Hovproblem! Vad kan det vara?

K

Krabban

Idag upptäckte jag ngt underligt med min pålles hovar. Kronranden (är otroligt dålig på hästens anatomi, men det är väl den del av hästens hov som är precis innan hoven övergår i päls eller vad man ska säga?), iallafall, kronranden är ljusare än resten av hoven och liksom mjuk. Det känns lite som att den ligger utanpå själva hårda hoven. Så är det på alla 4 hovarna men inte över hela kronranden, men mestadels.

Vad är detta? Kan det ha ngt att göra med att de gått i väldigt högt och blött gräs nu på betet? För det ser ut ungefär som när vi har badat för länge, det är inte skrumpet som ett russin, men ljusare och asom sagt känns som det ligger utanpå den hårda hoven.

Skulle vara oerhört tacksam för ett relativt snabbt svar, och förlåt för min luddiga beskrivning. :bow:

Tack så mycket för svaret! :bow: Det var ju min tanke oxå, men så börjar jag stressa upp mig och oroa mig och så. Det var så länge sen han gick på gräs (tyvärr) så då har han ju alltid stått torrt, men nu äntligen ska han förhoppningsvis alltid få gå i härliga naturliga hagar med gräs.

Än en gång, tack för svaret! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka