Hovledsinflammation

U

Umbria

Vad har ni för erfarenheter av hovledsinflammation? Bör man vara orolig eller är det att likställa med en "vrickning". Har precis kommit hem från klinik med min häst. De behandlade honom med kortison och "tuppkam" (heter det så?) :confused: och nu ska han vila i ca 3 v och så ska vi tillbaka igen. Om de väl haft det engång är det vanligt att de får det igen???
 
Sv: Hovledsinflammation

Umbria skrev:
Vad har ni för erfarenheter av hovledsinflammation? Bör man vara orolig eller är det att likställa med en "vrickning". Har precis kommit hem från klinik med min häst. De behandlade honom med kortison och "tuppkam" (heter det så?) :confused: och nu ska han vila i ca 3 v och så ska vi tillbaka igen. Om de väl haft det engång är det vanligt att de får det igen???

Det finns hästar som får hovledsinflammation en gång t ex pga vrickning, och som inte får det något mer. Mitt råd är att försöka hitta grundorsaken till problemet.

Jag ska denna vecka ta bort mitt sto pga hovledsinflammation :cry: Hon har haft flera stycken, har hållit på i 3 år och försökt få igång henne. Men det funkar inte, efter 5-6 mån igångsättning så har det kommit en ny hovledsinflammation, så nu har både vet. och jag gett upp.

Så tyvärr kan det gå illa också!

/Lizzie
 
Sv: Hovledsinflammation

Mitt sto har haft det och vet sa att tyvärr så är det ganska vanligt att det kommer tillbaka.
han avrådde mig från att hoppa henne och rida mycket dressyr på banan, då hon belastar ena benet mer.
han tyckte att en häst som haft hovlemdinflammation skulle bli skogsmulle...
 
Sv: Hovledsinflammation

Umbria skrev:
Vad har ni för erfarenheter av hovledsinflammation? Bör man vara orolig eller är det att likställa med en "vrickning". Har precis kommit hem från klinik med min häst. De behandlade honom med kortison och "tuppkam" (heter det så?) :confused: och nu ska han vila i ca 3 v och så ska vi tillbaka igen. Om de väl haft det engång är det vanligt att de får det igen???

Det beror helt på om hästen är fysiologiskt skodd och skodd med för den individens verkningsbehov.

Avgörande är att man söker en så balanserad skoning som möjligt där man skapar en så jämn symetri i hovformen med tanken om att försöka skapa överrullningen så centrerat mot hovleden som möjligt samt att belastninge i belastningsfasen skall tas upp i benets styvaste rikning. Sedan kan hästen trots detta åsamkat sig en vrickning eller av en eller annan orsak skapat ett trauma i det laterala eller mediala sidoligamentet i hoven. Trauma i just dessa sidoligament kan lätt förväxlas med hovledsinflamation så vida man inte har modern utrustning och kunskap om att diagnostisera det.

Trauma i dessa sidoligament är dock ganska lätta att avslöja utifrån hur den enskilda individen belstar sig och uppvisar hälta på böjt spår.

Hovledsinflamation är mkt lätt åtgärdat i förhållande till trauma i hovens sidoligament.

Hovledsinflamation är tyvärr bara ett trauma åsamkat av hovis eller ryttaren.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hovledsinflammation

Inka-90 skrev:
Mitt sto har haft det och vet sa att tyvärr så är det ganska vanligt att det kommer tillbaka.
han avrådde mig från att hoppa henne och rida mycket dressyr på banan, då hon belastar ena benet mer.
han tyckte att en häst som haft hovlemdinflammation skulle bli skogsmulle...

Min pålla har inte bara ett problem. Hovledsinflammationen är ju bara ett resultat av att något annat som är fel. Från första början så vrickade hon sin vid en hopptävling i det ben hon nu har hovledsinflammationen (vä fram). Hon avlastar dessutom hö bak mot vä fram efter upprepade muskelsträckningar i just det bakbenet + en kotledsvrickning i det bakbenet. Det som är negativt i min hästs fall är att hon dessutom är parallellinskelad + kraftigt inåtåad i båda frambenen. Så hennes hållbarhet i framdelen är ju inte samma som om hon haft korrekta framben. Har försökt rida igång henne efter alla konstens regler vid 3 tillfällen, men tyvärr så har ledinflammationen utvecklats till att vara kronisk. :cry:

De 3 senaste åren har jag ridit henne totalt 15 månader, resten har varit konvalecens... :(

/Lizzie
 
Sv: Hovledsinflammation

Min häst har haft hovledsinflammation två gånger, första gången blev han behandlad i hovlederna med samma medel som din 4 ggr innan han blev bra.
Efter det ändrade jag rätt mycket på min ridning, red inte så mycket på ridbanan utan nästan bara rakt fram i skogen. Blev också mycket mera försiktig med vilken typ av underlag jag red på och i vilket tempo. Ändå har jag aldrig gillat att rida på banan särskilt mycket utan alltid dressyrridit min häst ute i naturen och mest varit på banan för att hoppträna (typ 1 gång per vecka). Vi fortsatte att tävla hoppning, men på en lägre nivå.
Detta var 4 år sedan och ända till sommaren 2005 höll han sig frisk. Då blev han behandlad för hovledsinflammation igen 2 ggr men blev inte bra. Då röntgades strålbenen bf och det visade sig att han hade stora förändringar på strålbenen på bf, tyvärr. Nu går han bara i hagen och är penisionär, han är ju faktiskt 21 år i år.

Gör som jag gjorde när min fick hovledsinflammation första gången, fundera över hur du rider din häst, på vilket underlag, om du har en tillräckligt bra hovslagare osv, så kanske du får klarhet i varifrån hovledsinflammationen kommer. Kanske det "bara" är en vrickning och behandlingen och vilan räcker för att den ska bli frisk.

Lycka till med din häst, berätta gärna hur det gick när du var på återbesök!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hovledsinflammation

Nu har jag på veterinärens inrådan skott honom med ringskor fram, har ingen erfarenhet av sådana sedan tidigare. Har läst på lite och förstått att det används emellanåt??? Bara att hoppas att han blir bra. När vi röntgade honom fanns ingen förändring på skelettet och vet trodde det var en vrickning och inte en belastningsskada...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 925
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 148
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 267
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp