HOVPRICKA (ännu en)

Sv: HOVPRICKA (ännu en)

Hur långa skointervaller har du? Som det ser ut på den lodräta sprickan gissar jag att hovväggen buktar ut mer och mer ju längre sedan det var du skodde och då tror jag att det är väldigt svårt att få bort den, kraften som fläker upp är mycket större än kraften som håller ihop. Förutsatt att det inte finns någon skada i kronranden som gör att hornet har störd tillväxt, skulle jag byta hovslagare. Det låter kanske drastiskt, men jag vet själv en häst som "alltid" haft problem med hovsprickor, men efter byte av hovslagare har hovsprickningen stannat upp, och den håller nu på att växa ut, detta som resultat av dels raspning av kryss i överkant sprickan, dels ombalansering av hoven (och skoning). Tycker det är väldigt onödigt att hästen går omkring och har det så här, om det går att åtgärda.

Ev kan du prova att sko med hippigrip, då kan man "vika upp" och hålla efter just den delen hela tiden. En annan fördel med hippogrip är att du får bättre cirkulation i hela hoven, och den blir då starkare totalt sett också.

Den vertikala sprickan tror jag är efter balltramp, det brukar se ut så där när trycket av bakhoven gör att det "spricker" uppe vid kronranden. Det brukar växa ned/bort utan problem.

Senast ändrad:

På bilden var det 3½ vecka sedan skoning.
Vad är hippigrip? Har aldrig hört om det. Förklara!

Sorry, hippogrip ska det vara. Mina fingrar envisas med att vara så snabba att trycka på tangenter nu att det ofta blir fel, nästan i varje ord, faktiskt... Det är iaf en hårdgummisko utan metallkärna som ser ut som en dobbad sula med utskärning för strålen. Man sömmar fast den på hoven ungefär som en vanlig sko, men eftersom den kommer ohålad, kan man sätta sömmen vart man vill. "Töjer" sig svagt på alla ledder, och ger på så sätt full möjlighet åt hoven att behålla sin hovmekanism. En barfotasko, tycker jag man kan säga. Smidigare än boots, men fördelen med naturlig nötning får man ju inte, förstås. Kan vara lite kinkigare att slå på innan man lärt sig lite knep, men man får väldigt bra hovkvalitet med dem! Finns i 10, 8 och 6 mm tjocklek. Har hemsida på nätet.

Nu när vintern närmar sig så är det inte att tänka på att använda Hippgrip. Jag kollade in hemsidan och konstaterade att dubben (brodden) monterad sticker bara ut 2 mm. Det känns som att då kan man vara utan brodd. Jag använder idag Strömsholmsbrodd som är 12 mm utanför skon och dom halkar ändå ibland. Möjligtvis när det är dags att ta bort brodden till våren i april/maj.

Jag bor ju i Västerbotten och tycker att det var förvånansvärt bra fäste med den brodden, var ju också skeptisk först... Vi hade väl iofs inte så väldigt svåra förhållanden i vintras, två av mina hade hippogrip just i frosthalkans övergång i snö, den ena lite längre, men sedan gick det bra att rida barfota här, så den ena hade i en skoperiod, den andra 2 tror jag. Inga problem med halka för någon av dem så vitt jag kan komma ihåg, men de är ju vana att gå barfota, så det kan ju bero på det.

Jag ska nu prova barfotaverkning för att få bukt med hovsprickorna. När dom (nya hovvårdarna) såg bilderna så sa dom direkt att den vertikala var en fd hovböld (som var utläkt troligtvis i kronranden) och att den lodräta berodde på spänning i hoven. Hoven är dessutom felbalanserad och har strålröta. Allt på en gång, med ny hovis. Så nu kommer den nya för att verka på tisdag. Jag hoppas att det funkar :)
Att han slår i hovarna så hårt mot marken beror troligtvis på hovarnas dåliga kvalitet (dålig blodcirkulation och vinklar mm )så att nerverna i hoven har trubbats av och känner inte av hur hårt han sätter i fötterna. Jag hoppas att även det blir bättre med ny hovis då. Att han taktar ibland kan även det bero på hovarna. En som hoppas att åtminstonde något blir till det bättre. Sen hoppas jag på en isfri vinter. :banana:

Vettec Instant shoe foal extension. Lim för hästhovar. Är elastiskt :D

allroundhästarna skrev:
När dom (nya hovvårdarna) såg bilderna så sa dom direkt att den vertikala var en fd hovböld (som var utläkt troligtvis i kronranden)
Hej.

Det kallas även för hornklyfta och uppstår vanligtvis av trauma (yttre våld) mor kronranden,varvid det blir en tillfällig rubbning o hornproduktionen. Men visst blir det ungefär lika dant när en böld för tränga ut genom kronranden, men det är förmodligen inte det vanligaste.

Mvh Stuv

Instämmer helt, dessutom har jag känslan att en hovböld som brustit i kronranden inte nödvändigtvis ger en hornklyfta, men det är inte alltid jag ser dessa i efterhand.
Om du letar rätt på mig 10/11 bjuder jag på en öl.
PL

Vill bara visa en positiv bild av hästens hov idag!
Nuvarande stallägaren har verkat och skott och kokat ihop en smörja som vi försöker smörja med varje kväll. Den vertikala sprickan är helt borta och den lodräta ser idag ut som denna bild.
Bild098.jpg

Liknande trådar

Hästvård Min häst har som jag skrivit tidigare haft problem med skada i hoven vänster fram. Hon har varit halt ett längre tag utan att egentligen...
Svar
13
· Visningar
3 743
Senast: Lazio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur