Lona

Trådstartare
Min ena medryttarhäst har fått hovröta i två av hovarna. Hovslagaren är såvitt jag vet duktig på sitt jobb men han säger inte så mycket om hur det skall skötas mer än att försöka hålla torrt och rent så mycket som möjligt (vilket är lättare sagt än gjort med dessa leriga hagar. Från och med nästa vecka blir det grusad sjukhage).
Men man måste kunna göra mer? Fodertillskott? Smörja/olja/badda/whatever med något medel? Vad är bästa ströet i boxen?
Dessutom är strålarna väldigt mjuka, hovis har sagt samma sak där; håll torrt och rent.
Det gäller för övrigt ett 16-årigt islandssto som har haft problem med hovarna i perioder redan innan. Hon är ohalt och rids som vanligt.

Sv: Hovröta

Är hästen barfota? Går den ute dygnet runt?
Vart i hoven sitter rötan? Vad har ni gjort hittills?
Hur ofta verkas hästen?

Hon är skodd, står inne på nätterna. (Ute ca 8-17.30)
Rötan sitter på kanten på hoven, på insidan liksom, längst ner. Hon verkas/skos var 6:e vecka. Inga snösulor hittills.
Hovslagaren har skurit upp vid rötan så att det skall luftas och vara rent, på fram är det kanske 1 x 1 cm, bak 2,5 x 1,5 cm, inte jättedjupt.
Tvättar rent varje kväll med vatten och torkar. Var tredje dag har hon fått på thrush buster(??), blå vätska som egentligen är förbjuden tror jag. Duttar även i i sömhålen.
Det är ingen jättefara NU men man blir ju rädd att det skall sprida sig :(.

Röta uppkommer inte bara på grund av leriga hagar... Minska sockerintaget / kraftfodret och öka motionen.
Tvätta med grönsåpa och spraya äppelcidervinäger. :)

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 888
Senast: skuggi
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 861
Senast: Skywalker
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 342
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 033
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31