Hovproblem

Maris_

Trådstartare
En kompis hästar har problem med hovarna! Hästarna är 1 och 3 år gamla och har samma mamma. Båda har väldigt lätt för att få sprickor i hovarna och nu senast hade det lossnat en massa bitar från ettåringens hovar, i tårna.

Vad kan man göra? Tillföra fukt antar jag, vad är bäst, vatten eller olja? (har hört både bra och dåligt om olja men har ingen egen erfarenhet) Har hört att nyponskal i maten ska vara bra, har ni provat det? Kan det vara brist på något? Ärftligt? Mamman hade inga problem med sina hovar och de har olika pappor. Pållarna har gått på lösdrift sedan de blev avvanda från sin mamma.

Vad skulle ni rekomendera?

/ Maris

Sv: Hovproblem

Hur ofta verkas/fixas hovarna på hästarna då ? Har dom kanske lite för långa tår därför går dom sönder just i tån ?!

Olja är inte särskilt bra eftersom det hindrar hoven från att ta upp fukt, har själv provat lera då jag hade en problemhäst, och det funkade rätt bra. Då fick jag rådet från en travtränare att ha på vanlig blålera, alltså inte köpt! Det blev till att besöka närmsta sjö och gräva, billigt och bra :banana:

Mynta de brukar verkas i lagom intervaller. Har tidigare haft hovslagare som verkat med rätt långa tår men har nu bytt. Nu när minstingens hovar gick sönder hade det gått 6 v sedan sist och hon var inte speciellt lång, så jag förstår inte hur det gick till eg!

Texaz, ah, lera, det hade jag inte tänkt på! Men torkar inte det fort och drar ur fukten, eller hur fungerar det? Är det bara att smeta på och hoppas att det sitter kvar, eller hur gör man?

/ Maris

Ska man fukt ahovarna ska man tillföra både vatten OCH olja. Först blöter man hovarna, så att de får stå i vatten ett tag. kanske spola hovarna 5-10 min vardera eller om det går att ställa hovarna i blöt. Därefter tar man olja för att hålla inne fukten i hovarna. Det kan också fungera att ge biotion. Prata med din hovslagare om vad han rekomenderar. Hoppas det blir bättre!

6 veckor är ganska länge för en barfotahäst sommartid då hovarna växer fort. Köp en rasp och raspa kanterna runda mellan hovslagarens besök.

Det lät ju logiskt med vatten och sen olja, tror jag köper den idéen :bow: När jag hade lera så smetade vi bara på, visst det lossnade såsmåningom men jag tror iallafall att det fyllde sin funktion (hästen vart iallafall bättre)!!

Jag lånade ett nordsvenskt sto till avel för X antal år sedan, och hon hade en smal spricka i ena framhoven, men var helt bekymmersfri av den(gick oskodd mm) Hennes första avkomma hade fina hovar. Hingsten jag fick efetr henne var kanonfin som föl,1 och 2 åring, men har nu som treåring(i samband med att han började jobba???) fått sprickor i båda framhovarna...och ahn är rejält irreterad över detta... nuvarande ägare har provat "allt" och får ingen riktig ordning på det hela... :crazy:
tyvärr så har jag hört genom vår gemensamma hovslagare att även den ett år yngre fölet har fått problem med hovsprickor... :crazy:

Är det verkligen ärftligt??? :confused: Sprickorna är av samma art, och sitter mitt fram i alla fallen...

Vad som händer är att hästen verkar hovarna själv, här hjälper inte olja eller vatten, de behöver raspas. Kolla i barfota-tråden, det finns massor med länkar.

/Jane

Hovarna har helt enkelt blivit för långa och har börjat verka sig själva, antingen får ni ta ut hovslagaren oftare eller så får ni raspa lite själva mellan gångerna. Hovar växer vanligtvis mycket mer på sommaren än vintern.

Ja det kanske är så enkelt! Jag såg aldrig hennes hovar innan de gick sönder nu, men de brukar inte bli så jättelånga tycker jag mellan perioderna.

/ Maris

Har du några boots kan du sätta på det så han/hon inte slår sönder tårna mer. Sen tycker jag du ska kontakta hovslagaren så han får runda av dem lite.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått en hovspricka som sitter bak mot trakten (där hoven vidgas som mest) på utsida av vänster fram. Hon har tydligen...
Svar
7
· Visningar
3 486
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 458
Senast: ameo
·
Hästvård Kan redan nu varna för långt inlägg, tror jag, men ska försöka korta ner historien så mycket som möjligt... Har haft min häst i 6 år...
Svar
15
· Visningar
4 905
Hästvård Jag har bytt hovslagare och är hittills nöjd (endast en skoning än så länge). Han var hemskt bra mot hästarna, trevlig och tar dessutom...
Svar
14
· Visningar
2 919
Senast: Susan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama