C

catcha

Jag har precis tagit en häst på foder, hästen har haft hovröta i tre år och ägaren tycker inte attt man ska tjära hovarna eller låta hästen stå inne.. Men är det inte så man ska göra?

Sv: Hovröta

givetvis ska man behandla. jag hade ganska stora problem med bärrandsröta på den gården vi hade för några år sedan (har även haft lite problem med det i år) vad jag fått lära mig så beror det ofta på bakterier/svamp i marken/jorden.

jag har dock aldrig låtit hästarna stå inne pga. det. är det inte så mkt. brukar det räcka med att tvätta ur hoven/hovarna med jodopax och sedan tjära varje till varannan dag. man kan oxå behandla med kopparsulfat, virkon, klorin, blåstenssalva mm. mm.

Sv: Hovröta

Vi rengjorde med vatten, jodopax, klorin och sedan tjära varje/varannan dag. Fungerade bra!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Freyr har ”lindrig hovröta” som dock nyligen förvärrades något. Iaf har vi tagit av skorna och han är verkad. Vi sprayar med...
2
Svar
26
· Visningar
1 221
Senast: Tossa90
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 560
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 132
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 532
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka