Hovproblem...igen

mian1

Trådstartare
Stora hästen har fått hålväggar och det är ännu oklart hus pass illa. Vi behandlar till en början själva (enligt instruktioner av hovslagaren). Det är vitt och mjöligt, det som vi krafsar loss och så tvättar vi med väteperoxid och med jod, fyller hålväggarna med tjärgojs. Tvättar även de friska hovarna och den andra hästens hovar.
Nu har den andra hästen också vitt mjöl i sina hovar. Fast inte längs med hovkanten utan intill strålen.

Kan vi göra det värre genom att tvätta hovarna? Hagen de går i är torr, men nu när det blivit så varmt är luftfuktigheten väldigt hög och det liksom ångar ur marken.

Det är viktigt att hovslagaren skär ur ordentligt,och att hästen skos ordentligt!

Sedan brukar det gå att få bukt med.Spola ur ordentligt du som din hovis sagt.Lycka till!

Skall rådfråga min hovis. :)

Min hovslagare kommer ut snart igen. Vi bestämde oss för att avvakta med att skära och greja. Dels för att det inte ser mycket ut och har vi tur finns det inte mer som inte syns. Och dels för att det är varmt och rötmånad.

Min man, som är den som får fixa hovvården när jag inte kan böja mig, tycker att det är allt mindre vitt för varje gång, men det finns fortfarande vitt mjöl att skava bort.
Oroliga blev vi när valacken också hade mjöliga hovar, men knappast några hålväggar när mjölet inte finns i hovkanten utan längs strålen? Kan det bero på sämre hovkvalitet pga fukten eller svamp?

Om det är så att man fått hålvägg,är det enda att göra skära ur ordentligt.
För att de Anaaeroba bacterierna inte skall få fäste.
(Anaaeroba=Trivs ej i syre)
Det som händer om man inte skär ur ordentligt är att det fortsätter att sprida sig och tillslut äter det sig hela vägen upp!

Detta har jag hämtat från säker källa,näml. min man,som är n.g.t av en "expert" på området.

Det är viktigt att du får stopp på det på din andra häst oxå.
Men å andra sidan verkar ni vara sådana nogranna och duktiga mänskor så det kommer säkert ordna sig! :)

Hovslagaren har inte skurit upp, men gröpt ur - än så länge. Det som är synligt är en skåra under hoven som är max en centimeter djup. Det verkar inte vara några hålor upp i hoven, men än så länge vet vi inte säkert.

Valacken har inga hålor eller skåror i sina hovar utan sulan verkar smulig.

Min häst har haft 2 hålväggar det senaste året och jag har åkt till klinik och skurit bort båda. Hovslagare/veterinär säger att det enda man kan göra är att skära upp det. Ju tidigare desto bättre, vi har inta haft någon konvalicens alls... Senast liknade veterinären det med karies, du måste ta borta all angripen vävnad, det går inte över av sig självt. Jag ringer samma dag hovslagaren upptäcker det och bokar tid på kliniken, det blir bara värre om man väntar. Lycka till!!

Man KAN få bukt med hålväggar BÅDE genom att skära bort hornet och att låta det vara kvar.
Jag skulle dock rekommendera att du byter ut tjäran och väteperoxiden (ver det det ni använde?) och i stället droppar i Thrush Buster (heter numera "Rengör strålen". Inte världens mest hälsosammaste medel kanske, men väldigt effektivt och man använder bara lite lite! När jag är igång och jobbar så gör jag av med max 1-2 små flaskor om året och det är SMÅ flaskor + att jag droppar på det överallt där det kan göra nytta...

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 694
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 338
P
Hästvård Har en gammal häst som går barfota, för några veckor sedan när han skulle tas in från hagen var han halt på ena frambenet, en sten...
Svar
3
· Visningar
1 440
Senast: peligrozzo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka