Hovledsinflammation.

Apollo

Trådstartare
Min lilla skrutt har fått diagnosen hovledsinflammation.

Finns det nått jag kan göra utöver vila i sjukhage och vet.behandling.

Nån huskur eller så, liniment etc.

Sv: Hovledsinflammation.

Min Donna är också under behandling nu, höger fram! :(
Sprutad 2 ggr med tuppkam och kortison (sex veckor emellan) och nu skall vi på återbesök om 3 och förhoppningsvis behövs inget mer då! :)

Fick Metacam i 10 dagar första gången och får även Hyaluron & Hoof Builder i maten varje dag! Och så Kentucky Hoof Oil på hovarna dagligen!

Hon ska även skos med så korta tår som bara är möjligt, så att överrullningen blir så snabb som möjligt!

Allt efter vad vet har sagt! :)

Höger fram här med.

Överrullningen har jag koll på. Det andra ska jag kolla upp.
Tack

Om jag hade varit du, hade jag funderat på vad som kan ha orsakat hovledsinflammationen. Tyvärr tycker jag många vetrinärer bara behandlar en symptom utan att ta reda på orsaken och behandla den, framförallt om hästen har blivit akut halt (trauma). Det finns många olika delar i hoven som kan ha skadats som i sin tur orsakar en instabil hovled med en inflammation som symptom.

Jag pratar med egen erfarenhet efter fått feldiagnoser med bla behandling av hovled. Efter byte av klinik konstaterades skador på båda sidoligamenten i hoven. Dessa behandlas med stötvågor upprepade gånger och efter ett år med rehab och ett år av igångsättning är hästen nu åter igång som innan.

Om det tex är skador på ligament tar dess lång tid att läka. Därför tycker jag att det är viktigt att veterinärer tar reda på vad som orsakar alla dessa inflammationer. Detta för kunna ge rätt behandling och rehabilitering.

Lycka till med rehabiliteringen av din häst!

/Maria

Säger som föregående skribent. Det beror helt på varför inflammationen uppkommit.

Det bästa som kan göras är att eliminera orsaken till att hästen fått en ledinflammation. Då gäller det alltså att lägga tid och arbete på att leta rätt på vad som skapat tillståndet. Jag tror det är mycket sällan ett trauma ligger bakom (snubblat i hagen, vrickat sig på skogsturen etc). I de allra flesta fall är det nog tyvärr ryttar/kusk/träningsrelaterat.

Vad vet du om bakgrunden? Vad sa utredningen? Är plåtarna rena?

Bra svar! Håller med dig och Lovisaleonora. Just hovledsinflammationer är ett riktigt aber dessutom och är ofta betydligt svårare att komma tillrätta med än t e x kotledsinflammation. Så har hästen fått denna diagnos bör man absolut gå till botten med att utreda orsaken.
Däremot tycker jag inte att det nästan alltid måste bero på själva piloten, det finns många anledningar till att det kan bli problem med hovleder. Hästen kan t e x vara överrörlig i hovlederna, d v s ha så vida hovleder att den har svårt med stabiliteten, den kan vara felaktigt verkad/skodd, den kan också ha hoppat till och landat snett, ja det finns ju många anledningar. Att rida på dåligt underlag tror jag inte heller är så bra, men det gäller ju alla leder och ligament/senor i o f s.

Till TS. Räkna med att det här kommer att ta lite tid. Innan hästen är helt igång igen tycker åtminstone jag att den får stanna i sin sjukhage och motioneras under kontroll. Nerförsbackar skulle jag undvika, även om man bara leder hästen. Sen är återigen skoning/verkning A och O för att hästen skall få maximalt med stöd. Har du inte en hovis som är duktig på sjukbeslag så kan det vara värt att ta in hästen till en klinikhovis som får titta på hur hästen rör sig och hur den ser ut i hovarna. Då kan man göra en individuellt anpassad skoning för just din häst. Sen när du börjar rida igen så försök att få upp hästen i formen så att den inte lägger för mycket vikt på frambenen. Alla hästar har en grund i 60% vikt på frambenen, bara igenom att stå rakt upp och ner. Man kan bara flytta 3-4% över till bakkärran, och då skall man vara väldigt duktig på att rida!! Däremot är det enkelt att lägga ännu mer vikt på frambenen om man rider hästen på ett felaktigt sätt. Så där har Lovisaleonora rätt. Lång och låg är inte att rekommendera på någon häst om man nu gillar den typen av ridning, vilket jag naturligtvis inte har en aning om ifall du gör, så det är inte personligt. Frågan man kan ställa sig i a f är att hur rider jag min häst? Om inte annat för att undvika liknande problem i framtiden. Och jag sa inte att detta är ditt fel. OBS. :)
I vilket fall så hur man än gör så är grunden för vidare behandling/igångsättning, att man har gjort minst en röntgen på hovleden. Det är ett måste! Kan man dessutom få hela området ultraljudat är det jättebra!! Tyvärr har inte alla kliniker den möjligheten, men letar man lite så kan man säkert hitta en klinik med den servicen. Om man inte bor helt ute i obygden :)

Fast felskoning ser jag som ett ägarrelaterat problem (kusk/ryttar-problem). Det är ju den som ansvarar för att hästen blir rätt omhändertagen.

Likaså med underlag (som jag tror är boven i många fall), ryttar-/kuskrelaterat.

Vår häst var halt vid insläpp från hage och hade trampat av sig en sko. Detta orsakade skadorna på hovens sidoligamenten. I samband med vår häst skada fick jag förmånen att bli kund hos en mycket bra hovslagare med otaliga meriter och referenser med alla våra hästar. Jag är övertygad om att bra utförda skoningar/verkningar är A och O för hästens hållbarhet. Jag tror också det är en bidragade del i att vår häst faktiskt håller för den belastning vi utsätter henne för. Hästen tävlas i dressyr upp till LB och hoppning upp till 110 och terrängtränas med bra och stadiga resultat. Pga av skadan ligger hon lite efter i utbildning (är 8 år) och vi har inte skyndat.
/Maria

Han har ju varit halt till och från sen i påskas.

Varit inne på klinik och haft veterinär ute som röntgat.
Inge fel på de bilderna:laugh: Varken då eller nu på Strömsholm.

Han har heller inte haft några böjprovreaktioner.
Vet inte om man kan böja hovleden:confused:

Kan känna lite att den första vetten (som jag haft förut på mina andra hästar) inte riktigt var intresserad då det är en shettis.

Han sa att MR-röntgen var sista utvägen om försäkringsbolaget går med på det, annars skulle han döma ut honom.
Han bedövade hela hoven så att säga så vi kunde bara konstatera att, ja det satt nånstans i hoven men inte var. Fång, hovböld kunde vi snabbt avfärda.

Jag var inte nöjd med detta utan ville ha en andra åsikt.

Vetten på Strömsholm valde att bedöva hovleden och släckte hältan med det.

När jag tänker tillbaka så hoppade vi en del innan påsken, och det kommer jag låta bli nu.

Hovslagare har jag den bästa så överullning blir inga problem och genomgången av kiropraktor är han flera gånger och han är hur fin som helst.

Misstänker att hoppningen är boven då det var det vi gjorde mest innan hältan kom upp. Hoppas jag i allafall.

Ultraljud ska jag be om när vi ska tillbaka om tre veckor.

Tack för alla svar:laugh:

*delvis kl*

Håller med om att det är viktigt att hitta orsaken! I mitt fall var det att ett par extremt puckade stallägare släppte ut min donna på en glashal äng utan broddar så att hon gick omkull :/

Vår häst hade inga böjprovsreaktioner, inget konstigt på röntgen och visade hälta vid longering i högervarv (skadan satt i höger hov).
Hältan minskade när hovleden bedövades med släktes helt när hela hoven bedövades via kotnerven (tror jag det hette).
I denna tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1134664 diskuterade vi olika problem/behandlingar av hovledsinflammation.

/Maria

Exakt som min, inga böjprovsreaktioner, hälta böjt spår höger fram.
Ska läsa tråden.

Maria

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 107
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: animalasia
·
Hästvård Hittat tillbaka till bukefalos som man en gång i tiden hängde på både i tonåren och vuxen och hittat tillbaka på grund av att jag tycker...
Svar
1
· Visningar
254
Senast: Elo
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
2
Svar
23
· Visningar
1 443
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Akvarietråden V