Hovledsinflammation!??

Iaraphel

Trådstartare
Frågan rakt på sak Vad finns det för anledningar att en häst får hovledsinflamation?

Att kotledsinflammation är väldigt vanligt och uppkommer bland annat/oftast frånfelaktig ridning och ensidigt/dåligt underlag. Det vet jag.

Är det samma anledningar som ger hovledsinflammation?
Vad kan det finnas annars/mer för anledningar?
Hoppning har jag hört.
Kan en broddad häst (med endast 2brodd/sko) få hovledsinflammation av att gå med broddarna under längre tid på hårt underlag?

All fakta mottages varmt :d

Sv: Hovledsinflammation!??

Ja den jan den säkert få då det blir en helt fel vinkel för hästen, om man också jobbar hästen på för löst underlag kan det blir påfrestningar på hovlederna...för långa tår...

Tack för svaret!

hmm löst underlag, djupa paddockar eller grusvägar med "rullgrus"?
Att arbeta i snö, hur farligt för hovledsinflammation är det?

Iaraphel skrev:
Frågan rakt på sak Vad finns det för anledningar att en häst får hovledsinflamation?

Att kotledsinflammation är väldigt vanligt och uppkommer bland annat/oftast frånfelaktig ridning och ensidigt/dåligt underlag. Det vet jag.

Är det samma anledningar som ger hovledsinflammation?
Vad kan det finnas annars/mer för anledningar?
Hoppning har jag hört.
Kan en broddad häst (med endast 2brodd/sko) få hovledsinflammation av att gå med broddarna under längre tid på hårt underlag?

All fakta mottages varmt :d

När jag var med hästen på klinik så testade de var hältan satt genom att sätta grepp (tror jag det heter) i skorna fram. Först satte veteriären i tån och sedan i trakten. Han menade att om hästen får reaktion när den sitter i tån så är det hovleden och när den sitter i trakten så är det kotleden. Intressant. Jag drar då slutsatsen att för långa tår kan ge problem med hovled och för höga trakter i kotleden. Så det kan säkerligen ge den typen av skador på grund av felaktiga hovvinklar.

Mjukt underlag då trakten sjunker ner för mycket borde därmed vara skadlig för hovleder och även mycket arbete i backar.

Men jag kanske har helt fel.

Hälsning Maja

Tack för svaret/fudneringarna, mycket logiskt tänkande :idea: .

angående mycke arbete i backar, vad definieras med "mycket arbete"? och vad ska man försöka ha för underlag i backar om man rider?

djupa paddockar och rullgrus...det är inte bra om hästen inte får fäste...snö är ju bra, om man jobbar förnuftigt, då har ju hästen oftast brodd och får då fäste i marken under snön.....

Mitt gammelsto hade det förra våren, enl den veterinären kunde det räcka med att de kliver snett och vrickar till sig. Hon blev iaf bra ganska fort och har inte visat ngt sen dess.

Vrickning är nog den vanligaste orsaken till hovledsinflammation tror aldrig jag har hört talas om någon som fått problem där av annan orsak.

Iaraphel skrev:
Tack för svaret/fudneringarna, mycket logiskt tänkande :idea: .

angående mycke arbete i backar, vad definieras med "mycket arbete"? och vad ska man försöka ha för underlag i backar om man rider?

Som sagt fria spekualtioner från min sida. Kan därför inte ange något vad som är för mycket. Allt är ju alltid beroende av hur grundtränad hästen är. Flerårig långsamt ökad belastning i rätt dos leder ju till en starkare häst både i skelett, senor och muskler. För mycket belastning leder till skador. Den som ändå visst var lagom ligger och kunde mäta det skulle bli miljonär. Inte minst skulle väl försäkringsbolagen jubla.

Hälsning Maja

gylle skrev:
Vrickning är nog den vanligaste orsaken till hovledsinflammation tror aldrig jag har hört talas om någon som fått problem där av annan orsak.

Min har fått det som följdreaktion av hovbensfraktur även om frakturen inte gick upp i leden. Hon behandlades, blev ohalt, började köras igång igen och hovledsimflammationen kom tillbaka.

Nu går hon som avelssto och travar som en blixt i hagen. :D

/// ghost

min häst är sprutad i hovleden i måndags pga hovledsinflamation, han har vrickat sig i hagen enligt vet :(

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 238
Senast: Centaur
·
Islandshäst Vill gärna ha lite råd angående min unga 5-gångshäst. Hon är 5 år i sommar och jag har haft henne sedan hon var 3 år, och då var hon...
Svar
9
· Visningar
1 932
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?