Hovslagare och ridning...

Sv: Hovslagare och ridning...

TheHunted1 skrev:
Hur gör ni när era hästar just har blivit skodda?
Rider ni den samma dag efter den har blivit skodd eller anser ni att hästen bli ömfottad och låter hästen få vila den dagen eller går ni ut och går eller skrittar ut?

Alla gör säker olika men skriv gärna vad du gör och varför

Jag rider som vanligt. Om hovslagaren kommer runt lunch, när jag slutar min arbetsdag, så brukar hästen få gå ut i hagen en stund igen och så rider jag framåt kvällen, just för att hon kan bli stel i lederna av att ha stått med hovarna upplyfta. Hon är ändå 22 år. Min hovis ser till att alltid ha gott om tid, så att hon kan få vila sig en stund när honv verkar trött av ställningen. Kommer hovisen inte förrän vid 17.00 eller senare, så har jag oftast ridit tidigare på dagen.

Blir hästen ömfotad, bör man nog se över vad det är för hovslagare man har. En kunnig hovslagare ska inte ge ömma hovar, om det inte är något alldeles särskilt arbete som har gjort, pga problemhovar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
717
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 827
Senast: fio
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp