Hovproblem 1åring

Hippocampus

Trådstartare
Jag vet inte vad jag ska göra. Min 1åring har torra hovar och de växer hur mycket som helst. Förra gången hovis var ute hade hästen en spricka, längs med hoven. Hovis tyckte den var konstig och ansåg inte att vi skulle göra något då han tycker att det inte fanns så mycket att fästa ev platta i. Men jag skulle hålla koll.

Idag när jag kom ut har det blivit ett sår på kronranden precis ovanför sprickan. Sprickan går inte hela vägen upp t randen utan har kanske 0.5 cm "tillgodo". Jag vet inte om såret har något mer sprickan att göra men det känns logiskt. Jag tvättade rent det.

Hovis kommer på tisdag, kan jag vänta så länge? Hästen har inte varit halt (varken i skritt eller trav på hårt underlag) och reagerar inte när jag pillar.

Sv: Hovproblem 1åring

ja du kan vänta tills hovslagaren kommer, om hästen inte har ont.

sjunker hållbarheten pga detta? Det var detta hovis sa att det absolut inte fick hända. Men å andra sidan svarar han inte när man ringer och ringer aldrig tillbaka :cool:

Jag har ingen på såret. Men jag har nog en på sprickan.

Den är dock lite större nu

32512425.jpg

32512425.jpg

Släng på vircon S eller blå spray på sprickan hade jag gjort de dödar eventuella bakterier som kan tränga in i sprickan i alla fall..
Man ser inte på bilden hur djup sprickan är så det e svårt att bedömma hur stor den är..

Kanske ska börja ge nått extra tillskott för att stärka hovvägarna och ha för vana att blöta dom lite extra för att de inte ska bli för torra och spricka..

Sprickan är långsmal men lite djupare nu än på bilden, dock bara "där uppe". Jag har blött dem och haft på vanlig veg.olja och jag kan inte påstå att det är skillnad, däremot kom kronrandssåret efter jag smörjt och blött.

Nu har hon blåspray på såret (mycket flugor).

Dessutom har hon slitit bort delar av hovarna (fram). Jag börjar undra om jag ska byta hovis till någon som faktiskt svarar i tfn.

Låter inget vidare, hoppas det går bra.
Har själv fått lära mig att i vissa fall (inte alla) så beror sprickor på spänningar i hoven och inte kvaliteten. Alltså att den är felbelastad (via hälta eller rybbproblem eller en dålig verkning/skoning). Skulle nog byta hovslagare. Både för att man misstänker spänningar samt att han verkar svår att få tag på.
Lycka till

Han är ju den bästa i området men det hjälper ju inte om han inte svarar. Men jag ska prata med han när han kommer ut imorgon. Jag har också tänkt på felbelastningar och spänningar.

Jag tycker att hela hoven ser sne ut? Är den det även på plant/hårt underlag,eller är det bara bilden som får det att se ut så?

Min ettårling hade också en spricka,men den var bara fram i tån,dock så hade han ytliga sprickor från den stora:

003-3.jpg

006-1.jpg

Hovslagaren har verkat bort en bra bit av den,men det är fortfarande en liten spricka. Sprickan har gjort så att det har kommit in skit i hoven,så hästen var röd i sulan,men visade ej smärta,var ej halt,men hovslagaren sa att jag kunde vara beredd på en hovböld. Nu har vi klarat oss än så länge,men såg att sprickan blivit större under själva hoven igen (går liksom upp lika mycket på insidan som det gjorde på utsidan) så vi får se vad som händer,jag håller en tumme för att både din och min inte får någon besvär av detta!

jag upplever inte att hoven är sned.

Nu har jag en bild på såret. Hästen är ohalt idag med.

32582723.jpg

Som man ser har sprickan utvidgat sig också.

Skaffa en seriös kunnig hovslagare. En som för det första svarar i telefon, kommer då han sagt och sen har kunskapen att verka hästens hov i balans, rensa avlasta och eventuellt fixera sprickan.

32512425.jpg

Svårt att se förutom en kraftig "foderrand" och där ser man tydligt att sprickan expanderar i centrum av "randen". Du måste ha gjort någon kraftig föränding i miljö/bete under den närmast (max 2 månadersperioden) som föranlett en alldeles för hastig foderförändring.

Kan du påminna dig om ngt som kan ha orsakat detta,, det kan vara många orsaker men tänk på alla förändringar.

Sedan kanske jag e ovanligt ointerligent men tycker att andra fallbeskrivningar bör hållas borta i tråden, dels med respekt för TS, dels för att det bara leder till en massa oreda i slutändan vilket vi har noterat tidigare.

Jag tycker inte man ska Trådkapa en tråd utan hålla sig till ämnet,, vill man delge ngt om sin egen individ/sina egna problem så är det väl lika enkelt att starta en egen tråd med full focusering på sitt eget problem eller ??

Sedan är det ju alltid mera kunskapsgivande/tagande om svarande ger sin syn på problemet och ställer frågor för att föra diskutionen framåt i stället för att skriva att ansvarig hovis är oseriös och jag är seriös genom att tolka en bild.

Senast ändrad:

Vad gör man åt foderranden? Jag har funderat på vad det är eftersom den bara finns på den hoven.

Vi har haft mycket problem med foder pga hästen inte gått upp i vikt, för två månader sen hade hon kommit ut på bete. Den 11 juni började vi med nytt foder, fasade in det under 2 veckor.
Den 21 juni hade hovsprickan uppkommit.
Den 27 juni hade hon rodnad på bakhovarna.

Ska jag ta bort fodret? Detta är det enda som hittills fungerat och hon har gått upp i vikt och älskar fodret. Hon äter fortfarande lite av sitt gamla foder också.

Min hovis är den bästa i länet och han är bra, men önskar ju att han svarade lite oftare :angel: Nu kommer han imorgon eller på onsdag senast.

Edit: Tillägg, hon har gått på gräs året om och går på bete i deras året runt hage så det hinner aldrig bli kraftigt gräs så att säga. Hagen är 15 hektar.
Hon har även växt kraftigt

Senast ändrad:

Få nån att "nita" sprickan, det är inte så illa farligt eftersom det sitter fram på hoven och där blir inget direkt tryck. såret har nog inget med detta att göra utan är bara en tillfällighet , eftersom sprickan o såret inte sluter tillsammans.
Se till att du har en bra hovis som orkar svara i telefon och komma när det är uppgjort.

Foderranden kan du inget göra åt, det blir så vid foder/miljöombyten.
Däremot kan du kanske göra nåt åt magen/immunförsvaret, ex nån magsårsmedicin/foder eller aloeverajuice om den haft mycket problem med magen innan. Även små föl kan få magsår.

tack, har du tips på något bra? Hon har ju haft problem med viktökning och det kan ju vara något vajsing med magen.

Få nån att "nita" sprickan, det är inte så illa farligt eftersom det sitter fram på hoven och där blir inget direkt tryck. såret har nog inget med detta att göra utan är bara en tillfällighet , eftersom sprickan o såret inte sluter tillsammans.
Se till att du har en bra hovis som orkar svara i telefon och komma när det är uppgjort.

Min kompis pratade med hovis idag (vi har samma) när han var hos henne och han sa att han ska komma och nita sprickan, vi har bestämt sen innan att han ska komma imorgon eller på onsdag (jag minns inte exakt). Sen ska jag nog skaffa mig en "extra hovis".

det som är allra bäst är ju gastroguard och det är på recept, kostar ett par tusen, men som sagt väldigt bra.
Sen kan du ju prova med ex vanlig bakjäst först, aloevera juice t ex

Vi har haft mycket problem med foder pga hästen inte gått upp i vikt, för två månader sen hade hon kommit ut på bete. Den 11 juni började vi med nytt foder, fasade in det under 2 veckor.
Den 21 juni hade hovsprickan uppkommit.
Den 27 juni hade hon rodnad på bakhovarna.
Hon har även växt kraftigt

Jag ser ett klart samband med detta du delger..

Vissa hästägare får panik när dom tycker sina unghästar inte växer i takt med vad dom själva har tagit del av i kunskap. Man missar att även hästar är individer och växer individuellt,, Man gör en panik rockard och "pang" så exploderar tillväxten..

En fråga ni som är kvinnor och har barn. Utvecklas alla barn i exakt samma takt eller kan föl och unghästar vara mera tidigare eller senare utvecklade precis som barn??

Mitt råd är att behandla ett föl/åring precis som du behandlar ett barn upp till 5 års ålder.

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 898
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hejsan! Mitt 17-åriga sto har gått och blivit halt helt plötsligt. I söndags var hon blockhalt på vänster bakben, och inte har det...
2
Svar
29
· Visningar
2 932
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 345
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 054

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka