Hovkvalitet på fullblod

uma

Trådstartare
Skulle gärna vilja veta vad folk har för erfarenhet av fullblodens hovar. Ständigt hör man om fullblodens dåliga hovar, men är det verkligen så? Jag har ingen erfarenhet av fbl och deras hovkvalitet.
Är inte främmande för att ev. skaffa ett fbl eller fbl-korsning i framtiden men vill höra båda för- och nackdelar omkring rasen.
Någon som vill dela med sej av sina erfarenheter?

Sv: Hovkvalitet på fullblod

många är plattfotade, behöver då tätare verkningar/skoningar och en del behöver sulor för att skydda sulan.

min hovslagare som har en hel del galoppörer i sin kundkrets säger att många löphästar har aluminiumskor och att dom skorna bidrar till sämre hovkvalite. men det är inget jag personligen har erfarenhet av.

Jag vet inte om starthästar har sämre pga hård belastning på redan platta fötter som unga?

en bra hovis som kan få lite höjd på dem o sko om oftare.

Jag har själv både rena fullblod och halvblod med mycket fullblod i.
Det finns tyvärr en stor del fullblod med dålig hovkvalitet, men det är långt ifrån alla som har det. Det finns individer av alla raser med dåliga hovar. Så visst det är något att vara observant när man ska köpa häst.
Men ingen av mina hästar har dåliga hovar eller ens behov av att vara skodda. Utan deras hovar håller hög kvalité

Sedan finns det också många fullblod och fullblods korsningar som kräver mycket av sitt foder för att hålla hullet. Men samma sak här det är långt ifrån alla det finns väldigt lättfödda fullblod också. Precis som det finns tungfodrade av andra raser. Men det är också något man ska tänka på och vara väl värt att fråga säljaren om vilka krav hästen har på foder.

Fullblod är överlag intelligenta hästar och därför ibland lura mindre smarta människor. Det är ofta dessa människor som inte kan säga något positiv alls om fullblod:angel:....

Jag har haft 5 fullblod hittills. 3 av dom har haft rätt dåliga och ömma (behövt sulor) hovar, med mkt tappskor, men två har haft bra fötter.
Den jag har nu (avelssto) går barfota vår, sommar & höst, men skos fram vintertid när det är knöggligt och hårt i backen, annars får hon jätte ont. Hon har ganska små fötter, men dom är hållbara och ser helt normala ut.

Fullblod har många fördelar, men ofta har dom tyvärr lite tråkiga fötter.

Nackdelen med aluminiumskor är att de inte alls håller lika länge som vanliga skor. De är redan från början tunnare och sedan inte alls lika slittåliga. Så en häst med aluminiumskor måste skos om mycket oftare. Är det en häst som sliter mycket på skor kan det nästan behövas varje vecka. Det gör ju att hoven aldrig hinner växa så långt innan nästa skoning och om man inte kan använda de gamla sömhålen igen snart har perforerat hela hoven.

jo, hade jag tänkt till så är det ju logiskt :angel: tack :D

Fast så görs ju med travare oxå. Däremot är det skillnad på belastning o fart- mest på den ena framhoven- är inne på löphästar:angel:

Har/haft 3 fullblod själv och ytterligare ett inackorderat. Ingen av dem har haft problem med tappskor, två har sulor fram. En har/haft lite skörare/porösa hovar, men hade mycket eftersatt hovvård när han kom och har blivit mycket bättre med duktig hovslagare och rätt foder.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 373
Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 663
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 315
Senast: __sofia__
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar... 2
Svar
35
· Visningar
3 751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka