Hovslagare och ridning...

TheHunted

Trådstartare
Hur gör ni när era hästar just har blivit skodda?
Rider ni den samma dag efter den har blivit skodd eller anser ni att hästen bli ömfottad och låter hästen få vila den dagen eller går ni ut och går eller skrittar ut?

Alla gör säker olika men skriv gärna vad du gör och varför
 
Sv: Hovslagare och ridning...

Mina hästar får vila den dagen hovslagaren varit där.
Tycker att de behöver det då de har en tendens att ömma efteråt.
 
Sv: Hovslagare och ridning...

jag låter min häst stå.. inte för att hon blir ömfotad eller så.. men jag tycker det känns bäst så.. hon har endå hagen att röra sig på.. å hovslagaren kommer bara 1 gång på 2 månader (om allt är som det ska) å då kan hon lika gärna få en vilodag..
 
Sv: Hovslagare och ridning...

brukar oftast låta hästen vila den dagen han blir skodd, om det inte görs på kvällen så jag redan varit ut och ridit. Dan efter brukar jag kolla om han verkar vara öm i hovarna, är han inte det så rider jag som vanligt.
 
Sv: Hovslagare och ridning...

Jag brukar rida som vanligt och har aldrig märkt att han skulle bli ömfotad. Tror det beror mycket på individen.
 
Sv: Hovslagare och ridning...

Rider samma dag.
De ska inte behöva bli ömma om man inte har problemhovar.

Om man skor sällan, så kan skillnaden bli stor för hästen( högklackat- lågskor) eller om vinkeln blir helt annorlunda.

Och därför bör man inte rida på hårt underlag, den dagen.
 
Sv: Hovslagare och ridning...

Får hästen ont i tassarna, så har jag tagit för hårt, och det får inte hända......
Men det gör det ändå ibland för oss hovisar :( vi är bara människor.....

Däremot, så har vi en annan aspekt som spelar in:
Vi (eller rättare sagt vet.) gör böjprov för att hitta ev hältor.
Ett böjprov skall vara med 1 kg tryck i 1 minut.

En skönong innebär oftast en mycket kraftigare böjning än så, och dessutom under betydligt längre tid.
Detta kan orsaka viss stelhet i lederna efter skoning, speciellt hos äldre hästar.
Böj själv upp ditt eget knä under ca 3 minuter, och försök gå eller springa direkt, speciellt med lite extra last på ryggen.

Värt att tänka på när man just skott hästen.
Det kan vara bra att ta en promenad först, innan man sitter upp direkt efter en skoning.

Hug your horses!
/Mike
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hovslagare och ridning...

Jag rider som vanligt. Oftast har hovslagaren då varit i stallet på morgonen eller mitt på dagen, och så har hästen gått i hagen några timmar innan jag kommer och rider.

Skulle min häst bli ömfotad/halt efter ett hovslagarbesök, så hade jag ringt min hovslagare igen och bett honom komma tillbaka och kolla hovarna. Men det har aldrig hänt!
 
Sv: Hovslagare och ridning...

Jag brukar inte rida samma dag, men det beror inte på att hästen brukar bli ömfotad. Jag kör till hovslagaren så det tar en stund att åka fram och tillbaka. Ibland promenerar jag med honom eller så får han bara gå i hagen.
Dock ska jag tänka på det som Mike skrev, min häst är ett halvblod på 21 år så han kan nog känna sig lite stel efter skoning. Han har eggbar skor fram så det är ju en hel del tillpassning av skorna för att det ska bli perfekt.
 
Sv: Hovslagare och ridning...

Jag tror att detta med att låta hästen vila en dag är ett förlegad synsätt. På den gamla skolan skulle man verka så pass hårt att det skulle komma EN droppe blod i tån, då hade man gjort en perfekt verkning. Så hårt verkar man inte idag, åtminstonde var det inte det jag fick lära mig på skolan. Och med det som underlag tror jag säkert hästen ömmar en dag eller två. Det skulle säkert jag ha gjort. Däremot kan man ju som sagt låte hästen värma upp lite extra som Mike var inne på efter man faktiskt står och böjer hästen onormalt mycket och länge.
Men detta är bara min åsikt...
 
Sv: Hovslagare och ridning...

Jag vet en outbildad(?) hovis som hugger av tån väldigt mkt, istället för att verka underifrån.
Många av hans kunders hästar är ömma/halta en v. efter:devil: o de tror att det är normalt.
 
Sv: Hovslagare och ridning...

Beror hur tidigt hovslagaren kommer. Kommer han tidigt så låter jag hästen gå i hagen efteråt, sen när jag har mockat osv brukar jag köra på som vanligt. Det beror på vad han gort dagen innan. Har han gått hårt så vill jag gärna att han ska röra sig i en 1 timme dagen efter i skritt eller 30 min skritt och jogging.
Brukar oftast skritta han en stund och lite trav så han blir varm, sen stretchar jag han. Han kan bli rätt stel efter skoning, fast hovis är väldigt snabb för hans skull.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hovslagare och ridning...

TheHunted1 skrev:
Hur gör ni när era hästar just har blivit skodda?
Rider ni den samma dag efter den har blivit skodd eller anser ni att hästen bli ömfottad och låter hästen få vila den dagen eller går ni ut och går eller skrittar ut?

Alla gör säker olika men skriv gärna vad du gör och varför

Min pålla har väldigt bra hovar och blir aldrig öm efter en skoning.

Pållan blev skodd i går mitt på dagen, på kvällen åkte vi iväg och tränare. Inga problem.

Skulle jag rida direkt efter skoningen så blir det nog en skrittur för att mjuka upp benen lite.

/Lizzie
 
Sv: Hovslagare och ridning...

Mike skrev:
En skönong innebär oftast en mycket kraftigare böjning än så, och dessutom under betydligt längre tid.
Detta kan orsaka viss stelhet i lederna efter skoning, speciellt hos äldre hästar.
Böj själv upp ditt eget knä under ca 3 minuter, och försök gå eller springa direkt, speciellt med lite extra last på ryggen.

Värt att tänka på när man just skott hästen.
Det kan vara bra att ta en promenad först, innan man sitter upp direkt efter en skoning.

Hug your horses!
/Mike

Bra att du skrev detta! Det är ju sådant som man själv inte tänker på direkt - går hästen "knackigt" direkt efter en skoning, så tror man ju oftast att hovis har gjort något fel (sömtryck, för hård verkning etc).
 
Sv: Hovslagare och ridning...

Brukar försöka rida eller longera innan hovslageren kommer så att hästen ska var mjuk i kroppen. För att underlätta för hovlagaren. Hinner jag inte de så rider jag inte efteråt, då blir det vila.
 
Sv: Hovslagare och ridning...

Jag gör lite olika. Blir hon stressad av att bli skodd (har haft väldiga problem med detta, men nu på senare tid har det gått jättebra!!) så får hon vila. Gå det bra brukar det bli en skrittrunda på 45 minuter ungefär. Men jag brukar aldrig rida hårt efter skoning.
 
Sv: Hovslagare och ridning...

Jag rider samma dag. Hovslagaren sa att det inte var någon fara att rida. Även om hon hade råkat blöda lite i hoven.
 
Sv: Hovslagare och ridning...

Mina hästar går barfota vintertid så när de precis börjar skos igen får de stå den dagen hovslagaren kommer. Annars rider jag som vanligt den dagen om inte hästen har sin vilodag förstås
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
717
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 827
Senast: fio
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp