Sv: Hovslagare åtalad för djurplågeri
Jag håller helt med dig och förstår inte heller resonemanget men jag fattar kanske långsamt.
Jag börjar bli van vid det,
Nu ska jag försöka återge detta på ett mera pedagogiskt sätt. Ridsport skrev
hovslagare och det kan inte annat än förklaras med att det är deras tolkning så snart dom läser att ngn slår på skor på en häst.
Källan (notera den tidningen som la ut detta) skriver redan i rubriken att det är en
hantverkare vilket jag kallar för mera seriös journalestik.
Sedan gav jag bara en "vibb" om vilka konsekvenser det kan leda till när man anlitar svartknackare bara för att det är "billigt".
Söker du en billig utförare och väljer att få arbetet utfört utan kvitto lär dig en sak.. Håll käften och anmäl för allt i världen inte den dagen det går åt helvete för då kommer verkligheten att uppdagas. Utföraren kommer riskera anmälan enligt djurskyddslagen och du som betalare att riskera att få till skattemyndigheten få stå för utförarens momsskyldighet och arbetsgivaravgifter.. Detta gäller så snart en tjänst är utförd för mer än 500:-
under ett beskattningsår!!!
Mitt till alla är att se till att Hantverkaren är utbildad för ändamålet, kräv alltid kvitto och se till att det på kvittot framgår namn,adress, organisationsnummer samt i skrift att utföraren innehar f-skatt sedel för innehavande år. Är du företagare så gäller en lite mer strikt kontroll.
Glöm inte att sedan spara alla kvitton för det är den enda bevisbörda du i ett senare läge kan åberopa som tveklöst ingen tingsrätt kommer tvivla på när det gäller sannings halten..
Läs gärna detta riktigt långsamt så kommer du förstå det lite snabbare.