hovledsinflammation

A

asaah

hur lång tid har era hästar blivit behandlade för hovledsinflammation? Min pålle har nämligen fått det för 2:a gången inom ett år, har vart inne på kliniken 3 gånger första gången han fick det sen har vi vart inne fyra gången sen han fick det andra gången och det är inte över än, har ytterligare ett återbesök inbokat och sån tur att han är bra då kommer man väl inte ha:(
Skulle vara intressant att få veta hur länge era hästar blivit behandlade och om dom blev bra av det eller det inte gick att göra något åt det.

hälsn Åsa

Sv: hovledsinflammation

Min blev aldrig bra. 7 behandlingar, med cortison/tuppkam 4 ggr och adequanin 3 ggr, och ändå blev han inte bra. från början hade han det i båda fram men vänster fram fortsatte strula när höger hovled läkt. Han togs bort 2004. Förhoppningsvis har utvecklingen gått framåt så att din häst blir bra.

Klickbar blid

Har du frågat dig varför hästen får upprepade hovledsinflammationer?
Det är ofta viktigare än hur lång tid det tar att läka ut.

Seppo skrev:
Min blev aldrig bra. 7 behandlingar, med cortison/tuppkam 4 ggr och adequanin 3 ggr, och ändå blev han inte bra. från början hade han det i båda fram men vänster fram fortsatte strula när höger hovled läkt. Han togs bort 2004. Förhoppningsvis har utvecklingen gått framåt så att din häst blir bra.

Klickbar blid

Tyvärr så har jag haft samma erfarenhet. Hästen fick bli avlivad. Med anledning av vad SO hovslagaren sa, så experimenterades det med hovvinklar i försök att få min häst bra.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Det verkar vara den nya mode diagnosen...

Jag blir väldigt konfunderad på detta fenomen, för 2 år sen hade en massa hästar kotledsinflammationer och nu har alla hovledsinflammationer! Jag har frågat runt lite bland vänner o bekanta som har häst och många har fått denna diagnos just i år. Har de gått en kurs veterinärerna eller? Nu har vi mättat marknaden på kotleder så nu tar vi hovlederna istället och sprutar utav helsicke så att det trillar in en massa kosing.

Jag har mycket dåliga erfarenheter av det här med att spruta leder, det gör f-n varken från eller till i det långa loppet, det går lika bra med enbart vila. Min har haft kotledsinflammation förut men i år var det då hovledsinflammation naturligtvis! Detta är en häst som går i väldigt lätt arbete, med olika ryttare kan jag tillägga, utifall någon som det brukas börja häva ur sig att det beror på ryttaren.

Hur kan försäkringsbolagen gå med på alla dessa behandlingar av leder?! Eller att ta bort hästen på dessa grunder för den delen? Diagnosen ledinflammation är ju egentligen inte möjlig att bevisa vad jag förstår utan man kör uteslutningsmetoden. Jag vet inte hur många gånger jag själv förtvivlat har försökt få någon veterinär att lyssna - hästen har ont någonstans i bakkärran- det är därför han överbelastar fram. Hästen står alltid och avlastar samma bakben. Hästen skruvar, vinklar detta bakben i arbete på ett för mig onormalt sett. Vad gör veterinärerna då? JO, vi konstaterar och behandlar för kotleds och hovledsinflammation fram! Inte som förut EN spruta i kotled utan nu kan vi slänga in TVÅ eftersom vi också har en hovled att spruta i... Sen kan man gånga detta med tre eftersom de sen oftast efterbehandlar två gånger till oavsett effekt.

Kan ingen sätta stopp för denna hov o kotledsinflammationsepidemi?

Jag tror inte att du ska ge upp på din häst utan sök även andra vägar, byt veterinär, ge hästen ett långt riduppehåll etc etc. Får du hästen utdömd av en veterinär så är mitt råd att se till att få en second opinion.

Jo, men självklart. En inflammation i en led beror ju med största sannolikhet på att hästen har besvär någon annanstans i kroppen. I mitt fall så visade det sig efter ALLTFÖR lång tid att min häst hade en gammal skada på ligamenten runt manken. Denna skada gjorde att han sen fick hovledsinflammation antagligen för att han belastade fel, han var också en ganska framtung häst exteriört sett.

Dessutom var han utrustad med typiska fullblodsfötter fram med understuckna trakter. Hovslagaren gjorde vad han kunde för att succesivt ändra hovvinkeln med kilsula och olika sjukbeslag men i långa loppet gick det inte.

Jag håller med om att det verkar gå "mode" i diagnoser. Men om det beror på att veterinärkåren får en "hang-up" på en speciell diagnos eller om det även är så att det blir ett nytt "skomode" också helt plötsligt som ställer till det för hästarna kan man ju bara spekulera i.

Har haft en passhäst en gång i tiden som hade hovledsifl. sprutade, blev inte bra. sprutade igen, blev frotfarande inte bra.

Jag tror, att har man en gång sprutat en led, jag då får man nog fortsätta. har ALDRIG träffat på en häst som bara blivit behandlad en gång. Utan minst ett återbsök m ny behandlig.

Tycker du ska testa med cedarolja och vila i stor hage. minst 14 dagar. det fungerade på passisen jag hade, han blev bra. helt bra, fick tyvärr återfall, men cedrade och vilade igen sen kom det aldrig tillbaks. Behövde inte ta bort honom heller.. =)

Min häst har blivit behandlad för hovledsinflammation två gånger i båda frambenen. Första gången blev han behandlad säkert 4 gånger och efter det blev han bra så vi kunde träna och tävla igen.

Andra gången (3 år senare) blev han behandlad 2 gånger och blev ändå inte bra trots endast 1/2 grads hälta. Veterinären ville då att strålbenen skulle röntgas fram och där fanns förklaringen - cystor (förändringar) på strålbenet på båda fram.

Numera klarar han på sin höjd lite promenadridning i skogen ett par gånger i veckan, han har sk eggbar skor. Han är 21 år gammal så några krämpor ska väl en gamling ha ;-)

han är tidigare kollad av equiterapeut eftersom han tidigare har haft problem med en korsbensled. Har dock funderat på om något annat kan ha "hoppat" fel det konstiga är då att han borde ha gått sämre i ridningen innan han blev dålig, vilket han inte gjorde. Ringde ändå equiterapeuten som rådde mig att ta ut en massör för att kolla om det fanns spänningar. Massören hittade inga stora spänningar.
Har haft 3 olika vet som kollat o känt på honom o alla säger att han känns bra i rygg o hovarna är bra o rätt skodda. Den vet jag har nu säger även att det är mycket ovanligt att hovled kommer uppifrån till skillnad från kotled men att hovleden är väldigt känslig och trampar han bara lite snett så är risken att det blossar upp igen.
Ska tillbakas för 5 gången denna behandlingsperioden i början av maj, håller tummarna för att han ska vara bättre då iallafall.

Min fjordis vart behandlad tre gånger för hovledsinflamation i ett framben. Mellan behandligarna gick han på bete och vi tog små promenader. Det tog totalt ett halvår och sedan var han frisk igen. Detta var när han var 21 år gamal och efter det så tävlar vi igen i både dressyr och distans.

/Linda

:cry: min totta fick det först i ena fram sen i båda, sen fick hon även kotledsinflamation så vi tog bort henne, men då hade vi med hjälp av klinik kämpat i ca 7månader.. :cry: = har ingen bra erfarenhet av det men det gäller oftast att märka det i tid..

Idag håller jag faktiskt med dig!

Att spruta leder tror jag, utan att gå in på något enskilt fall, är en klart överskattad behandlingsmetod. I synnerhet när det upprepas gång på gång och man inte tar hänsyn till hästen i helhet och letar efter den bakomliggande orsaken.
Naturligtvis är ledbehandlingar helt ovärderliga i vissa fall. Om hästen har fått en inflammation som sas underhåller sig själv och genom att frisätta inflammatoriska mediatorer i leden förstör närmiljön i leden (ledvätska, brosk och ledkapsel påverkas negativt av inflammationen) tror jag att man kan vinna mycket på att bryta förloppet. Hästen upplever sig plötsligt besvärsfri och vågar använda leden. Den normala rörelsen bidrar till bättre nutrition och syresättning av ledbrosket och den naturliga rörelsen bidrar till att släppa spänningar i muskulatur som involveras i ledens arbete. När effekten av ledbehandlingen försvinner så har leden förhoppningsvis läkt sig själv.

Men - detta rimmar illa med vilan som rekommenderas efter behandlingar. Vila från arbete, javisst, men samtidigt anser jag att hästar med den här typen av problem ska röra sig naturligt, dvs i stor hage i frihet. Inte ställas på box.

Och nej, detta går förstås inte att tillämpa på vrickningar, frakturer som involverar leden m fl diagnoser - jag pratar endast om dessa diffusa ledinflammationer där någon egentlig defekt i leden saknas.

Vidare - vila. Lååååång vila. Och detektivarbete för att hitta grundorsaken till problemen. I fallet hovled diskuteras ju ofta underlaget som en tänkbar bov, liksom naturligtvis smärta på annan plats i kroppen, i vissa fall kanske en felaktig ridning eller smärta från ryggen orsakad av taskigt anpassad sadel. Brister i anatomin. T ex!

Mode i diagnoser? Tja. Kanske. Precis som det där med sneda bäcken börjar kännas som en fluga hos många alternativare.

Hejsan! Min unghäst har varit halt sedan i augusti (nu är det februari). Första två gångerna jag var där så sa veterinären att det berodde på sulömhet. Hon hade blödning i hoven och hade förmodligen sprungit på något. Han tog också röntgen av strålben, knä o hov, men det visade inget anmärkningsvärt. Vid tredje återbesöket i december var där en annan veterinär som sade att det var hovledsinflammation + sulömhet. Hon fick sprutat cortison/tuppkam mm i hovleden, samt skoning med equi pac (2.200 kr). Kom tillbaka med än värre halt häst efter boxvilan, och promenaderna på halvhalkigt underlag. Hon blev galen av att stå inne...Vid fjärde återbesöket i januari, blev hon sprutad igen, samt skodd med equi pacmassa i framhovarna. Nu är det dax för femte besöket för ny sprutning, men nu är jag lite tveksam till dessa sprutningar då hon inte har reagerat alls på behandling, men är fortfarande halt. Jag undrar om det är någon som har behandlat första gången efter så lång tid som tre månader - är det lönlöst med sprutningarna då - enligt veterinären nej, trots att det ej har tagit. Undrar också om nån har erfarenheter av att ultraljuda hovleden?

Byt klinik.

Om det inte hjälper att spruta hovleden så är det förmodligen inte hovledsinflammation. Det finns 1000 andra saker som kan göra ont i hoven.
Bara för att man släcker hältan i hoven så behöver det inte vara
1. strålbenshälta eller 2. hovledsinflammation, villket är 2 väldigt populära diagnoser.

Lindsen
som oxå har en häst som blev behandlad i hovleden när det aldrig var hovledsinflammation :mad: men som tur var bytte klinik. Annars hade han blivit behandlad 5 ggr utan resultat och sedan blivit utdömd förmodligen. *bitter*

jag tror ts förhoppningsvis fått klarhet i vad det var för fel på hästen. med tanke på att tråden är nästan 3 år gammal:idea:

Intressant ang din häst, vad hittade ni för fel? Blev den bra? Jag står här också med en häst som har behandlats flertalet gånger för hovledsinflamation utan att bli bra trots vila i flera månader.

Tips nr 1; byt klinik

Tips nr 2; Byt hovslagare

Tips nr 3; låt inte kliniker hålla på och spruta i hovled, eller andra leder för den delen, om och om igen när ingen förbättring sker.

För egen del bytte vi hovslagare och fick en frisk häst.

Svårt att tro att det är hovslagaren det är fel på då den jag anlitar även anlitas av kliniken.

Problemet sitter antagligen någon annanstans än i själva hovleden, men vart!? Ska in igen om en vecka på återbesök, hästen fortfarande halt i trav.

Been there done that...jag hade också förutom min ordinarie hovis, även klinikens hovis under behandlingstiden. Båda missade vad huvudproblemet var:cool:

Verkad i felaktig vinkel och felskodd följdaktligen. I princip direkt efter korrigering av vinklarna blev hästen nästintill ohalt och efter en skoperiod med specialbeslag var han helt ohalt. I dag, ca 6 månader efter byte av hovslagare är hästen, en 4-åring i full gång med sin grundutbildning, både dressyr och hoppning. Skos idag med helt normala skor.

Vi hade i princip gett upp hoppet när en av veterinärerna tipsade oss om den hovslagare vi har idag. Säger inte att din häst tvunget skulle vara felskodd men om inget annat har funkat och man inte hittar grundorsaken så är mitt råd att, oavsett hur skicklig hovslagare du tror att du har, se över detta med verkning/skoning. Jag känner fortfarande obehag av att komma ihåg HUR nära vi var att avliva en ung häst efter att flera kliniker i princip dömt ut hästen p g a långvarig hälta, hovledsinflammationer enligt dem.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 106
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
725
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 411
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 488
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka