalt svart "rakt ner i fickan" för 30 minuters jobb, verkning. Och ändå ska han ställa krav på att hästarna är rena och torra.

Jag blir upprörd när jag läser ditt inlägg.

Oavsett om din hovslagare skor svart eller vitt så får man väl förutsätta att han vill ha en vettig arbetsmiljö?

Att vara hovslagare är att ha ett tungt och riskfyllt arbete. Det är hästägarens sak att se till att arbetsmiljön blir så bra som det bara går för hovslagaren enligt min uppfattning. Hästen skall givetvis vara ren och torr när hovslagaren kommer, den bör stå på ett bra underlag och på en plats där hovslagaren kan arbeta relativt ostört och utan att stå i drag och det bör finnas bra belysning.

Sådant är så självklart för mig att jag faktiskt nästan skäms över att det finns folk som utsätter sina hovslagare för en dålig miljö men ändå, förmodar jag, förväntar sig ett bra resultat att hovslagaren jobb.

Ska jag lägga till fler saker på listan över vad hovslagren bör kunna förvänta sig tycker jag att det bör vara en självklarhet att han skall kunna tvätta sig någonstans och att ha tillgång till rena handdukar, att han skall erbjudas vatten eller något annat att dricka under arbetet eller i anslutning till det, att hästägaren själv skall träna hästen så gott det går för att den skall vara enkel att sko/verka och så vidare och så vidare.

Det är inte hovslagarens jobb att leta reda på din häst under den där lerhögen!

Vad jag skäms nu! Jag har aldrig haft en tanke på att hovis vill ha hästen ren och torr när han kommer :o Han har iofs aldrig klagat heller, men det ska jag ändra på ändå. När hovis kommer brukar jag ta in min häst från hagen under tiden han plockar fram sina grejor. Pinsamt!

Jag ser det som självklart att de ska vara så torra och rena som möjligt. Se det som att du lärt dig en läxa till nästa gång. A´tt byta hovslagare löser nog bara problemet tillfälligt, då jag inte tror någon är så pigg på att sko blöta leriga hästar...

Jag TÄCKER minhäst när den fäller tom. Jag skulle aldrig för mitt liv ställa fram en smutsig eller blöt häst till en hovslagare eller veterinär. Han skulle ha tagit 200 kr. :devil:

Jag tycker att det är ganska fräckt av hästägare att inte erbjuda hovslagaren torra hästar med rena hovar, och en ren, säker, torr, vindskyddad och ljus plats där de kan stå och arbeta.

Måste bara tråd kapa lite *sorry*

"min" stackars hovslagare har t.o.m fått hämta in hästar han ska sko från hagen själv! för att ägarna inte har tid att komma ut - Det tycker jag är riktigt riktigt illa! då känns en lerig hov inte så farligt i jämförelse...

gäller dock inte mig eller i det stall jag står, har jag inte tid, får hästen stå inne och vänta plus att en termos med kaffe väntar :D

Ang tråden, så tycker jag hovslagaren kunde ha sagt till: Eftersom hovarna är så leriga tänker jag ta 100kr extra (eller liknande)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 268
Senast: Edla
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 858
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på... 12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 595
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka