A
allroundhästarna
Jag har en kallblodstravarvalack på 21 år som har en lodrät spricka i vänster framhov (utsidan) se bild 1, och den går ända upp men är bara ca 1 mm bred upptill (fylld med lera på fotot). Han har haft den så länge jag vet (köpte han som 16 åring) hovslagaren har raspat ovanför, nitat mm men utan resultat. Han har aldrig varit halt eller på annat sätt visat att den stör.Nu till saken hör att han nu i sommar även har fått en horisontell spricka på samma hov, fast på insidan, se bild 2.
Nu undrar jag vad ni tror om utsikterna att det ska hända något drastiskt med hoven. Hovis säger att den horisontella är "mindre farlig" efterson att den kommer att har vuxit ut (bort) inom ett år. Den lodräta finns hela tiden. Nederst på den lodräta får jag in hela mitt finger. Vad skulle ni göra, om ni skulle göra något?
Nu undrar jag vad ni tror om utsikterna att det ska hända något drastiskt med hoven. Hovis säger att den horisontella är "mindre farlig" efterson att den kommer att har vuxit ut (bort) inom ett år. Den lodräta finns hela tiden. Nederst på den lodräta får jag in hela mitt finger. Vad skulle ni göra, om ni skulle göra något?