Hovleder och symptom

annan1

Trådstartare
Ni som har eller har haft "hovledshästar", vad har hästarna visat för symptom? Det kan gälla både ridning och hantering.

Sv: Hovleder och symptom

Dålig framåtbjudning, inget sug mot hinder, vill gärna hänga/ta stöd i handen, ovilliga att lyfta upp sin innerbog (den sida där inflammationen sitter)och streta emot i den handen.
Markbunden.
Min hade bara en halvgrads hälta och hade kompenserat så han hade en halvgrad på tre ben fast det var ett framben som var utgångsinflammationen, så det var liksom inte så mycket ren hälta att se utan mer en känsla och knepig rörelsestörning. Fick börja med en generell behandling Metacam och därefter hältutredning med bedövning i olika leder för att se vart det kom ifrån.

min häst har litet "taggiga" hovben, värst vänster fram. Då han fick diagnosen för ca 1 1/2

Råkade trycka på fel knapp. För ca 1 1/2 år sedan röntgades han, och han har "taggiga" hovben värst vänster fram. Han "talar" själv om vad han vill göra. Går mest i hage. Om han rids, promeneras eller tömkörs är det rakt fram och inte så länge, typ 20-30 min. (Han har även KS) Han fick inlammation i i hovlederna efter sommaren (tror det var efter ett missöde med tappskor) och det jag märkte var att han inte ville göra något. Då åkte vi till kliniken och han behandlades i bägge hovleder fram. Han har gått på lösdrift i många år och älskat det, men nu ska han om möjligt vara inne på nätterna. Det vill han dock bara vara ibland. Han är en mycket talande herre (fullblod, 16 år) men verkar nöjd med livet.

Min förra hade problem med hovlederna, upplevde att han blev kortare i steget och fick sämre påskjut när har var dålig, även mycket känsligare än tidigare i hovarna ville inte gå på asfalten, vart halt om han trampade på något och vart halt av tappskor vilket han inte varit tidigare, började hänga i höger tygel (halt hf), hade varit jämn tidigare, hade även KS som gav andra symtom. Galopperar idag på de evigt gröna ängarna eftersom hovlederna aldrig ville bli bra tillsammans med KS.

Att han blev lugnare i ridningen blev nog det första tecknet. Inget jag reagerade på då eftersom han fortfarande var pigg, men han var mycket lugnare än tidigare. Andra tecknet kom på en hopptävling då han tvärvände när han gick förbi utgången, så jag flög av. Vi trodde att det bara var bus, men i efterhand kan jag se att det var hans sätt att säga att han inte ville. Sedan några månader senare vägrade vi ut oss för första gången någonsin. Efteråt var han halt och då åkte vi till veterinären som konstaterade att det var hovledsinflammation på båda fram. Återhämtade sig tyvärr aldrig helt så han togs bort 1,5 år senare.

*kl*
Känner igen mig i ovanstående, man tror men vet inte säkert att det är det vår ponny har/haft(?).
Fick ännu mer ont i magen av att höra om så dåliga erfarenheter som ovan... hua :((

Tyvärr oxå dålig erfarenhet av hovled.
Min galopperar oxå på dem eviga ängarna efter 11mån kämpande.
Han ville inte direkt lyfta ben vid kratsning, stretching, skoning o visade ändrat humör i ridningen då han inte ville lämna stall backen o kunde bråka lite för att slippa.

Nu kommer jag inte kunna sova :(

Vår ponny har haft precis samma tendenser, handbroms i osv, behandlad med metacam och igångsatt. Han är absolut bättre, men inte precis tillbaka till sitt vanliga soliga jag... Pratade med kliniken nyligt men de trodde inte att det var någon fara.. frågan är om man inte skulle in igen i alla fall.

Tack för svaren, jätteintressant att läsa. Jag reagerar dock precis som Skuggi, för det är så mycket jag känner igen - och det riktigt jobbiga är att jag nu i efterhand fattar hur länge han visat vissa av symptomen. Det var först när det blev riktigt akut och han började bocka av mig och protestera onormalt mycket vid skoning som poletten trillade ner.

Min har nu behandlats två gånger och vilat i två månader, men han känns inte fräsch. Symptomen har ändrats något och flyttat runt, nu är det höger fram som spökar och det visar sig genom kortare steg än normalt, ovilja att gå på asfalt, ovilja att bli kratsad och stretchad.

Jag funderar på det här med hästar som aldrig blivit bra. Det måste väl bero på annat då än "bara" hovledsinflammation, eller ha en annan grundorsak, eller orsakat förändringar? Eller kan en hovledsinflammation liksom bara pågå trots behandling efter behandling?

Min blev skrämmande nog "frisk förklarad" vid ett av återbesöken då han var så uppe i varv o inte visade något men direkt hemma så märkte jag att han inte ville o en vecka senare på besök igen så mycket riktigt var hältan ännu kvar.

Hellre att kolla upp hästen en gång för mkt!
Vad visade sig på hälte utredningen sist? Som gjorde att dem bara ville behandla med metacam?

Har er ponny blivit böjd och undersökt? På många hästar med inflammationer ser man ju ingenting förrän man böjer/bedövar. De sitter ju ofta på båda benen tyvärr.

Var med en vän för ett par månader sedan till veterinären. Hästen visade absolut ingenting på varken böjt eller rakt spår, men när han böjdes var han tregradigt halt. I hans fall var det kotlederna dock. Symptomen tycker jag ofta är likadana som med hovlederna.

+Marty

Han är böjd och bedövad. Inget riktigt tydligt syntes vid böjprov, men vid blockad av hoven(vet inte vad det heter, de sprutar i en nerv vid kotan) var det tydligt mycket bättre. Dock inte helt bra, även ngn reaktion bak.
Rtg visade inget precis, ngt trång i glidlederna i hasen, men det kunde lika gärna vara hur han normalt ser ut tydligen.

Man valde metacam då vet tyckte att pga hans övervikt var det dumt att spruta med kortison initialt.

På åb var han absolut bättre, ohalt tyckte vet, men jag tycker väl inte att jag "fått min ponny tillbaka" även om han absolut är mkt bättre.

Han var oskodd vid första besöket, skodd vid andra. Kan inte säga att jag upplevde något jätteskillnad pga skorna heller. Nu känns det som att hovkapseln blivit "hög" och han snubblar mycket. Vet inte om det kan vara ovana av den nya hovformen/höjden/vinkeln eller ej. Kan inte avgöra om det är bra eller ej heller.

Ett av de allra första tecken man kan se är att hästen blir lite snubblig de allra första stegen efter att ha varit stilla. T ex när man tar ut hästen ur boxen eller när man selat/sadlat på stallgången och ska gå ut med den osv. Ofta är det då bara enstaka steg man märker och detta är då alltså innan man märker av att hästen blivit halt.

Jag ringde kliniken för att hästen känns snubblig(are), men de tyckte att om han bara snubblar när han går och slöar så är han bara slarvig, om han snubblar när han går på ordentligt är det annat...
Men vafan, jag tänker åka in iaf.

Vad är bästa undersökningen egentligen? UL har någon nämnt?
Som sagt, på böjprov och rtg såg man inget egentligen, bara skillnad vid blockad... Jag tänkte om jag kan be dem kolla något extra.

Min förra häst fick kronisk hovledsinflammation i vb pga av hovbensfraktur för 3år sen som visat sig inte läkt trots måååååånga besök till klinik. Idag förstår jag inte hur dom friskförklara efter sett bilderna igen.

Men iaf vi testa o behandla med kortison efter en utdömning. Jag ville inte ge upp. Han friskförklarades sen tog det 2 dagar innan han blev halt igen.

Då bytte jag klinik då försäkringen var slut så ville ta en billigare vet så ja kunde åka. Så efter 6 vet besök från dec 2013 fick han somna in för 3 veckor sedan.
Han var så halt att böjprov inte gick att göra. Hovlederna var nästan borta i detta läge. Fanns inget mer vi kunde göra.

Innan detta så kände ja att han var stark i ena tygeln, lite framtung, inget märkvärdigt. Vart så sen jag satte igång honom vid frakturen. O friskförklarad X antal ggr. Och med dessa problem startat Msv B Dressyr på höga procent.

Sen en dag i dec stappla han ut från boxen me frambenen. Såg lite ut som fång. Men allt för o avbelasta bak. Sista 2 månaderna ville han inte ens gå ut ur boxen för o gå till hagen. Så det var tyvärr dags. Ynka 6,5år gammal

det svåra med just hovledsinflammation är att det är så svårt att rehabba, därav blir det ofta återkommande/svårt att läka ihop öht.
det är kritiskt att hoven belastas exakt jämnt, dvs inget ojämnt eller okonstant underlag, inte tex gå i backar osv utan jämn, plan mark där inte hovleden belastas "ur läge" under läkningsprocessen.

därav som sagt utmaningen.
Jag tycker som jag skrivit i din andra tråd att du ska åka in och kolla igen, hellre än att gå hemma och oroa dig osv. Ju snabbare du får koll om inflm inte är läkt, desto bättre prognos att vända läget så att säga.
Är hästen röntgad i övrigt? så att det inte finns röntgenfynd som i sig är en orsak? Inte sällan kan det dessutom vara ligament inblandade, då är det svårt att verkligen diagnosticera ursprungsskadan, då ligament i svårare fall behöver kollas med magnetröntgen, vilket inte alla kliniker har.

Senast ändrad:

Hur lång tid måste hästen gå på så plant underlag? Vi fick inga såna restriktioner...

Jag ska åka till kliniken igen och jag har avbrutit igångsättningen, inga uppsuttna aktiviteter alls utan bara skrittpromenader vid hand. Har dock bokat ET först eftersom jag skulle vilja veta om det finns muskulära spänningar som kan spela in. Åker jag till kliniken kommer de säkert att spruta hovleden igen, och sedan kommer inflammationen troligen tillbaka. Känns lite som ett moment 22.

ET:n är inte på något sätt i stället för klinikbesök, utan ett sätt att få lite mer kött på benen inför besöket.

Hästens ben är röntgade och det syntes inga förändringar, men det kan ju vara så att själva upphovet till problemen sitter någon annanstans i kroppen.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 151
Senast: Kilauea
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Axevalla hästcentrum hålls isolerat till följd av att hästar visat symptom på smitta, men samtliga anmälningspliktiga smittor har gett...
Svar
0
· Visningar
40
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka