Hovproblem

Ahi

Trådstartare
Jag har en 20-årig fjordhäst som har hovar som växer dåligt. hovkvaliten i sig själv är bra dvs. de är hårda och fina så. men de växer i princip inget. Detta gör att vi inte kan få dit några ny skor på honom då det inte finns något att fästa dem i. Just nu går han barfota för att vi hoppas attt hovarna ska växa till sig lite bätre då. Har även köpt easyboots till honom då han är väldigt ömfotad. Nu till min undran. Är det någonsom har ett liknande probelm och har någon aning om varför de växer så dåligt Är det det något som han har brist på kanske? Han har alltid haft lite probelm med hovarna men inte så här mycket. Alla tips välkommna :)

Sv: Hovproblem

Vissa hästar har helt enkelt hovar som växer långsamt, utan att det behöver vara något fel på dem. en ponny jag skodde för några år sedan växte knappt någonting alls, hennes normala skoperioder var drygt 20 veckor långa! (på MIN inrådan!!) Och då var det ändå knappt något att verka bort...

Jag tror nog att det visst går att spika på skor. Man får ta högre sömtag bara och vid behov låta sömmen gå utanför hornet närmast hoven. Det ska VÄLDIGT mycket till för att bli omöjligt att fästa en sko...

Tack för ditt svar. Det är ju möjligt att det är så att de helt enkelt växer sakta. Men förut har de växt bra mycket mer. Så jag trodde det berodde på att något var fel. Jag litade på vad hovslagaren sa eftersom jag inte är någon större expert på det hela så blir det ju så att man tror på de som vet.Antog bara att det var sant eftersom han vinner ju inget på att säga att jag ska köpa easyboots isället för att sko. Han sa visserligen att han kunde slå på men då kommer de inte att sitta på så länge och då har han ännu mindre att fästa i nästa gång. får väl låta pållen gå utan i sommar får jag se hur det går :)

Hovarna växer väl ofta långsammare på äldre hästar om jag inte minns fel. Hänger väl ihop med att ämnessomsättningen minskar osv..

Det var det jag funderade på. Och då tänkte jag om det fanns något tillskott man borde ge honom kanske

Liknande trådar

Hästvård Lite allmän undran om vad som händer efter ett fånganfall har jag. Hästen får ett väldigt kraftigt fånganfall, riktigt dålig var den...
Svar
9
· Visningar
1 581
Senast: lil-sis
·
J
  • Låst
Hästvård Min häst som fick konstaterat "troligen lindrig fång" och behandlades med finadyne i 5 dagar för ca. 2 veckor sedan känns fortfarande...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 034
Senast: joneya
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 183
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka