Hovledsinflammation- rehab

mackan

Trådstartare
Ni med erf. av just detta, hur brukar rehab planen se ut? Är det vanligt att man börjar rida igång hästen medans den står på butta, 2-3 veckor efter diagnos ?

Sv: Hovledsinflammation- rehab

De hästar som jag vet diagnoserats med hovledsinflammation har efter första veterinärbesöket (efter att ha blivit behandlade med tuppkam/kortison) fått stå på boxvila/boxhage i ca tre veckor med enbart skrittmotion för hand ca 30 minuter per dag. Samtidigt har de allmänbehandlats med metacam/butta.

Återbesöket har varit efter de tre veckorna.

En häst har efter första återbesöket varit bättre och har då blivit ordinerad skritt för hand/uppsuttet i en vecka och sedan inlagda travpass 5 minuter per gång. Efter tre veckor har det återigen varit återbesök och då var hästen fortf. ohalt och då ordinerades lugn igångsättning (mycket skritt och kortare travpass).

En annan häst var inte bättre vid återbesöket och behandlades på nytt och fick samma ordination som vid första besöket.

Jag har inte hört någon veterinär rekommendera ridning på metacam/butta tidigare.

Jag tycker veterinärernas (de fallen jag hört talas om) rehabplan verkar likna den som de oftast har för tex kotledsinflammationen.

Har haft två med hovledsproblem. Den ena slog loss en flis som fick tas bort med titthålsop (sögs ut). Den hade ca 6 månaders konvalescens och blev helt bra.
Den andra fick hovldedsinfl. Det visade sig att den var överrörlig i hovlederna och den hade en lång konvalescens. Den hämtade sig inte utan fick tas bort till slut eftersom den inte ville lämna boxen, det kändes som djurplågeri att inte avsluta det hela.
Hovledsinflammationer är ett riktigt aber. Jag vet ingen som har fått under 3 månaders konvalescens på det. Först behandling och sjukhage. Sen ledas när den är ohalt (återbesök först).
Det har aldrig någonsin hänt att någon av mina hästar har blivit ordinerade ridning på butta. Enda gångerna hästarna har fått smärtlindring i samband med ridning har varit när det har gjorts utredningar. Alltså för att kunna utesluta att hästen har betett sig på ett visst sätt p g a smärta.
EN gång har det hänt att en vet har sagt att jag skulle rida en häst som var halt. Trots att hästen visade stora problem. Den ordinationen struntade jag i och lät hästen vara i hagen istället. Just den veterinären har sagt en del märkliga saker till folk igenom åren har det visat sig :mad:
Men det är klart, om hästen du skriver om kanske visar 1/2 grad på böjprov så kanske jag kan förstå det, men visar den mer hade mina vettar nog gett den ett annat upplägg. Hovledsproblem är efter vad jag förstår betydligt allvarligare än kotledsproblem.

Tack! Precis som du har jag alltid uppfattat hovledsproblem som betydligt gravare än kotledsinflammation, därav min fråga. Hästen det gäller är en stallkompis häst, som haft 0,5 graders hälta i flera månader. (0,5 för ögat utan böjprov och ungefär samma vid böjprov). Är en unghäst så vid första klinik besöket ville de inte spruta pga att den var så ung och hältan var så liten. hästen har sen gått i hagen hela sommaren för att läka ut själv, detta har inte skett, dock är graden fortfarande ungefär samma som tidigare, men denna gång härledde de problemen till hovlederna och hästen är sprutad i bägge fram. ordinationen blev som sagt 2 dagar på box sen ut i sjukhage med promenad vid hand 2 veckor, sen igångridning fortfarande på buttan en vecka, och sen fortsatt ridning utan butta nu en vecka, och nästa ÅB är inte förrän om ett par veckor. Blev förvånad över ordinationen därav min fråga jag ställt här. Själv hade jag aldrig vågat rida igång utan ett ÅB med kontroll innan.

Jag har en liten spin off fråga; Varför är kotledsinflammation så mycket allvarligare på en ridhäst än en travhäst`?

Min fick diagnosen för 3 v sen (på måndag). Halt 4 grader hf, 2 grader vä fram. Sprutades med kortison. Ordinerades 2 veckor hel vila (fick gå i hage), sen skritt 4v, för att kolla i longeringslina om hästen fort är halt. Tänker INTE göra så. Han får stå nu i hagen åtm några veckor till.

Tänkte höra med en annan klinik om jag får komma och visa upp honom och göra nytt böjprov. Vill inte börja skritta en häst som jag inte vet om han är halt. Det syntes inte på min fast han var halt då det var dubbelsidigt:crazy: Endast lite snubblig ibland i skritt och en oren i traven i början.

I hans fall var det troligen hovvinkeln som var orsaken, den är korrigerad. Samt håller vi på och behandlar strålrötan som han har.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 138
Senast: animalasia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: MiniLi
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 185
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka