Hovhjälp och EasyBoots!

Thera

Trådstartare
(Var osäker på var jag skulle lägga tråden, men ni får flytta den om den ligger fel!)

Nu skulle jag behöva lite kommentarer. Jag beställde två EasyBoots till mitt gamla varmblod. Jag mätte noga bredden och då skulle stl 1 passa.

Jag tycker nu de ser för små ut, men samtidigt är bredden ok.

Sen började jag fundera på om min häst har konstig form på hovarna? Hon har ju varit i travstall och därmed också verkats med lite längre tå än vad man gör med ridhästar. Nu tycker jag dock fortfarande hon har travhäststuk på hovarna och det är kanske därför inte bootsen passar?

Jag kanske inte alls kan ha EasyBoots på henne?

Hon har gått barfota i över ett år nu.

Här kommer bilderna, kommentera gärna hovformen och framförallt, ni som har använt EasyBoots, hur ni tycker de sitter. :bow:

Hov.jpg

Easyboots.jpg

Tack på förhand!

Sv: Hovhjälp och EasyBoots!

Hej!
Jag använder Easyboot med gaiters och tycker ju att de är jättebra.
Vad jag kan se på bilden så tycker jag nog att de ser lite för små ut, de ska liksom längre upp mot kronranden.
Har du provat att rida med dem? Om inte kan du kanske returnera dem och beställa en annan storlek?
Lycka till!

Hej
Håller helt klart med Helan, bootsen är för små.
För att dom skall sitta på ordentlig måste skon sitta på hela hoven.
Se på denna sidan där finns en bra bild lite längre ned... :idea:
http://www.easycareinc.com/easyboot-using-fitting.aspx
Jag är en helnöjd användare av EasyBoots sedan 1995.
Är dock lite sugen på att prova Epics.

Elisabeth

provar infoga bild
Howto_SetHeelStrap_sm.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Ni tror inte damen har omöjliga hovar för EasyBoots då? Det började jag fundera på nämligen, att de kanske är för utflutna framåt liksom, på längden.

Jag har bara provat dem, inte gått ett steg med dem. Jag har mailat återförsäljaren och bett om att få byta size, men jag har inte fått svar. Hoppas det går...

Njae, du måste kunna få i hela hoven om dom "skall bli kvar"..
För din del så är det nog viktigast med längden på hoven.
Kommer inte hoven i så spelar det ju mindre roll med bredden.
Försök få tag på försäljaren och byt till en större storlek.
Elisabeth

ripegarden skrev:
Njae, du måste kunna få i hela hoven om dom "skall bli kvar"..
För din del så är det nog viktigast med längden på hoven.
Kommer inte hoven i så spelar det ju mindre roll med bredden.

Så då har trots allt storleken betydelse :confused:

Vore det inte bra om hela hoven fick plats i denne "gummi grunka" eller är det meningen att det skall bli skav i ballarna och inget stöd i trakten vilket lätt gör att den slinker av.

Senast ändrad av en moderator:

Det är ju det jag menar! Hela hoven måste kunna få plats och hoven skall ju vara placerad i skon så som den skulle ha varit på marken, skons botten = marken.
Eftersom det verkar som att hoven i detta fall inte har ”standard formen” i förhållandet längd/bredd så spelar som du uttrycker det storleken roll, ja och Thera måste gå mer efter längdmåttet.
Självklart skall inget ge skav på vare sig ballarna eller kronrand (där ev. skavmöjligheter finns). Skon måste anpassas (skäras ned i kanter, olika varianter på att spänna skon osv.) men först och främst skall hoven få plats i skon.

Elisabeth

Liknande trådar

Utrustning Hade tänkt skaffa hovboots till mina två hästar (en nordsvensk och en shettis) då jag bara såg fördelar med det för vår del, istället...
Svar
11
· Visningar
1 671
Senast: mizzmaria
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 415
Senast: Karminnie
·
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 216
Senast: Vogue
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 795
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna