Hovsjukdomen LAMINITIS??

Sv: Hovsjukdomen LAMINITIS??

Jag tycker du skall förklara lite mer om det här med livsstilssjukdom gärna med källor istället för att bara skriva att så här är det. Det ligger mkt i vad du säger även om jag inte tror på att vildhästar inte skulle kunna få hovbensrotation, det liknar för mkt myten om att ett markparallellt hovben inte skulle kunna rotera.
PL

AnetteJT skrev:
Fång ÄR en blodsjukdom...Finns inte så mycket att förklara om det...

Hur vill du att detta ska tolkas då?
Jag VET att det inte är en blodsjukdom och du säger att det är det, därav min undran.
Och ja, jag uttryckte mig plumpt, ber om ursäkt för det, men skriv då inte felaktigheter som ger utrymme för misstolkning som i sin tur kan leda till annat.

GIVETVIS sätter jag inga fånghästar i karantän ;) fast det kanske finns de som tror att blodsjukdomen fång smittar.

Alexandra_W skrev:
Jodå, ng har det rekommenderats. Och då är det verkligen SVÄLT som rekommenderats. Ingen mat alls (en del rek ta bort vattnet första dygnet med). Det var en standardrek (att ta bort all mat första dygnen) FÖRR. Vissa veterinärer är inte så uppdaterade och rek det än. Och då är det verkligen INGEN mat det handlar om första dygnen och sne ge hästen lite halm och sedan sakta öka på.

Alltså den här diskussionen om SVÄLT som blivit här...

Ni pratar om total svält i ETT DYGN och sedan minimalt med mat (halm, hö?) efter det osv. Brukar hästarna då bli som de jag såg på TV´n??? Inte hinner de på några dagar tappa ALLT HULL de har?! Och se ut som levande skelett?

Men de där hästarna jag såg på TV´n (ifrån USA) hade svälts LÄNGRE tid... de såg ju ut som skelett!!!!

Säger som så många andra, detta fall på Animal Planet går ju inte att ta på allvar.
För som så många andra säger, den hästägaren använde ju den där rekommenderade svälten för fång som en dålig ursäkt.

Ingen av hästarna stod ju i den karaktäristiska fångställningen, dessutom blev ju gubben ålagd att fodra upp hästarna, vilket han ju gjorde.
Så när djurpolisen gjorde återbesök var ju alla hästarna mkt mindre magra.

Personligen förstår jag inte varför han inte åkte dit för djurplågeri! Tycker andra med vanvårdade och underutfodrade djur åkt dit i programmet.

kopparberg skrev:
Säger som så många andra, detta fall på Animal Planet går ju inte att ta på allvar.
För som så många andra säger, den hästägaren använde ju den där rekommenderade svälten för fång som en dålig ursäkt.

Ingen av hästarna stod ju i den karaktäristiska fångställningen, dessutom blev ju gubben ålagd att fodra upp hästarna, vilket han ju gjorde.
Så när djurpolisen gjorde återbesök var ju alla hästarna mkt mindre magra.

Personligen förstår jag inte varför han inte åkte dit för djurplågeri! Tycker andra med vanvårdade och underutfodrade djur åkt dit i programmet.

Ja, det precis DET jag blev så förvånad över också!!
och djurpolisen sade att hon ALDRIG skulle "störa" honom mer... eftersom han nu hade fått upp hästarna i hull osv.

Djurpoliserna borde ju veta vad de pratar om och hoppas att de hade rätt när de trodde på gubben. Varför skulle de vara snälla och bara släppa igenom osäkra fall? Men men... vem vet ...

Enya skrev:
Så för att undvika fång ska jag utfodra med hjärnan dvs inga snabba foderbyten vare sig det gäller kraftfoder eller hö? Det här med bete är ett problem känner jag. Tror att jag nästa år kommer att släppa i maj, men ska ponnyerna då också gå där eller ska de ha en lite hage hemmavid som det inte växer så mycket gräs i?

För att minska risken för fång ja. Du kan utfodra och göra foderbyten enligt konstens alla regler och ändå få fång *been there*

Men byt foder succesivt ja, ge gärna magtarmbalans om du måste göra ett häftigare byte någon gång eller om hästen är gammal alt känslig (ge då även vid succesiva byten).

När det gäller bete är det en bra fråga och det går inte att besvara den generellt. Hästar och ponnyr kan fåf ång både på magert bete, kraftigt bete, nästan inget bete och massor av bete.

Det du kan göra är att betesinvänja SAKTA. att gå ut på gräs är en foderomställning, och en häst från grushage/jordhage till fullt bete får en rejäl omställning. Så i början släpp dem i vanliga hagen åp morgonen, låt dem gå en stund på betet och sen tillbaka till vanliga. Och öka succesivt. Undvik gärna släppa dem i vanliga hagen på morgonen tills du är uppe i fulltidsbete.

Om de blir feta på betet bör de ha magrare bete, men att ställa en häst i hage med bara lite bete eller för hårt nedbetat bete kan i sig ge fång. Hästar betar ju inte som gräsklippare, utan de lämnar kring gamla & nya bajshögar, de lämnar vissa andra partier med och vissa grässlag/växtslag. När det då är slut på 'frivilligt valt' bete och inget annat finns så kommer de beta närmare och närmare bajshögarna samt börja äta sådant de om de haft annat att tillgå skulle ratat. Och det kan ge en magtarmstörning.

Så det gäller att försöka hitta det gyllene 'lagom', dvs där hästen inte blir fet på betet men har god tillgång på bra bete. Det är i vissa fall ungefär som att bestiga Mount Everest barfota..

Strip-betning kan vara ett alternativ OM man flyttar stängslet tillräckligt ofta.

Att släppa på redan nedbetad mark kan fungera, men kan vara ännu värre, eftersom det nya, späda gräset som kommer upp är lika näringsrikt som vårgräset, så att släppa ponnyerna efter midsommar när storhästarna betat ner kan bli en mardröm om du får regn och sol samtidigt, då exploderar grästillväxten. Då är det bättre att släppa på lvervuxet bete som gått i blom.

Så det är en hel vetenskap det där. Sen, en del fånghästar kan återvända till bete utan restriktioner när de väl är bra, andra kan gå på magrare bete och ytterligare andra kan inte käka ett grässtrå med.

Men de gyllene reglerna är succesiva foderbyten, håll dem i normalhull, betesinvänj långsamt och gör förändring om hullet blir för högt. Det kommer man en bra bit på =)

Liknande trådar

Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 340
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka