Spender

Trådstartare
Hej,
jag pratade med en kompis här om dagen, hon berättade att hennes häst här fått skabb:( jag blev lie nyfiken och tänkte be er berätta om era erfarenheter om skabb, så att andra undrar över samma sak kan ta del av detta och lära sig nått inför framtiden.:)

Sv: Hovskabb

Fotskabb?

Det största problemet är att fotskabb är grymt svårt att få bort om hästen har haft det länge.

Har två skabbhästar som får behandlas varje år, det är i princip kroniskt och det blir så på vissa hästar.
Bägge har troligen haft det mycket länge, de hade extrema hudproblem på alla fyra benen, med sår och elefanthud upp till knäna fram och has bak.

Har nyss avslutat årets behandling, blev matolja i år, efter ett tips från en här på bukefalos. Samtidigt sanerar vi stallet helt och hållet med högtryck, klorin och vircon samt slänger ut ALLT gammalt strö.

Matolja och Frontline har haft bäst effekt på att få bort alla symptom, Sebacil och Switch noll effekt.

Jag tror fotskabb är mycket vanligare än vad folk tror i allmänhet.

Behandlade min valack för 3 år sedan i samband med att jag köpte honom,han hade då blivit behandlad med det mesta innan.Han var två år då och hade haft hovskabben sen importerad fölunge.

Hursomhelst,jag behandlade med Eprinex och han är helt skabbfri idag och har så vart i 3 år.

Fotskabb?

Det största problemet är att fotskabb är grymt svårt att få bort om hästen har haft det länge.

Har två skabbhästar som får behandlas varje år, det är i princip kroniskt och det blir så på vissa hästar.
Bägge har troligen haft det mycket länge, de hade extrema hudproblem på alla fyra benen, med sår och elefanthud upp till knäna fram och has bak.

Har nyss avslutat årets behandling, blev matolja i år, efter ett tips från en här på bukefalos. Samtidigt sanerar vi stallet helt och hållet med högtryck, klorin och vircon samt slänger ut ALLT gammalt strö.

Matolja och Frontline har haft bäst effekt på att få bort alla symptom, Sebacil och Switch noll effekt.

Jag tror fotskabb är mycket vanligare än vad folk tror i allmänhet.

KL har en tinker som jag haft sen feb. märkt att han biter i hovskägg och stampar lite lätt.. även hela pälsen är tjock och kliig..
om det är fotskabb sätter det sig på hela kroppen? hur gjorde du med olja?

Ursäkta att jag kapade lite av tråden

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 025
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 005
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 846
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka