Hovledsinflammation och ligamentsskada i hoven...Era erfarenheter av detta?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lurvas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 12 665
L

Lurvas

Är det någon som har erfarenhet av hovledsinflammation och ligamentsskada i hoven?

I sex månader förra året stod min häst med dessa skador.
På veterinärkliniken sprutade de hovleden på ena frambenet fyra gånger.

För fyra månader sedan friskförklarades han, och en långsam igångsättning påbörjades. Men nu känns är han halt igen!:(

Ska till veterinären i nästa vecka med honom.

Hur läkte dessa skador på era hästar? Vad behandlades de med? Hur många gånger?

Sv: Hovledsinflammation och ligamentsskada i hoven...Era erfarenheter av detta?

Är det någon som har erfarenhet av hovledsinflammation och ligamentsskada i hoven?

I sex månader förra året stod min häst med dessa skador.
På veterinärkliniken sprutade de hovleden på ena frambenet fyra gånger.

Om man tar det från början,, behandlades hovleden 4 ggr på ett å samma framben??

Sitter ligamentskadan i samma hov??

Om ja,, har ligamentskadan behandlats lika många ggr och i så fall hur??

Vad kom först,, ligamentskadan eller hovledsinflamationen??

Vilket ligament i hoven är det som är skadat???

Min häst konstaterades ha artros i hovleden, behandlades och svarade bra. Han blev dock halt snabbt igen och fick tas bort som följd av detta då han var rejält halt trots vila och behandling. Min veterinär sa något om att skador/inflammationer i hoven tyvärr inte brukar ha superljus framtid, nu hade min dock artros, men det beror säkert på hur långt gånget det är. Plus ålder och en massa annat, förstås.

Hej,

Ursäkta för ett långt inlägg, men det kan vara viktigt att få en bakgrund.

Sommaren 2010 trampade vår häst av en högerframsko i hagen. Hon var halt när kom in och det hjälpte inte att slå på skon. Efter ett par dagar åkte vi till klinik. Hältan visades endast vid longering i högervarv på hårt underlag. Hältan försvann efter att bedövning lagts i kotnerven (först bedövades hovled/strålben). Inga förändringar på röntgen (tror det togs 5 bilder ur olika vinklar). Därefter fick vi diagnosen "stengalla" dvs veterinärerna (det var flera som tittade på henne) trodde hon trampat på något. Hon fick dock cortison i hovleden och 14 dagars metacam, samt sulor pålagda av hovslagare på kliniken. Efter 4 veckor, återbesök, ohalt och vi kunde börja rida.

Hästen sattes igång och gick som vanligt under hösten, gjorde några starter i 90-100 m med felfria resultat. MEN...det kändes inte bra. Hoven var ljummen emellanåt, kronranden var svampig/svullen. Men hästen bjöd ändå på hinder, men jag tyckte att den emellanåt "nickade till när den gick in på höger volt och i december ansåg jag att hästen är halt till och från i höger varv. Hästen började också krångla och kastade av dottern. Hon sa helt enkelt "jag har ont".

Ny klinik dvs inte den jag var på första gången och jag beskrev bakgrunden. Hästen var alltså halt på höger vid longering (inga böjprovsreaktioner denna gången heller). Samma bedövning, dvs hältan försvann när kotnerven bedövades. På ultraljud, gjort från kronraden och ca 4 cm ner (ultraljudet når inte längre) så visade sig båda sidoligamenten vara "förtjockade och "diffusa". Veterinären ansåg att hon kunde ge diagnosen skadade sidoligament utan magnetröntgen. (kliniken har ingen magnetröntgen). Hon förklarade att de skadade ligamenten gör hovleden instabil, därför blir det inflammation i hovleden. Hovledinflammationen måste behandlas, så hästen fick ledinjektioner (tror det var 2-3 st) med några veckor mellanrum och sjukhage med endast skritt för hand på platt underlag. Därefter stötvågsbehandlades ligamenten 3 gången med 10 dagars mellanrum. Undertiden behandldes också hoven med biolight. Det var inget som veterinärerna ordinerat, men jag frågade så det inte skulle skada. Min hästfysioterapeut tog sig an henne som ett försök och varje gång hon var i stallet fick hästen en biolightbehandling. Nu hann det bli sommar och hästen blev ordinerad barfota och 3 månaders sommarbete med utegång dygnet runt. 15/9 2011 gjordes ett återbesök och hästen var ohalt men stel. Efter 7 veckors ingångsättning i skritt trav och galopp (enligt schema) friskförklarades hästen.

Efter hästen fick diagnos ligamentskada och den också skotts med skor med sidotåkappa och skon har flyttats bak och den ska vinklas med maximal överrullning och så ska hästen skos resten av livet. Jag har en mycket duktig hovslagare till mina hästar som är värd varandra krona. För om jag förstått allt rätt kräver denna typ av skador att hoven hamnar i rätt balans med rätt överrullning för undvika "sidovickningar".

Vi får dock tänka på att undvika ojämna/knaggliga skogsstigar, knaggliga hagar och variera underlaget.

Hästen idag är i princip i full gång, hoppar inga höjder ännu, det får vänta till våren. Hon går i stor hage tillsammans med kompisar och busar runt en hel del där. Men ...när dottern rider följer jag henne hela tiden för titta efter rörelsestörningar och det lär jag väl fortsätta med :)

Min kompis häst fick kronisk hovledsinflammation och artros och fick tas bort i höstas på grund av det. Innan dess hade hon behandlat med biolight,kortison och IRAP. Nu var hennes häst väldigt illa däran men tyvärr ung. Hoppas det löser sig för er!

Om man tar det från början,, behandlades hovleden 4 ggr på ett å samma framben??

Sitter ligamentskadan i samma hov??

Om ja,, har ligamentskadan behandlats lika många ggr och i så fall hur??

Vad kom först,, ligamentskadan eller hovledsinflamationen??

Vilket ligament i hoven är det som är skadat???

Svar: Ja, han har "haft" hovledsinflammation på höger fram och ligamentet på insidan höger framhov är skadat (ser porösare ut på Ultraljuds bilderna).

Han blev sprutad i hovleden hö fram 4 ggr förra 2011 mellan april-oktober.
Ligamentsskadan upptäcktes i Juli-11 då han började hoppa ur sin sjukhage och vid ett tillfälle trampade av sig hö fram sko.... Åkte då till kliniken med honom igen, han skos med ringskor och silicon på klinik sedan april 2011.
Hästen är född -05, han är stor och sent tagen.

Han visade symtom på en låg hälta vid böjprovet vid första besöket, men vid de övriga besöken har han inte varit halt på böjprov och inte ens vid longering i paddock. Utan hältan framkommer endast vid longering på liten volt på hårt underlag i höger varv....

Hoppas detta ger lite mer bakgrund till vår historia...som fortsätter vid nästa veckas klinikbesök....

Min häst konstaterades ha artros i hovleden, behandlades och svarade bra. Han blev dock halt snabbt igen och fick tas bort som följd av detta då han var rejält halt trots vila och behandling. Min veterinär sa något om att skador/inflammationer i hoven tyvärr inte brukar ha superljus framtid, nu hade min dock artros, men det beror säkert på hur långt gånget det är. Plus ålder och en massa annat, förstås.

Tack för ditt svar! Jag har också fått höra att skador i hovleder och ligament inte har någotn ljus framtid. Och framförallt tar de lång tid att läka. Hur konstaterades artrosen i hovleden? Magnetröntagde ni?
Vi har ultraljudat och röntgat (vanlig röntgen), men på UL kan vi bara se att ligamentet på höger fram hov ser "porösare ut" (veterinärens ord)....
När han blev "friskförklarad" i september, så såg UL på ligamentet mycket bra ut enligt vår veterinär....

Hej,

Ursäkta för ett långt inlägg, men det kan vara viktigt att få en bakgrund.

Sommaren 2010 trampade vår häst av en högerframsko i hagen. Hon var halt när kom in och det hjälpte inte att slå på skon. Efter ett par dagar åkte vi till klinik. Hältan visades endast vid longering i högervarv på hårt underlag. Hältan försvann efter att bedövning lagts i kotnerven (först bedövades hovled/strålben). Inga förändringar på röntgen (tror det togs 5 bilder ur olika vinklar). Därefter fick vi diagnosen "stengalla" dvs veterinärerna (det var flera som tittade på henne) trodde hon trampat på något. Hon fick dock cortison i hovleden och 14 dagars metacam, samt sulor pålagda av hovslagare på kliniken. Efter 4 veckor, återbesök, ohalt och vi kunde börja rida.

Hästen sattes igång och gick som vanligt under hösten, gjorde några starter i 90-100 m med felfria resultat. MEN...det kändes inte bra. Hoven var ljummen emellanåt, kronranden var svampig/svullen. Men hästen bjöd ändå på hinder, men jag tyckte att den emellanåt "nickade till när den gick in på höger volt och i december ansåg jag att hästen är halt till och från i höger varv. Hästen började också krångla och kastade av dottern. Hon sa helt enkelt "jag har ont".

Ny klinik dvs inte den jag var på första gången och jag beskrev bakgrunden. Hästen var alltså halt på höger vid longering (inga böjprovsreaktioner denna gången heller). Samma bedövning, dvs hältan försvann när kotnerven bedövades. På ultraljud, gjort från kronraden och ca 4 cm ner (ultraljudet når inte längre) så visade sig båda sidoligamenten vara "förtjockade och "diffusa". Veterinären ansåg att hon kunde ge diagnosen skadade sidoligament utan magnetröntgen. (kliniken har ingen magnetröntgen). Hon förklarade att de skadade ligamenten gör hovleden instabil, därför blir det inflammation i hovleden. Hovledinflammationen måste behandlas, så hästen fick ledinjektioner (tror det var 2-3 st) med några veckor mellanrum och sjukhage med endast skritt för hand på platt underlag. Därefter stötvågsbehandlades ligamenten 3 gången med 10 dagars mellanrum. Undertiden behandldes också hoven med biolight. Det var inget som veterinärerna ordinerat, men jag frågade så det inte skulle skada. Min hästfysioterapeut tog sig an henne som ett försök och varje gång hon var i stallet fick hästen en biolightbehandling. Nu hann det bli sommar och hästen blev ordinerad barfota och 3 månaders sommarbete med utegång dygnet runt. 15/9 2011 gjordes ett återbesök och hästen var ohalt men stel. Efter 7 veckors ingångsättning i skritt trav och galopp (enligt schema) friskförklarades hästen.

Efter hästen fick diagnos ligamentskada och den också skotts med skor med sidotåkappa och skon har flyttats bak och den ska vinklas med maximal överrullning och så ska hästen skos resten av livet. Jag har en mycket duktig hovslagare till mina hästar som är värd varandra krona. För om jag förstått allt rätt kräver denna typ av skador att hoven hamnar i rätt balans med rätt överrullning för undvika "sidovickningar".

Vi får dock tänka på att undvika ojämna/knaggliga skogsstigar, knaggliga hagar och variera underlaget.

Hästen idag är i princip i full gång, hoppar inga höjder ännu, det får vänta till våren. Hon går i stor hage tillsammans med kompisar och busar runt en hel del där. Men ...när dottern rider följer jag henne hela tiden för titta efter rörelsestörningar och det lär jag väl fortsätta med :)

Tack för ditt svar! Uppskattas! Då kanske det finns hopp för mitt "underverk" också! Jag ska också åka till en "ny" klinik, inte den som behandlade honom förra året...bra eller dåligt?! Vet inte...återstår att se nästa vecka.

Det låter som ni har fått ungefär samma rekommendationer som vi...beträffande underlag , skoning osv... Fast vi har inte använt stötvågsbehandling eller biolight. Har varit hos en hästfysiolog med honom också men då kontrollerades eventuella låsningar i kors och rygg...

Min kompis häst fick kronisk hovledsinflammation och artros och fick tas bort i höstas på grund av det. Innan dess hade hon behandlat med biolight,kortison och IRAP. Nu var hennes häst väldigt illa däran men tyvärr ung. Hoppas det löser sig för er!

Usch vad trist att höra. Men jag har förstått att det är vanligt vid hovledsinflammationer. Hur konstaterades artrosen?

Tack för ditt svar! Uppskattas! Då kanske det finns hopp för mitt "underverk" också! Jag ska också åka till en "ny" klinik, inte den som behandlade honom förra året...bra eller dåligt?! Vet inte...återstår att se nästa vecka.

Det låter som ni har fått ungefär samma rekommendationer som vi...beträffande underlag , skoning osv... Fast vi har inte använt stötvågsbehandling eller biolight. Har varit hos en hästfysiolog med honom också men då kontrollerades eventuella låsningar i kors och rygg...

Stötvågsbehandlingen innebar att det skickades in 1000 stötvågor på varje ligament, vid varje tillfälle. På något sätt måste det kännas för hästen, för hästen var drogad + bremsad och ryckte ändå emellanåt med hoven. Om jag fattat allt rätt, har ligament dålig genomblödning och därmed dålig/lång läkning. Stötvågerna ökar genomblödningen och därmed förmågan att läka. Enligt min veterinär är det inte så dålig prognos på ligamentskador, men det tar lång tid att läka och lång tid att sätta igång/bygga upp hästen igen. Jag kan också nämna att mitt försäkringsbolag INTE ersatte stötvågsbehandligen, då de ansåg att det inte finns tillräcklig forskning på att det ger resultat. Jag valde då att betala själv (kostade ca 1200 kr/gång). Jag vet inte om det var stötvågorna, biolight, vila, långsam uppbyggnad (räknar de 3 månaders sommarbete som en första del i ingångsättningen) eller kombinationen av allt som gjort att hästen idag, än så länge verkar hålla.
Tyvärr visade sig att hästen också har en hovbroskförbening på vänster hovs yttersidan. Detta upptäcktes när andra hoven röntgades för få jämförelsebilder. Men den har vi inte märkt något av. Nu blir hon 8 i år, tanken är att kunna rida och tävla lättare klasser i dressyr/hoppning ev fälttävlan och tiden får utvisa om det kommer fungera.

Hoppas det löser sig för din häst och att ni kan hitta en behandling som kan ge positivt resultat. Men dela gärna av dig med mina erfarenheter till din veterinär./Kram

Vår stallägares unghäst(3 år) gick väl typ 1,5-2 år med någon sorts ligamentskada i hoven. Det gick väl upp och ner, men han blev aldrig riktigt bra och togs tillslut bort pga detta.
Jag har inte så många detaljer tyvärr, vet att han aldrig var "mycket" halt, man visste inte vad han gjort egentligen, det var mycket letande och utredande innan de bestämde sig för "ligamentskada i hoven". Vet inte om det kom på exakt vad som var fel. Behandlades för på alla veterinära vis, sedan en del alternativa samt massor med vila.
Men det gick tyvärr inte :(

Det här var ju en ung häst, med mycket sprattel i kroppen, han stod ju inte precis still i sin lilla hage, och inte gick han snällt till den heller. Kanske hade det gått bättre om man hade kunnat vila honom mer effektivt så att säga.

Uch ja så trist, han var ung och skulle bli hennes nya tävlingshäst.

De magnetröntgade honom vet jag men jag vet inte om det var då de konstaterade artrosen.

Vår ponny fick diagnosen hovledsinfl. Han stod inne ngr dagar, sjukhage 2 mån, sedan i "mindre" hage tillsammmans med kompisarna. Behandl med buta 2*5 dagar. Detta var i våras, idag är han helt återställd.

Svar: Ja, han har "haft" hovledsinflammation på höger fram och ligamentet på insidan höger framhov är skadat (ser porösare ut på Ultraljuds bilderna).

Han blev sprutad i hovleden hö fram 4 ggr förra 2011 mellan april-oktober.
Ligamentsskadan upptäcktes i Juli-11 då han började hoppa ur sin sjukhage och vid ett tillfälle trampade av sig hö fram sko.... Åkte då till kliniken med honom igen, han skos med ringskor och silicon på klinik sedan april 2011.
Hästen är född -05, han är stor och sent tagen.

Han visade symtom på en låg hälta vid böjprovet vid första besöket, men vid de övriga besöken har han inte varit halt på böjprov och inte ens vid longering i paddock. Utan hältan framkommer endast vid longering på liten volt på hårt underlag i höger varv....

Hoppas detta ger lite mer bakgrund till vår historia...som fortsätter vid nästa veckas klinikbesök....

Tack för svar,, jag försöker dock bena ut historiken.

Vet man att den primära skadan är hovledsinflamation och i så fall,, har man ngn susning om vad orsaken till dess uppkomst kan vara??

Ligamentskadan "upptäcktes" i Juli -11, Vet man att denna skada är secundär eller kan det vara så att det primära traumat är skadat sidoligament men tolkats och i början behandlats som en hovledsinflamation.

Varför jag ställer dessa motfrågor är för att det inte är/varit ovanligt att hästar ansetts ha hovledsinflamation och återkommande behandlats för detta trauma för att i ett senare läge vid lite mera seriös undersökning konstaterats inneha en ligamentskada i hovens sidoligament.

Det är mkt viktigt för individens framtida hållbarhet att man redan vid första misstanke om hovledsinflamation helt utesluta att inga ligamentskador föreligger innan man behandlar själva hovleden på "klassiskt" sätt.

Orsaken till detta är ett skadat sidoligament i hoven skadar än värre detta ligament om hoven behandlas för hovledsinflamation. Vid varje upprepad behandling av hovleden förvärras ligamentet och risken för kronisk skada är tyvärr överhängande.

Orsaken till detta är ett skadat sidoligament i hoven skadar än värre detta ligament om hoven behandlas för hovledsinflamation. Vid varje upprepad behandling av hovleden förvärras ligamentet och risken för kronisk skada är tyvärr överhängande.

Likadant var det med min häst, han behandlades i hovleden, som de alltid gör på rutin efter konstaterad hälta från hoven. Många utredningar, lång tid och en magnetröntgen senare konstaterades skadat brosk i hovleden som absolut inte fick behandlas med kortison då det skulle förvärra skadan. Men det var ju redan försent.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 615
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 107
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 002
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka