Sv: HOVPRICKA (ännu en)
Hur långa skointervaller har du? Som det ser ut på den lodräta sprickan gissar jag att hovväggen buktar ut mer och mer ju längre sedan det var du skodde och då tror jag att det är väldigt svårt att få bort den, kraften som fläker upp är mycket större än kraften som håller ihop. Förutsatt att det inte finns någon skada i kronranden som gör att hornet har störd tillväxt, skulle jag byta hovslagare. Det låter kanske drastiskt, men jag vet själv en häst som "alltid" haft problem med hovsprickor, men efter byte av hovslagare har hovsprickningen stannat upp, och den håller nu på att växa ut, detta som resultat av dels raspning av kryss i överkant sprickan, dels ombalansering av hoven (och skoning). Tycker det är väldigt onödigt att hästen går omkring och har det så här, om det går att åtgärda.
Ev kan du prova att sko med hippigrip, då kan man "vika upp" och hålla efter just den delen hela tiden. En annan fördel med hippogrip är att du får bättre cirkulation i hela hoven, och den blir då starkare totalt sett också.
Den vertikala sprickan tror jag är efter balltramp, det brukar se ut så där när trycket av bakhoven gör att det "spricker" uppe vid kronranden. Det brukar växa ned/bort utan problem.