Hovsjukdomen LAMINITIS??

Sv: Hovsjukdomen LAMINITIS??

Okej, kort och gott då, varför får vissa hästar fång och andra inte? Min man har frågat mig, men jag har inget vettigt svar eftersom jag inte ens vet VAD som orsakar fång.
Om jag har förstått det rätt så är det sockret i fodret som vissa hästars tarmar inte kan ta hand om? Försöker bara få fram en mycket enkel beskrivning så att jag kan berätta för folk ( min man ) om vad fång är.

Centaur skrev:
Att endast ge hö är inte svält...... :smirk: Finns många hästar som klarar sig på bara hö, om det är bra. Svälter dom?

Förklara det för hästar som står på 6 kg kraftfoder o 4 kg hö.
För dom är det svält!

Vad som orsakar fång?
Hästhållningen, i korta drag...
Sen kan ALLA hästar få fång...(t.o.m vildhästar får det)
Att hålla en häst frisk, med bra hovvård, i normalt hull och med stor rörlighet ute, är att gravt minimera risken för fång.

Tja, smittospridning genom blod=blodsjukdom...(lite luddigt men,,,)
Men jag skulle kanske skrivet att det är en allmänn sjukdom, som drabbar hela hästen men mest märks i hoven,,,p.g.a ja, det är redan skrivet...Sorry!!!

Inte för att jag iofs trodde det men jag tyckte att ett sånt påstående var för dumt för få passera utan ifrågasättning.
Du vet hur det är, när man själv är relativt insatt i något så kommer ngn och säger ngt som går helt stick i stäv med vad man själv lärt sig.

Tänk om det finns folk som tror på det?
"VAAAAA! Har din häst FÅNG :eek:, då måste vi ju sätta stallet i KARANTÄN för det smittar ju!?!?!?"

Och så är karusellen med hokuspokus och falsk information igång ;) .
Men tack ialla fall för ditt förtydligande

Men hur vanligt är det??? Jag vet inte en ända vanliga häst som får så lite hö och så mkt kraft-foder, det är ju extrema undantagsfall bland eliten som har såna foderstater.... :crazy:

Sen beror inte fång alltid på för mkt foder heller. Kan orsakas av toxikologiska tillstånd också, som att efterbörden blir kvar efter fölning, eller att hästen äter nåt giftigt. Som du själv säger så får vildhästar också fång, därmed är det inte enbart en "livsstils-sjukdom"! Håller dock med om att det sätter vissa hästar utfodras på predisponerar för fång....

AnetteJT skrev:
Nej inte reducering av kraftfoder, så i den bemärkelsen, svält...
Men en häst faller inte ur på ett par dagar, vilket fall som helst...

Häst som får hö svälter inte. Häst som får reducerad högiva (och inget kraftfoder) har reducerad gia, den svälter inte.

Häst utan mat svälter.

(Vi talar nu i kortsiktigt perspektiv, en häst på mindre mat än den behöver i det långsiktiga perspektivet svälter, men nu var det inte det vi talade om)

Lånar knapp..

Intressant med fång är ju att det är LÄTT att i försök provocera fram fång. med en hel massa olika grejer.

Men det ger ändå inte svaret på varför hästar som inte fått det som i provokationsförsöken fått fång får det.

Det kommer fler 'vågor' av fång. En kommer vid betessläpp. En kommer efter midsommar då hästar släpps på bete i tron det är 'säkert'. En kommer på senhösten då betet är i princip slut (och hästarna börjat äta sådant de annars skulle låtitbli). Och en kommer i januari/februari (och vad DEN beror på är en MYCKET BRA fråga).

Så det är inte så himla enkelt.

Jag har haft två fånghästar.

Häst 1 var en fet ponny, 28 år gammal. Gick på samma bete som den gått på senaste 26 åren. Ponnyn har alltid varit fet (vanvårdad som ung och kom totalt urmätglad och hade väl utvecklat födgeni). han var invand på betet sedan läänge, han hade de facto gått där hela vintern. Men fång fick han, och avlivad blev han. Där är den troligaste teorin ÅLDERN. Dvs att han med åldern fick de klassiska problemen kopplat till mag-tarm som gamla hästar gärna får, och fick en feljäsning och därifrån en magtarmstörning.

Häst nummer två fick fång EXAKT på dagen ett år efter ponnyn ovan. På samma bete. Invand sen i början på april (då det fortfarande var snö på markerna). Denu upptäcktes i tid och hävdes.

Juni nästa år är det dags igen TROTS att hästen inte går på gräs och inga foderstatsändringar gjorts.

Hon gick i 'svälthage' (dvs hage utan gräs), men får ett nytt anfall i oktober. Ingen fattar någonting. Det hävs. Hästen kan nu bara ridas på mjukt underlag men är ohalt i hage.

I januari året efter, när det är en halv meter snö, får hon ett nytt anfall och det hävs men där avslutades hennes ridkarriär. Ohalt i hage, lite halt på hårt underlag. Men fixar inte ryttare oavsett.

Hon tas bort i april samma år då hon blivit aggressiv av att inte få jobba.

Mellan februari - april stod hon på fri tillgång på storbalshösilage, och båda hästarna fick foderränder på hovarna pga att värdena skiftade lite mellan balarna. Hon får INTE fång.

En gång kom hon lös och käkade upp en ansenlig mängd havre. Hon fick INTE fång..

Alexandra_W skrev:
Men det ger ändå inte svaret på varför hästar som inte fått det som i provokationsförsöken fått fång får det.

Formulera om, tack... Jag fattar ingenting. :confused:

Menar du varför hästar får fång, trots att de inte haft sådana förhållanden, som i försök resulterat i fång?

Tror knappast att det verkligen någonsin rekommenderats att Svälta en häst med Fång.
Men däremot har hästägare blivit rekommenderade att banta sina överviktiga hästar, för att på så sätt minska vikten som de sjuka hovarna måste ta.

Vissa människor har dock svårt att förstå var gränsen går, missförstår gärna principen och går till överdrift. :smirk:

caballus skrev:
Tror knappast att det verkligen någonsin rekommenderats att Svälta en häst med Fång.
Men däremot har hästägare blivit rekommenderade att banta sina överviktiga hästar, för att på så sätt minska vikten som de sjuka hovarna måste ta.

Vissa människor har dock svårt att förstå var gränsen går, missförstår gärna principen och går till överdrift. :smirk:

Jodå, ng har det rekommenderats. Och då är det verkligen SVÄLT som rekommenderats. Ingen mat alls (en del rek ta bort vattnet första dygnet med). Det var en standardrek (att ta bort all mat första dygnen) FÖRR. Vissa veterinärer är inte så uppdaterade och rek det än. Och då är det verkligen INGEN mat det handlar om första dygnen och sne ge hästen lite halm och sedan sakta öka på.

majola skrev:
Formulera om, tack... Jag fattar ingenting. :confused:

Menar du varför hästar får fång, trots att de inte haft sådana förhållanden, som i försök resulterat i fång?

Det blev lite konstigt ja. Det har soms agt i försök lätt kunnat provoceras fram fång mha t ex överdrivet kolhydratintag. Och en massa andra grejer. Sen finns det hästar som trots överdrivet kolhydratintag INTE får fång.

Och så de meningen handlade om, de som kommer in med fång men som INTE fått i sig eller utsatts för något av det som i försök visats sig ge fång. Så du fattade rätt =)

Så för att undvika fång ska jag utfodra med hjärnan dvs inga snabba foderbyten vare sig det gäller kraftfoder eller hö? Det här med bete är ett problem känner jag. Tror att jag nästa år kommer att släppa i maj, men ska ponnyerna då också gå där eller ska de ha en lite hage hemmavid som det inte växer så mycket gräs i?

kristel skrev:
Inte för att jag iofs trodde det men jag tyckte att ett sånt påstående var för dumt för få passera utan ifrågasättning.
Du vet hur det är, när man själv är relativt insatt i något så kommer ngn och säger ngt som går helt stick i stäv med vad man själv lärt sig.

Tänk om det finns folk som tror på det?
"VAAAAA! Har din häst FÅNG :eek:, då måste vi ju sätta stallet i KARANTÄN för det smittar ju!?!?!?"

Och så är karusellen med hokuspokus och falsk information igång ;) .
Men tack ialla fall för ditt förtydligande

Men då får väl jag ifrågasätta ditt sätt att tolka...
Eller bara du som trodde att man satte fånghästar i karantän... :confused:

Kul att du är så insatt, men jag hade nog läst på lite mer, i stället för att göra sig dum på annans bekostnad...

Sem detta om svält, det är från kraftfoder man svälter hästarna, och inget annat...
Att hästen får fång betyder inte att den varken får äta hö eller dricka vatten. Däremot skall man ju vara försiktigt med att störa tarmfloran, detta minimerar man med att ge stråfoder.

Centaur skrev:
Men hur vanligt är det??? Jag vet inte en ända vanliga häst som får så lite hö och så mkt kraft-foder, det är ju extrema undantagsfall bland eliten som har såna foderstater.... :crazy:

Sen beror inte fång alltid på för mkt foder heller. Kan orsakas av toxikologiska tillstånd också, som att efterbörden blir kvar efter fölning, eller att hästen äter nåt giftigt. Som du själv säger så får vildhästar också fång, därmed är det inte enbart en "livsstils-sjukdom"! Håller dock med om att det sätter vissa hästar utfodras på predisponerar för fång....

Nej den här foderstaten är inte så vanlig längre, men man ser den fortfarande, tyvärr.

Jo, det är en livstilssjukdom, för inte får vildhästarna rotationen.
Det glömde jag skriva innan, men alla kan få fång.
Så denna rotation är p.g.a hästhållningen, är du med?
Det tycker inte jag är ett nytt rön, utan bara ren fakta.
Sen är det inte utfodringen i sig jag menar med hästhållningen som utlöser fång, utan HELA biten.
Allt från små hagar, dålig foderstat, dålig hovvård, FÖR hård träning vissa dagar. o.s.v

Men även vad som utlöser fång (cortison, bete, förlossning t.e.x) så är det i slutänden förvården och eftervården som spelar roll.

Nu har du tappat mig!?

Rotationen orsakas av hästhållningen??

Du faller...Ha ha ha...

Snälla läs vad jag skrivet innan först.

ALLa hästar kan få fång, men bara våra "strider mot hästens naturliga hållning" hästar får rotation...
Alltså vildhästarna som får röra sig normalt, äta normalt, o.s.v får INTE rotation, men de kan få fång.

Nyss var du så så tvärsäker på att det var en blodsjukdom att du inte ens tyckte det var värt att förklara vad du menade.
PL

Ville jag inte förklara???
Men det gjorde jag ju, och jag skrev SORRY!!!

Men att det är en hovsjukdom är fel, det var det jag ville påpeka.
Men det dög alltså inte. :confused:
Vad fång är, och vad fång gör, är två helt skilda saker.
Men om du inte tycker detsamma får isåfall stå för dig.

AnetteJT skrev:
Du faller...Ha ha ha...

Alltså vildhästarna som får röra sig normalt, äta normalt, o.s.v får INTE rotation, men de kan få fång.

Hej.

Än en gång tänker jag ta avstånd från de som TROR att markparallelella hovben inte kan rotera.

Rotation är det som vanligtvis diskuteras, jag föreslår att fortsatt diskusion benämns: "lägesförändring av hovbenet i hovkapseln".
Eftersom ett hovben kan flytta på sig på mer än ett sätt i hovkapseln.
T.ex. hovbenssänkning, en ännu mer allvarlig komplikation orsakad av fång.

Mvh stuv

Liknande trådar

Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 340
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka