Hovslagare eller veterinär???

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Ponnymamman
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 101
P

Ponnymamman

Vår ponny som vi hyr har blivit halt. Han ömmar när han ska trampa ner höger bak, som om han ömmar på bakre delen av hoven. Syns mest vid hårt underlag då han är kraftigt halt, inte särskilt halt på mjukare grusväg. Först trodde jag att han fått en sten e dyl mellan hoven och skon, det var min första tanke, men har rensat o spolat utan att se något. Har ingen värme eller puls i hov eller i benet i övrigt (inte på något annat ben heller..)
Så kan han ju inte ha det.. Men vad tycker ni, ska jag utgå att det är något med hovar och skoning (skoddes för ca 2-3 veckor sedan) eller ska jag kalla på veterinären direkt?

Please, behöver lite vägledning..

Sv: Hovslagare eller veterinär???

Jag tycker att du ska ta ut en vetrinär. Lycka till med ponnyn!

Brukar vara lättare att få tag på hovis först.Du kan ju alltid ringa och rådgöra med både hovis och veterinär och sedan ta ett beslut gemensamt.

Lycka till!

Om man hyr ponny brukar man kunna ringa dem man hyr av? De borde också veta om ponnyn tidigare har haft samma symptom, jag vet ju inte hur gammal den är, den kanske har varit skadad tidigare, eller har känsliga hovar. Det är väl ofta en anledning att hyra att man har någon att rådfråga, då ju ägaren borde vara intresserad av att ponnyn får rätt behandling.
Om du inte kan fråga ägaren så håller jag med om att det är en bra ide att ta ut hovslagaren först om det går snabbast, så får man gå vidare till veterinär om det inte verkar vara hoven.
Jag hyrde själv en häst, som vid vetbesiktning tyvärr visade hälta, så jag lämnade tillbaks den. Men jag hann med många telefonsamtal och mail till ägaren innan allt var klart ;-)
Lycka till!

Har du ingen visitertång så du kan kolla om hästen reagerar någonstans i hoven? (ev hovböld?)

Jag knackade lite med hovkratsen och tyckte att han ömmade på ett ställe på hoven (bakre regionen, ena sidan) men känner ingen värme eller sådant som är typiskt tecken på hovböld.. Kanske för tidigt än..

Om det handlar om en hovböld hade jag tagit ut hovslagare, tycker att de är bättre på det än veterinärer.

Håller med: Ta ut hovslagare istället för vet. Det verkar vara en hovböld på tidigt stadium.

Jag hade nog tagit ut hovis först, det är billigare och ser han att det är något allvarligt och säger att du ska kontalta vet tycker jag du ska göra det..

Tack snälla för tipsen! Tyckte han såg bättre ut igår, men ska nog inledningsvis be en hovslagare kolla över hovar och skor för att se om det kan vara något där som spökar...

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 952
Senast: Missemus
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 150
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 814
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka