Hovsjukdomen LAMINITIS??

milly

Trådstartare
Har någon här hört talas om den?? Jag har aldrig hört det förut och hittar inte det i några böcker heller... Behandling av den sades vara SVÄLT!!!

Jag hörde om det när jag tittade på The animal Police MIAMI (ungefär så heter det väl) på kanalen Animal planet igår kväll. Då hittade dom hästar som såg ut att vara VÄLDIGT vanvårdade och utmärglade ut...
mkt VÄRRE än såhär:
http://www.horseandstable.co.za/experts/images/verythin.jpg

De hade också SÅR på kroppen och såg verkligen oskötta ut! Själva anläggningen/stallet var jättestort och FINT och välskött (sådär amerikanskt).

Det var SÅ HEMSKT att se!

Ägaren fanns inte på plats när de anlände men kom senare och frågades ut. Då sade han att "Ja, men de har hovsjukdomen LAMINITIS som jag försöker behandla, vilket kräver SVÄLT av hästarna" :eek:
Djurpolisen påpekade att han isåfall måste ta ut en VETERINÄR för det och att hästarna såg allmänt oskötta ut med SÅR o grejer. Ägaren lovade att åtgärda detta och efter två veckor kom djurpolisen för att kolla läget... och hästarna såg betydligt BÄTTRE ut men fortfarande fanns några riktigt magra hästar. Fallet godkändes och djurpolisen åkte därifrån!

FINNS DET VERKLIGEN EN HOVSJUKDOM som kräver SVÄLT av en häst??????

Sv: Hovsjukdomen LAMINITIS??

Samma som fång...
Såg det avsnittet för några veckor sedan. HEMSKT!!!

Cinna

milly skrev:
Har någon här hört talas om den?? Jag har aldrig hört det förut och hittar inte det i några böcker heller... Behandling av den sades vara SVÄLT!!!

Jag hörde om det när jag tittade på The animal Police MIAMI (ungefär så heter det väl) på kanalen Animal planet igår kväll. Då hittade dom hästar som såg ut att vara VÄLDIGT vanvårdade och utmärglade ut...
mkt VÄRRE än såhär:
http://www.horseandstable.co.za/experts/images/verythin.jpg

De hade också SÅR på kroppen och såg verkligen oskötta ut! Själva anläggningen/stallet var jättestort och FINT och välskött (sådär amerikanskt).

Det var SÅ HEMSKT att se!

Ägaren fanns inte på plats när de anlände men kom senare och frågades ut. Då sade han att "Ja, men de har hovsjukdomen LAMINITIS som jag försöker behandla, vilket kräver SVÄLT av hästarna" :eek:
Djurpolisen påpekade att han isåfall måste ta ut en VETERINÄR för det och att hästarna såg allmänt oskötta ut med SÅR o grejer. Ägaren lovade att åtgärda detta och efter två veckor kom djurpolisen för att kolla läget... och hästarna såg betydligt BÄTTRE ut men fortfarande fanns några riktigt magra hästar. Fallet godkändes och djurpolisen åkte därifrån!

FINNS DET VERKLIGEN EN HOVSJUKDOM som kräver SVÄLT av en häst??????

Laminitis är den engelska benämningen på FÅNG.

Förr var det vanligt/vanligare att svälta en fånghäst, och det görs ibland idag med. Men då handlar det om ett par dygns svält, följt av svältkost (halm istället för hö etc) ett tag och sen vanlig kost.

Fång utlöses ju av en mag-tarmstörning och det är där den där svälten kommer in, se till att låta magen lugna sig. Det är dock mer och mer påväg bort det där med svält, men du stöter fortfarande på veterinärer som förespråkar det. (och i vissa fall kanske det är bra, det kan jag inte uttala mig om, jag tror inte på det generellt iaf).

En fånghäst som är överviktig ska dessutom omedelbart bantas, och där kommer ju en kalorireducerad kost in, vilket förr betydde svältkost tex.

Men laminitis är fång =)

Tack för svaren!

Jag tänkte på om det kunde vara FÅNG men tvekade. Har aldrig hört talas om att hästen då ska svältas så att den blir som ett skelett!! Det kan väl inte en veterinär REKOMMENDERA???

Några dagar/en vecka med bara halm kan jag förstå, men de där hästarna var verkligen HELT UTSVULLTNA! Som om de inte fått nån mat ALLS på evigheter.

Det där resultat vill väl ingen veterinär se?! Jag fattar inte.

Laminitis=fång. Och det är helt fel att svälta den, men behöver ju näring för att läka!! Däremot så ska det fodret som utlöste fånget minskas/tas bort, t.ex. om hästen fått fång pga bete, så bör den få hö istället.

Tyvärr finns det många idioter som fortfarande tror att fånghästar ska svältas..... :mad: En häst som haft fång har precis samma näringsbehov som innan den blev sjuk!!

Animal Planet är väl inget vetenskaplig kanal direkt... :smirk: Och förmodligen sa hästägarne så för att ursäkta hur hästarna såg ut, dom skyllde på fånget helt enkelt...

Jag anser fortfarade att under akut fång så är det bäst att svälta hästen.
ALLT kraftfoder skall bort.
Man kan ge lite hö och halm de första dagarna.
SEN skall givetvis hästen fodras som vanligt...

Hästen behöver inget foder i ett par dagar för att läka fången.
Fång=Laminitis är en BLODsjukdom, INTE en HOVsjukdom.
Skulle hästen tappa ur de få dagarna den stod utan kraftfoder så har den i varit i normalhull innan...

hur mkt/lite är "lite halm och hö" de först dagarna?
bara nyfiken på hur du tänker...
Fång = BLOD sjukdom... Förklara det med...

/cj

AnetteJT skrev:
Jag anser fortfarade att under akut fång så är det bäst att svälta hästen.
ALLT kraftfoder skall bort.
Man kan ge lite hö och halm de första dagarna.
SEN skall givetvis hästen fodras som vanligt...

Hästen behöver inget foder i ett par dagar för att läka fången.
Fång=Laminitis är en BLODsjukdom, INTE en HOVsjukdom.
Skulle hästen tappa ur de få dagarna den stod utan kraftfoder så har den i varit i normalhull innan...

Fast nu pratar du om foderreducering och inte SVÄLT..

Lite hö o halm är beroende på häst såklart.
Skall hästen stå på total boxvila så räcker det med 4-8kg hö/dag.
Samt fri tillgång på halm.

Fång ÄR en blodsjukdom...Finns inte så mycket att förklara om det...

Alexandra_W skrev:
Fast nu pratar du om foderreducering och inte SVÄLT..

Nej inte reducering av kraftfoder, så i den bemärkelsen, svält...
Men en häst faller inte ur på ett par dagar, vilket fall som helst...

Fång blodsjukdom?? Jag tror inte du vet vad som menas med blodsjukdom. Att man har ämnen som sprids via blodet innebär inte en blodsjukdom.
PL

Konstigt...för jag sitter och läser ettt examensarbete från Veterinärprogrammet och där står sammanfattat: med få ordalag är fång en inflammatorisk prosess i lamellerna med uttänjning av lamellerna och särslitning av hovkapselns infästning.

Vidare står:
Som tidigare nämnts kopplas många fall av fång till stora intag av kolhydratrika
foder som spannmål och späda beten. Tarmfloran är vanligen anpassad till att bryta
ned stora mängder cellulosa. Lättillgängligare kolhydrater såsom socker spjälkas
och tas upp av tunntarmen. När större mängder socker når grovtarmen, fermenteras
sockret av streptokocker och laktobaciller till laktat och pH sjunker. Tarmflorans
gramnegativa invånare överlever inte i den sura miljön, utan lyseras med
endotoxinfrisättning som följd. Endotoxinerna tas upp i blodet och påverkar hästen
systemiskt på många vis. Eftersom fång så ofta utvecklas i samband med detta har
endotoxinerna misstänkts vara den igångsättande faktorn. Försök har dock gjorts
där en hög dos endotoxin har injicerats intravenöst utan att fångsymtom uppstod

Så vad menar du egentligen då du bara skriver blodsjukdom ??

Ett tillägg, man tror nu att det är metalloproteinaser producerade av streptococker i tarmen som förstör basalmembranet mellan endo o ektoderm i lamellerna.
PL

Ok...trodde denna examenarbete var absolut det senaste sk rönen eftersom det skrevs 2004..Fast å andra sidan...det kanske går fort med forskningen...

Enda ord jag inte förstod var metalloproteinaser ??

Ett examensarbete räknas inte som forskning.
Det verkar som om personen i fråga gjort en litteraturstudie om fång.

peter_lundin skrev:
Ett tillägg, man tror nu att det är metalloproteinaser producerade av streptococker i tarmen som förstör basalmembranet mellan endo o ektoderm i lamellerna.
PL

Matrix metalloproteinaser (MMPs) är en grupp proteinaser som har en viktig roll i samband med sårläkning respektive cancertillväxt. MMPs klyver olika proteiner i huden antingen i fysiologiskt syfte, det vill säga vid normal reparation av huden, eller patologiskt, i samband med hudcancer. De kan också bidra till den typ av skadad vävnad som ses vid hudens blåssjukdomar respektive inflammatoriska tarmsjukdomar. MMPs har också visat sig medverka i celldelningen, blodkärlstillväxten och inflammationen i samband med psoriasis.

Matrix metalloproteinaser (MMPs) är en grupp enzymer som klyver proteiner i bindvävnaden (matrix) och basalmembraner. De har därmed en viktig funktion i samband med sårläkning där de bland annat aktiverar cytokiner och tillväxtfaktorer samt spjälkar proteiner bort från såret. Deras överaktivitet har även stor betydelse för uppkomsten av kroniska solskador på huden respektive i samband med att huden åldras.
Metalloproteinaser har en funktion som kan vara på gott eller ont. En kontrollerad produktion av MMPs är viktig för det normala bildandet av fostret. Motsatsen, en okontrollerad produktion, främjar i stället de vävnadsskador som kan ses i samband med kroniska hudsår respektive inflammatoriska tarmsjukdomar.
– Man har nyligen funnit att MMPs även reglerar inflammatoriska processer, liksom de är involverade i regleringen av apoptos, programmerad celldöd. Vissa av dem förekommer även i rikliga mängder i samband med de förtjockade hudpartierna vid psoriasis.
I forskningen kring metalloproteinaser samarbetar forskargruppen med forskare vid Hud-och Allergisjukhuset samt Biomedicum vid Helsingfors universitet respektive vid Huddinge universitetssjukhus.

Andra funktioner
Namnet metalloproteinaser syftar på att det inom en specifik region, som är viktig för deras aktivering, finns platser som binder zink.
Upptäckten av nya metalloproteinaser har gått snabbt framåt. För två år sedan klonade Ulpu Saarialho-Keres forskargrupp den 21:a metalloproteinasen; idag finns 23 kända MMPs hos människa. I ett internationellt samarbete studerar forskargruppen specifikt de senast klonade metalloproteinaserna, eftersom dessa förefaller ha en annan funktion än de tidigare kända.
– Det är viktigt att få biologiska och genetiska kunskaper om hur dessa bidrar till organens utveckling under fosterstadiet och hur de är involverade i samband med tumörbildning respektive vävnadsskador. Dessutom är det angeläget att få reda på hur de regleras samt på vilket sätt de påverkar patientprognoser.
Metalloproteinaser fungerar som prognostiska indikatorer vid ett 20-tal olika cancersjukdomar. Hypotesen är att MMPs befrämjar alla steg av tumörgenes, till exempel hjälper cancercellerna att invadera bindvävnaden. Cellerna måste ta sig igenom bindvävnadens lager av elastin och kollagen respektive de blodkärl som finns där för att kunna metastasera.
En angelägen uppgift för forskargruppen är att förstå varför olika typer av hudcancer beter sig så olika.
– Vad är det som gör att basalcellscancer nästan aldrig bildar metastaser, medan skivepitelcancer, som kan vara mycket aggressiv, metastaserar tidigt. Vi har sett att vissa MMPs oftare förekommer vid denna cancerform än vid basalcellscancer. Kan det ha att göra med att skivepitelcancer är så aggressiv?

Mål för cancerbehandling
Metalloproteinaser är en intressant målgrupp vid behandling av cancersjukdomar. I såväl USA som Europa har försök genomförts med MMP-hämmare vid bland annat bröst- respektive tarmcancer. Det finns också många läkemedel, bland annat kortison, retinoider och tetracykliner, som visat sig kunna hämma metalloproteinasernas funktion eller inverka på deras signalvägar.
– Vi måste nu få ökad kunskap om var de olika metalloproteinaserna arbetar, eftersom detta skulle kunna leda fram till utvecklingen av nya MMP-hämmare.
– Eftersom vissa MMPs gynnar produktionen av de molekyler som hämmar blodkärlstillväxt, och några har en mer skyddande funktion genom att reglera normal celldelning, är det sannolikt viktigt med väldigt smalt agerande MMP-hämmare vid behandling.

Kartlägga sårbarhetsgener
Vissa metalloproteinaser är aktiverade även i samband med psoriasis, där de förekommer i rikliga mängder i de förtjockade partierna av överhuden respektive vid blodkärlstillväxt. I Skandinavien har cirka tre procent av befolkningen någon form av sjukdomen.
Psoriasis är en mångfaktoriell sjukdom, vilket innebär att det krävs ett samspel av olika gener samt någon triggande miljöfaktor för att sjukdomen skall bryta ut.
– I vår arvsmassa finns sju olika regioner där vissa genvarianter predisponerar för psoriasis. Vi strävar efter att försöka identifiera dessa gener, och kartan blir nu stadigt mindre och mindre. Vi antar att olika gener kan ge olika symtom. Med identifierade gener kunde vi i princip försöka utveckla så kallade målmediciner mot psoriasis.
– Detta kommer att bli möjligt först när vi vet hur specifika gener kan leda till att psoriasis utvecklas eller på vilket sätt faktorer i vår omgivning kan trigga igång sjukdomen hos personer med en genetisk sårbarhet.

Författar: Eva Cederquist

http://info.ki.se/research/professors/article_se.html?ID=661&Area=Molekylärbiologi

Senast ändrad:

Att endast ge hö är inte svält...... :smirk: Finns många hästar som klarar sig på bara hö, om det är bra. Svälter dom?

Examensarbetet är gjord på en forskning på ett x antal hästar på Strömsholm. Så visst räknas det som forskning.

Liknande trådar

Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 340
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka