D

Dragonfruit_

Vilket medel är bäst att ha på hovarna för att få dom så glansiga och fina som möjligt?

För uppvisning eller?
För ingenting du kletar på hoven kan få den att bli bättre permanent, det går bara med foder.

Det finns ett medel som heter "Hovstärkare" (tidigare Tuf Stuff) som ger glansiga hovar.
(kom bara ihåg att hovarna måste vara torra när du applicerar det, annars blir det vitt... :crazy: Och det får inte smörjas på kronranden...)

Jag vet inte vad som funkar bäst för glansiga hovar.

Men olja är ju bra för hovarna, och det blir säker glansigt av de också! :D

Jag använder sk "hovlack" från Fiebing. Det fungerar superbra till tävlingar och dyl. och jag kan verkligen rekommendera det! Det finns i svart, brunt och genomskinligt och säljs lite överallt.
Ser ut så här:
hoofpolish.gif

Finns mer info på: www.fiebing.com

Man tvättar bort det med lite vatten, och om det behövs lite tvål.

Jag skulle inte använda olja och dylikt om jag vore du - det fastnar fullt med sand och skit i det! Hovlacken torkar och blir som en yta där det inte fastnar tex ridbaneunderlag i.

(Observera att allt ovanstående gäller fina hovar till tävling och liknande, inte jämt!) :)

Mvh Huntress

Säger som Ameo, Tuff Stuff (hette det förr) är kanon! Det är lite som nagellack man penslar på, blir väldigt fint.

Jag såg att hööks hade det, lätt att få tag på. :) Men blir det sådär oljigt så att massa smuts fastnar eller+

Nej, som jag skrev så är det som nagellack, det blir en hård blank yta på hoven. Det torkar rätt fort, men visst, har du på spån genast efter du penslat på det så är det klart spånet fastnar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 441
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 389
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 157
Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
8
· Visningar
509
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka