Sv: hovledsinflammation
Idag håller jag faktiskt med dig!
Att spruta leder tror jag, utan att gå in på något enskilt fall, är en klart överskattad behandlingsmetod. I synnerhet när det upprepas gång på gång och man inte tar hänsyn till hästen i helhet och letar efter den bakomliggande orsaken.
Naturligtvis är ledbehandlingar helt ovärderliga i vissa fall. Om hästen har fått en inflammation som sas underhåller sig själv och genom att frisätta inflammatoriska mediatorer i leden förstör närmiljön i leden (ledvätska, brosk och ledkapsel påverkas negativt av inflammationen) tror jag att man kan vinna mycket på att bryta förloppet. Hästen upplever sig plötsligt besvärsfri och vågar använda leden. Den normala rörelsen bidrar till bättre nutrition och syresättning av ledbrosket och den naturliga rörelsen bidrar till att släppa spänningar i muskulatur som involveras i ledens arbete. När effekten av ledbehandlingen försvinner så har leden förhoppningsvis läkt sig själv.
Men - detta rimmar illa med vilan som rekommenderas efter behandlingar. Vila från arbete, javisst, men samtidigt anser jag att hästar med den här typen av problem ska röra sig naturligt, dvs i stor hage i frihet. Inte ställas på box.
Och nej, detta går förstås inte att tillämpa på vrickningar, frakturer som involverar leden m fl diagnoser - jag pratar endast om dessa diffusa ledinflammationer där någon egentlig defekt i leden saknas.
Vidare - vila. Lååååång vila. Och detektivarbete för att hitta grundorsaken till problemen. I fallet hovled diskuteras ju ofta underlaget som en tänkbar bov, liksom naturligtvis smärta på annan plats i kroppen, i vissa fall kanske en felaktig ridning eller smärta från ryggen orsakad av taskigt anpassad sadel. Brister i anatomin. T ex!
Mode i diagnoser? Tja. Kanske. Precis som det där med sneda bäcken börjar kännas som en fluga hos många alternativare.