HOVPRICKA (ännu en)

A

allroundhästarna

Jag har en kallblodstravarvalack på 21 år som har en lodrät spricka i vänster framhov (utsidan) se bild 1, och den går ända upp men är bara ca 1 mm bred upptill (fylld med lera på fotot). Han har haft den så länge jag vet (köpte han som 16 åring) hovslagaren har raspat ovanför, nitat mm men utan resultat. Han har aldrig varit halt eller på annat sätt visat att den stör.Nu till saken hör att han nu i sommar även har fått en horisontell spricka på samma hov, fast på insidan, se bild 2.
Nu undrar jag vad ni tror om utsikterna att det ska hända något drastiskt med hoven. Hovis säger att den horisontella är "mindre farlig" efterson att den kommer att har vuxit ut (bort) inom ett år. Den lodräta finns hela tiden. Nederst på den lodräta får jag in hela mitt finger. Vad skulle ni göra, om ni skulle göra något?
P1010010.jpg

P1010011.jpg

Sv: HOVPRICKA (ännu en)

Har du provat att ha honom barfota. Kallblod brukar ju fixa sånt utan större problem. Vad säger hovis om det? Jag skulle höra med honom!

Jag tror att den vågräta sprickan beror på en gammal hovböld som kommit ut i kronranden.

Kan också tänka mig att barfota några skoperioder skulle göra hovarna gott. Men ändå hålla ven lodräta sprickan under uppsikt.

/T

det där så inte så kul ut allas, den vågräta är säkert inga problem med men den lodräta ska du nog försöka göra nåt åt....prova ge nåt tillskott som seaweed&rosechip kan göra gott för hovar...och verka "ur" för sprickan så det blir avlastat vid hoven så den har en chans att övht läka...ha gärna i nåt bygg i typ plastic padding så det inte kommer in en massa skit i där som kan ställa till det för dig...

Han är barfota bak, men hovis tycker att vi måste ha skor fram pga sprickan. Skon liksom "håller ihop" sprickan, annars tror hovis att han kommer att bryta bort hela den bakre delen.

Hovis tror att den vertikala sprickan kan bero på att han slår i framhovarna mot backen när han ex.v. galopperar, eller travar fort. Och att hoven varit för lång i trakten vid något tillfället.
Eftersom att hästen är stressig av sig och gärna galopperar på stället så slår han i framhovarna i marken och vid hårt underlag så kan sådant här hända.

Min hovis tycker inte att plastic padding är så bra, eftersom att hoven är elastrisk men det är inte plastic padding, så tycker han att det kan förvärra sprickan. Man kan kanske prova typ "fönsterkitt", silikon av något slag.
Nu har han ju haft den lodräta i mer än 5-6 år utan problem.
Enda problemet är att hovis inte kan sätta i någon söm på skon där.

jag borde ha satt " på plastic paddingen.....det finns ju material speciellt för hovar man kan sätta i...så du KAN få i en söm där, samt att nita det övre området där sprickan är så det håller ihop bättre

Hovplast, Bond-n-Flex, finns på Nordpost.
Så länge som det är en så stor belastning på trakten som det blir med sprickan, så blir sprickan kvar.
Den driver liksom sig själv.
Med hovplast, den är lika flexibel som hoven, så avlastas trakten så att den inte bänds ut.

Alternativt så kan du låta hästen gå barfota i något år och se till att verka helt rent och hålla nere trakten så att den inte överbelastas.
Jag har provat båda metoderna på några olika hästar, och det fungerar bra.
Vilken man väljer beror ju på hur man vill rida/köra och om man då behöver skor.

Jag gissar att den vertikala sprickan kommer av vikta traktstöd, vilket skapar en spänning i hoven, den extra belastningen måste ju ta vägen nånstans. Det ser också utflutet ut.

Vore det min häst skulle jag ta av skorna en period, raspa ner och runda av kanterna så mycket det bara går.

/Jane

Det är ju bara synd att den lodräta sprickan är på samma hov. Och som sagt så tror hovis att han kommer att bryta bort hela den bakre biten (ca 7 cm och ända upp) om han går utan sko.

Tyvärr (eller turligt nog) så bor jag i Norrland och vi har ganska ordentlig vinter här, så jag måste brodda hästarna (november - april) för att de ska kunna lämna stallet och gå ut till hagen. För jag vill inte ha någon fläkskada. Det är så halt ibland att dom halkar ändå trots 2 tåbroddar och 2 traktbroddar i varje sko. Så barfota något år är otänkbart. Vi har provat att ha lodsprickan nitad samtidigt som vi raspat ovanför men det hjälper inte.

jag hade en likadan om inte värre spricka på utsidan vä bak på min aktiva travare...vi skar ur där och nitade sprickan...verkade ur nere vid skon så att området blev fritt så sprickan kunde få "lugn o ro" att läka.....min hovis sa till mig att det var stor risk att allt bara "dör" och vi kommer att få ta bort den bakre delen av hoven.....denna sprickan uppkom när jag var ute o värmde min häst inför en start...jag gick direkt till hovslagaren då det blödde ganska så kraftigt....efter mycket övertalanden från hovis startade jag hästen iallafall och han vann loppet :D

så om jag var du så skulle jag få hovis att skära upp sprickan så den blir "ren" mita den och verka avlastande...ev lägga i nåt byggmaterial...men är den snyggt utskuren, nitad så är det enklare att hålla efter med lera o skit....så som den ser ut idag kommer den aldrig att kunna läka....

Men anledningen till sprickan är ju att hoven är utfluten. Jag tycker man ser det ganska bra på bilden. Det viktiga är att ju att det nya som växer ner inte flyter ut på samma sätt och biten kommer ju att försvinna förr eller senare i alla fall.

Jag hittade inte Bond-n.-fles på Nordpost, men däremot något som heter Technovit, är det samma sak?

Vilken spricka tänker du på?
Den lodräta går rakt uppåt så det är ca 7 cm kvar "bakom" sprickan hela vägen upp, så jag hoppas INTE att den försvinner. Hovis brukar verka så mycket att det inte hoven ska ligga emot skon så mycket där.
Den vågräta sprickan kommer att "växa ut" så att den kommer längre och längre ner mot skon allteftersom man verkar, för om hoven växer ca 1 cm/mån så räknar hovis med att den är borta nästa sommar. Han tror att "krisperioden" blir i januari. Så vi får se då.
Bilderna tog jag som hastigast igåreftermiddag när jag var och kollade till dom på betet. Så dom är ej rengjorda från smuts.

Sorry, jag tänker på den lodräta.

Vi backar lite, har hovis och du diskuterat varför sprickan uppkommit och varför den fortsätter att spricka och inte växer ner och försvinner?

Jag gissar, utan att ha sett underifrån, att traktstöden viker sig och skapar en liten "bulle" under hoven vilket i sin tur gör att det spricker.

Vad jag far efter är alltså att grundorsaken till sprickan måste bort, för att hoven ska kunna växa ut, utan att sprickan är kvar.

Min häst har haft en liknanade spricka som den på undre bilden, snett uppåt nästan i trakten... När jag bytte hovslagare förklarade han för mig hur viktigt det var att karva ur såna här sprickor, det kommer lätt in smuts där & min häst har gått med en liten hovböld där i flera månader... detta trots att min förra hovis. klämt & kännt flera ggr med visitertång utan att hitta något.. (hästen har dessutom till & från markerat lite på detta ben bå hårt underlag böjt spår..., vilket försvann när min nya hovslagare karvade ur, så nu är det ett hål där mellan sko & hov... det är nog helt klart bäst om man slipper "utfyllnadsmaterial" som plastic padding & liknande, själv är jag noggrann med att rengöra hålutrymmet mellan sko & hov så att det är en massa skit där bara... men jag förstår att det kan vara svårt om det sitter så till att det blir svårt att slå i söm (min hästst spricka var ganska långt bak, så det behövs ingen söm där iaf...
MVH

Senast ändrad:

Jag har känt en häst som hade en hovspricka som inte ville läka ihop i minst 10 år utan att lida av den.
Den häst jag kände var ridskolehäst och hade sin hovspricka när han kom till ridskolan. Hästen var mer eller mindre utdömd för sprickan eftersom den inte ville läka. Det var dock en hovslagare som konstaterade att sprickan inte borde ställa till problem och köpte hästen för en billig peng till ridskolan. Sprickan såg ut att vara djup och jag tror den var ca 1 cm bred i nederkant. Hästen var mig veterligen aldrig halt och var känd för att var en mycket sund häst. Hovslagaren förklarade att sprickan kunde inte läka för att hästen troligen fått ett hårt slag i kronranden så att det inte bildades något horn där pga att de cellerna hade dött.
Jag vet inte om det stämmer men hästen levde som sagt minst 10 år som ridskolehäst (kan ha varit uppåt 15 år också) och togs bort vid 23 års ålder av helt andra orsaker.
Nu menar jag inte att man inte ska försöka åtgärda hovsprickor men ibland verkar det som om det inte går och lider då inte hästen så kanske man får stå ut med sprickan.
Ta av skon skulle jag inte göra då det borde öka risken för att sprickan fläks upp ännu mer om hästen kliver på en sten eller dylikt. Även om man försöker avlasta sprickan kan ju hästen råka trampa på en sten med trakten och därmed belasta sprickan väldigt hårt. Jag kanske tänker fel?

Jag skulle rekomendera att sko om hästen senast var 6 vecka. Hålla sprickan ren och andvända svamp/bakteriedödande medel. Och även hålla efter så den bakre delen efter sprickan inte går utan för skon. Helt enkelt raspa bort det.
Har en häst med samma typ av spricka men den brukar inte glipa mer än några millimeter längst ned. Blev även rekomenderad att andvända ngt som heter desidos. Svamp/bakteridödande medel i tablett form som man blandar med vatten och antingen sprayar på eller badar hoven i. Har alltid skott om max var 7de vecka, oftare på sommaren.
Hästen gick bafota bak i nästan ett år, då försvann sprickan, man såg bara en tunn linje.
Visst kommer den bakre delen på din hästs hov brytas bort om du skor av men har en bättre förutsättning att läka utan skor eftersom sidorna är den delen som tar mest stryk när man har skor på.

Hoppas det löser sig.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Min häst har som jag skrivit tidigare haft problem med skada i hoven vänster fram. Hon har varit halt ett längre tag utan att egentligen...
Svar
13
· Visningar
3 743
Senast: Lazio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama