Hovleder och symptom

Sv: Hovleder och symptom

Min häst skulle stå i sjukhage på plant underlag. Det snöade de första dagarna varpå jag ringde kliniken och frågade exakt hur dåligt det var för hästen att få snöklumpar under hovarna; det var förstås superdåligt. Dock bör man ju inte slänga på snösulor på en häst under behandling, så det vara bara att skotta sjukhagen ordentligt.

Skuggi, fick din ponny tuppkam insprutad? Kanske lite olika rekommendationer beroende på huruvida de sprutat med tuppkam eller ej?

Äh, nej. Nu ändrade jag mig. Jag åker till kliniken först ändå, vågar inte annat. Bokat till nästa v. Fortsättning följer.

Hur lång tid måste hästen gå på så plant underlag? Vi fick inga såna restriktioner...

det går ju inte att svara på - jag är inte veterinär åt din häst :D
men märkligt att ni inte fick ngt råd om att hålla den plant, det är liksom a och o.....

Min blev UL=ultrajud vid tredje besöket o då upptäcktes ligament skada vid hovleden så det syns vid UL (kanske beror på hur skicklig vet är på att se, vet inte) så magnetröntgen behövdes inte i detta fall.

nej det är som sagt beroende på vilket ligament osv, om det syns på vanligt UL. :)

Halvt KL

Hur kom det sig att de gjorde UL då (vid tredje besöket), nice and happy? Var det liksom "jaha, vad ska vi hitta på nu då"? Eller var det nåt särskilt som gjorde att de UL:ade då?

Det jag är rädd för nu är ju att de bara fortsätter att spruta och spruta, och så blir det lite bättre, men att problemet egentligen sitter någon annanstans och så fortsätter det bara.

Grejen är att de andra behandlade lederna (bakknän x2, hovled v fram) verkar må toppen nu, vad jag kan se. På höger bak, som varit det enda "synliga" problemet, ser det toppenfint ut och han tar ut steget som aldrig förr. Men med hö fram är han försiktig, tassande, aningen oren (tycker jag, men jag kanske ser spöken).

Eftersom jag är hypokondriker för mina hästar så ville jag redan vid första besöket eg UL men dem tyckte inte det fanns anledning till det o vid tredje besöket då han ändå var bättre men inte helt bra så det var jag som ville göra UL för att va mera säker o då hittades ligament skadan 2/3 av det ligamentet gick vid hovleden (har jag för mig) Vi valde att inte spruta han då utan ge han tid o special skor o ligamentet läkte riktigt bra o blev ohalt på bägge fram efter ett tag (för stunden) sen kom hältan tillbaka vid igång sättning fast inte på ligament skade benet ;(

Vad räknas som plant underlag? Kan hästen stå på så ojämnt underlag som blir i boxen av spån/halm eller ska man mangla till ett tunt torvlager typ eller?

Nej, inget insprutat alls.
Vi skulle inte ens vila, utan snarare hålla igång, gasa på och jobba bort fettlagret. Skulle gå kvar på lösdriften.

Gudars, ångestlavin, ringer och bokar in oss också.
Fan i helvete, har haft häst i snart 15 år, aldrig några problem. Sen kom år 2013 och då gick allt åt helvete för alla(båda)hästarna samtidigt...
:(

Köpes: frimärkssamling :banghead:

Roligt är det inte.

Å andra sidan: Man lär sig massor. Om man nu ska vara lite positiv. Suck. Och för min och min hästs del innebär denna period åtminstone att vi måste fokusera på promenadvett, lastning, vara ifrån hagkompisen etc. Sånt som man kanske tenderar att skjuta upp annars.

Personligen lär jag mig också mycket om min hästs exteriör och steg etc, och på sånt jag ska vara uppmärksam på i framtiden, både med denna häst och andra.

Vad räknas som plant underlag? Kan hästen stå på så ojämnt underlag som blir i boxen av spån/halm eller ska man mangla till ett tunt torvlager typ eller?

underlaget i boxen lär inte vara problemet, och nej - den ska självklart inte stå i boxen på betongen liksom..... öht är inte boxvistelsen det primära problemet öht. jag tyckte det framgick av det jag förklarade om vad som var viktigt i rehab i sammanhanget:confused:?

Jag läste det här
"det svåra med just hovledsinflammation är att det är så svårt att rehabba, därav blir det ofta återkommande/svårt att läka ihop öht.
det är kritiskt att hoven belastas exakt jämnt, dvs inget ojämnt eller okonstant underlag, inte tex gå i backar osv utan jämn, plan mark där inte hovleden belastas "ur läge" under läkningsprocessen."

Jag tyckte inte att det var helt klart om det bara avsåg hagen. Hästen står ju på box ganska många timmar, och därför undrade jag om man normalt sett behöver ordna extra slätt underlag där för att få optimal rehab?

Sedan vet jag ju att det är olika för varje häst, men ungefär hur lång rehabtid (med strikta krav på plan mark) kan man tänka sig att det kan handla om?
Några veckor, några månader?

jamen återigen: du ser ju sammanhanget i mitt inlägg? hur kan en box med normalt vanligt underlag där hästen står just i box i vila, spela roll i sammanhanget utifrån dig själv om din häst går i kuperad hage liksom och öht inte blivit behandlad men samtidigt diagosticerad med hovledsinfl? har du verkligen förstått veterinären korrekt?

jag kan återigen självklart inte svara på dina ytterligare frågor om hur länge och exakt osv - det säger sig ju självt - det måste en veterinär göra!? hur kan du ens fråga mig, fattar inte? :(
just hovledsinflammation är ju som tidigare redogjort för i tråden, ingen bra skada allmänt, den är komplicerad och avancerad utifrån exakt vad som egentligen diagnosticeras dvs otroligt många nivåer och olika tillstånd utifrån skadan i sig . självklart kan ingen här svara på hur länge osv - vissa läker aldrig pga hovledsinflammation och vissa läker och fungerar sen utmärkt. precis som många andra diagnoser, nog förstår du att jag öht inte kan diagnosticera eller öht svara på de frågor du fortsätter fråga mig i sammanhanget????? Men nej - det hovledsinflammation handlar inte om några veckor nej.

Senast ändrad:

Jag tänkte att det kanske gick att få ett allmänt svar som sagt, jag är helt ovan skador på häst och har ingen uppfattning om sånt här.

Nu fick vi ingen tillräckligt specifik diagnos när vi var inne, jag tänker åka in igen och se till att de verkligen tar reda på VAD som är fel. Om något fortfarande är fel.. det känns oklart.

Nu har jag en ponny som är minst sagt besvärlig att hålla på box/i sjukhage, därför funderar jag mycket på hur länge det kan tänkas behövas, beroende på vad vet hittar förståss.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 151
Senast: Kilauea
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Axevalla hästcentrum hålls isolerat till följd av att hästar visat symptom på smitta, men samtliga anmälningspliktiga smittor har gett...
Svar
0
· Visningar
40
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka