Hovledsvrickning?

L

Lisso

Nån som har någon erfarenhet av det? Hur lång tid det kan tänkas ta innan hästen är igång igen?

Sv: Hovledsvrickning?

Hade en hovledsvrickning 2002, allt som allt tog den ca 1 månad. Men då var det idogt arbete med Arnika tinktur på skadat område, samt invärtes tabletter Arnika. Sjukhage, samt bandagering första tiden.

jag har min häst konvalicent pga kotledsvrickning... vill gärna veta utgången på denna vrickning.....

Min häst vrickade sig förra söndagen efter att ha busat i hagen. Var på klinik för en vecka sedan och fick diagnosen. Nu ska han skrittas 2x15 min/dag, han får gå ut i en minimal hage och han äter butta. Ska kolla honom hemma på tisdag och sen rådgöra med veterinären.
Han har också fått intravenös tuppkamm.
Hur är det med din häst? Har han varit konvalicent länge?

Min vilade ca en månad för att sedan sättas igång försiktigt. Hästen fick också en kortisonspruta. Vid återbesöket syntes ingenting och vet. tyckte inte att jag behövde oroa mig över huvudtaget, "sånt händer".

Hade ungefär samma med min häst. Sprutad med kortison, boxvila 1 dag, liten hage och skritt för hand i 7-10dagar sen skritt 15min som så sakta ökades på. Återbesök efter 3-4veckor och då helt ok. Hästen har inte haft några men efteråt utan fungerar bra i allt arbete.

i onsdags så hittade min häst i hagen ståendes (vid höbingen mummsandes på hö) på tre ben.. ringde min vet. och han rådde oss att försöka att få hästen till stallet. sagt och gjort.. så kom vi på 1 ½h till halva vägen och den vägen brukar ta mellan 10 och 15 min. Hon haltade kraftigt och vi fick köra "färdtjänst".
dagen efter så fick hon sin första kur med cortison tabletter 2st /dag.. haltade rejält men ingen feber ialla fall.. låg mycket i hagen och vilade tillsammans med sin konvalicent kompis.. Nu så här en vecka framåt så haltar hon inte alls.. hon busar i hagen (fast matte har hjärtat i halsgropen). har fått en smärtstillande spruta samma dag som skadan och sedan cortison tabletterna, och vila.. nu på fredag så kommer vet. igen och ska kolla upp hur det ser ut. Han pratade om att ridningen skulle kunna komma igång om ca 2veckor :( fast det är ju bättre än inget :)

NU har det gått 8dagar och vet. har varit ut och kollat till Damen min... Hon var ohalt i skritt och ohalt i trav. Ska börja med rehabträning redan i morgon lördag :) :) jippi!!
Hon hade tillfrisknat väldigt fort och fint! Hoppas nu att det fortsätter i den riktiningn!

:) :) :)

Oj, det var snabbt jobbat. Gott att höra. Min pålles hovledsvrickning tog 10 veckor allt som allt, dvs från att han blev halt tills dess att vi fick klartecken att börja jobba som vanligt.

ja vem vet det kanske tar 10veckor för oss oxå.. :( men jag får ialla fall börja promenera med henne nu :) jippi!

Ok! Jag håller tummarna för att det fortsätter i samma fina riktning som det har gjort hittills för er!

Tuseen tack! det behövs!!
I fredags så gav jag henne den sista cortisonen och hon verkar hålla sig på samma fina linje som under medicineringen.. :) har gått ett par dagar med henne nu och hon känns fin och PIGG hehe...

Lisso skrev:
Nån som har någon erfarenhet av det? Hur lång tid det kan tänkas ta innan hästen är igång igen?

Beror nog på hur pass allvarlig vrickningen var. Min pålla är inne på sin 6:e månad som konvalecent pga kotledsvrickning hö bak. I somras gick hon med ett typ av "gipsbandage" över skadan och stod i sjukhage i cirka 3 veckor. Hon har blivit sprutbehandlad 2 ggr med kortison. Röntgen visar inga förändringar, men ultraljud visa skada på ett ligament.

Var på ATG 6/10 och pållan hade då en liten resthälta kvar, spruta nr 2, ska skritta henne till återbesöket den 1/11. Enligt vet. ska hon bli bra, men att det tar lång tid. Dessutom kommer igångsättningen ta mycket lång tid just pga ligamentskadan. Måste stärka upp muskler, ligament och senor sakta men säkert.

Jag masserar in arnika till natten och stallbandage på. Förstökte ha stödbandage på dagen i hagen, men hon fick värmereaktion av dessa. Tänkte jag skulle prova med stödbandage igen nu när det är lite kallare ute. Det behövs inte mycket för att skadan ska gå upp igen :crazy: Går i mindre hagen nu, men inte så liten som sjukhage.

/Lizzie

Äntligen är min häst ohalt! :) Talade med veterinären igår och hon sa att jag kan öka på skritten mer nu. Ska börja trav om ca.1 vecka!
Jag längtar sååå! :bump: :banana:
Han är visserligen ett monster för tillfället men det går nog över nu när han ska få börja röra sig mer och snart få gå ut i stor hage igen.

En liten uppdatering på min kotledsvrikning...
har nu promenerat med Damen i en vecka och skrittat henne i en vecka nu...
Hon har fått en alldeles egen hage då hon alltid lyckas göra sig illa i hagen... (alltid)
Hon fick lite oväntat besök i sin lilla konvalisent hage, inte mindre än 4st stora galna :) hästar kom och gjorde ett fritagningsförsök på henne. Hon hängde med dem ner i deras hage och där måste något ha hänt.. (på mindre än 5min, då tjejerna genast tog in alla galna hästar =) ) Morgonen efter var hon stor som en ballong i hasen... sår på insidan av hasen och öm till tusen dock inte halt går oberört.. Och hur gick det då med frambenet och kotledsvrickningen.. JO HON HÖLL :) :)
Så nu får vi börja trava nästa vecka om hon känns fräsch...
Var ut och red idag och hon var ett så sött MONSTER, hon skulle bara visa mej hur bra hon kan galoppera och trava och hoppa och stegra och sparka bakut :) :) pigg och glad häst för övrigt :)

bild på en söööt tjej...
3244284.jpg

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
463
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
725
Senast: Amk
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd

Hästrelaterat

Tillbaka