Hovproblem!

G

GALOPP

Låtsnar strålen?...
Min kompis har en 6 årig islandshingst, och strålarna har börjat låtsna... vad kan detta bero på? :confused:
Vad kan man göra åt det?

Mvh, GALOPP :bump:

Sv: Hovproblem!

Såvitt jag har förstått är det ingen fara om strålen fransar sönder lite. Ta en hovkniv och skär rent och ta bort flikar osv. Jag TROR att det kan bero på strålröta, då kan man, förutom att skära rent med hovkniv, även ta på kopparsulfat eller thrushbuster(stavning?)

H*n kan pröva hovtjära också, det kan också hjälpa.
Strålen blir ju mjuk när den hela tiden står i den här dj*la snön också!
Det är ju som våra händer, dom blir ju mjuka och skrynklliga av vatten.

Man bör passa sig för att använda ThrustBuster, eftersom det är MYCKET giftigt så ska man använda handskar. Jag har hittils inte sett en enda person som gör det trots att det är cancerframkallande och impotens,dyslexi,demens-framkallande är det säkert med...

Alla mina hästar "byter" strålar en gång om året och de har dom aldrig dött av. :)
Jag gör inget med strålarna under tiden förutom att jag ser till att det inte finns fickor som det kan fastna småsten i.

Skuggi; det är förmodligen inte strålröta - eftersom att hovarna inte luktar illa...
Annars brukar man väl kunna använda tjära vid strålröta? :idea:

Corax; byter strålar? Typ som ormar ömsar skunn så ömsar hästar strålar? ;) :confused:

Louise; precis - hovtjära är förmodligen lösningen :D

TACK FÖR HJÄLPEN! :bow::bow::bow:

Min häst har lite så oxå och min hovslagare sa att det kommer att bli bättre när jag ta av honom skorna vid nästa skoningen. Han säger att det blir så för att strålen inte "jobbar" nåt när de är skodd och broddad. Då kommer den så högt upp att den inte stimuleras av marken.
Ska oxå tillägga att han inte står i lera eller vatten i hagen, då vi här uppe i norr fortfarande har minusgrader och snö.:cool:

Haha, okej ;) för jag har märkt att på många hästar så är strålen ganska lös och så...
men egentligen så borde det gör väldigt ont för hästen - eftersom att strålen är så pass känslig...

Antar att det inte är det, då strålen är jättekänslig ;)

Ren tjära fräter så det skulle jag inte använda på strålen.

Fast min yngsta "tappade" sina strålar även fast hon inte hade skor...
Jag har väl konstiga hästar. *haha*

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
857
Senast: Roxy
·
Hästvård har en 6 årig Nordsvensk som har börjat bete sig märkligt vid ridning. Han gnäggar till och bockar lite lätt när jag ber honom göra...
Svar
5
· Visningar
783
Senast: Lingon
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 620
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 768
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar