Hovledsvrickning

P

PAU

Hur alvarligt är det???

Att det är alvarligt och svår läkt har jag förstått......

Jag har höjden av otur travade i lugn trav i ridhuset (med bra underlag) plötsligt blev min häst jätte halt och ville inte stödja benet.

Vet kom trodde först en spricka fick åka morgonen därpå och röntga benet ur alla vinklar...

Till sist bedövade hovleden och hästen stod därefter på benet. Hur hon nu lyckades vricka sig i ridhuset i samlad trav vem vet det hon snubblade inte vad jag kände utan första "halt" steget måste ha varit vrickningen. Hon har fått kortison och metacam.

En del säger att man bedövar hovleden bedövar man rätt snart bort hela hoven dvs både hovbölder och hovblödningar som annars kunde ev vara ett alternativ på hennes skada.

Vad tror Ni hur kommer hon bli bra? Hur ser diagnosen ut på en sådan alvarlig hovledsvrickning?

Sv: Hovledsvrickning

Min pålla fick en hovledsvrickning i samband med betäckning, däremot sprutades hon inte utan fick gå i sjukhage med lindor.
Hon fick fortsätta med det även efter att hon kom hem, och om jag inte missminner mig var hennes konvalecens ca 1 månad totalt.

Hon har inte haft några vidare problem efter det heller.

Sv: Hovledsvrickning

Min häst sprang och busade i hagen och rätt som det var så gick han bara på tre ben. Vrålhalt i tre dagar. Åkte till klinik (trodde nått var av!) fick diagnosen hovledsvrickning. Fick intravenös tuppkamm, skritt 15min/dag och sjukhage. Kollade honom hemma efter 2 veckor, pratade med veterinären per telefon. Hon sa skritt en vecka till sen igångsättning. Skrittade 1.5 vecka till sen travade jag, hästen kändes bra. Detta var 1 vecka sen som jag började trava. I söndags var hovslagaren där och skodde honom. Han sa "-Du vilket ben var han halt på?" - Höger fram, sa jag -Titta här då, sa han och lyfte upp höger fram. Spår efter en hovböld! En rejäl hovböld!
En hovböld kan uppkomma akut, de kan svullna i benet (vilket min gjorde) de kan ha puls osv. Så förmodligen var det ingen hovledsvrickning utan hovböld. Man kan ju inte veta säkert kan ju varit både böld+vrickning, men eftersom han blev frisk så fort så lutar det ju mest mot böld.
Mitt råd till dig är att ialla fall kolla om det kan vara en hovböld, så har du ialla fall uteslutit det. Man kan ju spara en del pengar på onödiga veterinärbesök.
Mvh Lisso som är 4000kr fattigare pga. feldiagnos(?)...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 109
Senast: animalasia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 419
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 751
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Jag snubblade häromdagen, foten vred sig först åt vänster o sen åt höger, med ett rätt högt knäckande ljud. Gjorde svinont o jag blev...
Svar
19
· Visningar
1 181
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka