Hovfraktur någon som varit med om detta?

Thrandur

Trådstartare
Hämtade min lilla fölis igår från unghästbetet. Hon hade varit halt i en vecka och fått Finadyne samt var nedverkat OM det skulle funnits en hovböld som förklaring på hältan.

Lilla skruttan stödde knappt på benet, men stod snällt i transporten 20 mil hem.
Idag var jag på kliniken och efter röntgen visar det sig vara en kraftig hovbensfraktur som går ända upp i leden..:cry:

Ordinationen var boxvila 4-6 månader samt gipsförband som skall läggas om var 5:e dag.

Någon som haft samma diagos på sin häst eller känner någon som har?
Hur god ser prognosen ut för ett 100% tillfrisknande?

Stackars min flicka!:cry: :(
 
Sv: Hovfraktur någon som varit med om detta?

Vår ena ponny fick en hovbensfraktur för snart 2 år sedan och hon är helt återsttälld. Den gick inte upp i leden utan satt bara i hovbenet så hon hade god prognos. Tror det är värre om den gått upp i leden, tyvärr. Våran ponny var blockhalt och stod på 3 ben, men skoddes med ringsko och hade lång konvalecens (stavning?). Blev ändå "ohalt" förvånandsvärt fort.
Någon annan kanske vet mer om frakturer upp i leden?
Stackars dig och din fölis! Hoppas att det löser sig. Positivt är i alla fall att ju yngre hästen är, desto lättare läker de...
 
Sv: Hovfraktur någon som varit med om detta?

Min fick en liknande skada. Men frakturen i leden upptäcktes inte av den första veterinären, andra veterinären sa att han skulle ha blivit återställd om det hade upptäckts från början( h*n är väldigt duktig och påläst). Så ge inte upp hoppet, det är en lång konvalisenstid på sådana skador.
 
Sv: Hovfraktur någon som varit med om detta?

Tackar så mycket båda två!! Hur funkade det att ha era hästar på boxvila? Blev dom deprimerade?
Jag ska lägga in lite "hjärngympa" prylar i boxen,men alla tips mottages tacksamt!:bow:
 
Sv: Hovfraktur någon som varit med om detta?

Ordna så att hon har möjlighet att se andra hästar. Får hon gå några steg till en boxhage ute? Grovfoder att äta, halm att pyssla med, vi har en nu frisk unghäst som stod några månader som åring pga gaffelbandskada. Vi gav krafft rehab som foder tillsammans med, betfor, kli och morötter för tillväxt och tarmfunktion, fungerade bra. Hon fick också något örtpreparat för att hålla sig lite lugnare. De vänjer sig snart med tillvaron.( Tyvärr). När hon var bättre fick vi öka hagens storlek, de sa att rörelse läker, fart skadar. Men det var ju ingen fraktur.Hoppas det går bra.
 
Sv: Hovfraktur någon som varit med om detta?

Våran ponny var helt vild i början av boxvilan och då jag ringde vet och påtalade detta sa han bara att inom en vecka (några dagar) har hon lugnat sig markant. Det stämde faktisk fast jag inte trodde på det först.
Våran ponny blev lite ledsen och deprimerad. Det får man nog räkna med, men göra det bästa av situationen. Man skulle nog själv inte vara så glad om man själv råkade ut för något sådant!
Fast å andra sidan var det nog det som gjorde att hon lugnade sig vilket i sig var ett måste för läkningens skull. Hon accepterade läget liksom. Jag fodrade med massor av halm och lade in kvistar och annat som hon kunde pyssla med.
Jag kan ju även säga att denna dam nu är den mest underbara och lätthanterade ponny som vi haft! Tuff och framåt och litar helt på sin ryttare. Skadan gjorde att man ägnade henne massor av tid och pyssel, så hon blev väldigt mycket hanterad som ung.

de sa att rörelse läker, fart skadar.
Vad gäller frakturer så fick jag veta att hon måste hållas stilla. Frakturen måste fixeras. Jag frågade även vet om sjukhage men han sade att det bästa var att hon accepterade läget i box för hon skulle hållas så stilla som möjligt. Fick inte ens gå den korta biten till sjukhagen.
Senare fick hon dock stå i sjukhage men inte den första tiden.
Med tex muskelskador stämmer ovan nämnda teori fast inte på fraktur.
 
Sv: Hovfraktur någon som varit med om detta?

Hur gammal är din häst?

Mitt föl skadade sig som 4 månaders och fick växa upp i boxvila som tog 8 månader.
Under tiden blev han separerad från sin mamma.

Han var jättepositiv under hela konvalecensen, pigg och glad.
Där jag stod som inackad hade de inte ens någon annan häst inne som sällskap så han var helt ensam.

Han fann sig fort i sin "lott", men jag ändrade arbetstider helt för att kunna vara med honom på dagarna.

Han har absolut inga men av den långa boxvilan.

Jag tycker absolut att du ska kämpa på och visar det sig sedan at tdu får problem så får du ta tag i det då.

Tillägger att han inte var ute i sjukhage under hela den tiden, men jag gick små promenader i stallgången.
 
Sv: Hovfraktur någon som varit med om detta?

Vi hade ett arabsto som fick hovbensfraktur med dålig prognos efter en transportolycka hos fodervärd. Frakturen upptäcktes inte förrän hon kom hem till oss igen, månader senare.

Spetsen på hovbenet var av och det fanns flera småfragment. Hästen stod i box och sjukhage några veckor men gick sedan i flock på sommarbete "som vanligt".

Efter ett års vila visade de nya plåtarna, till vår och veterinärens stora förvåning, att frakturen (inklusive alla småbitar) läkt ihop helt perfekt och efter ytterligare ett halvårs konvalecens så sattes hästen igång försiktigt under ryttare. Hon har fungerat helt problemfritt, hoppat hinder och burit fram ett föl efter detta. :)
 
Sv: Hovfraktur någon som varit med om detta?

Hästen blir ett år i Juni. Får inte ha henne i sjukhage och får inte röra sig mer än i boxen.

Ska verkligen ta till mig alla råd och klippa grenar samt lägga in halm i boxen. Hon får fri tillgång med silage och lite havre + betfor samt mineraler.

Skulle stödbandagera det friska benet så hon får lite extra support sa vet.
 
Sv: Hovfraktur någon som varit med om detta?

Bewelinn skrev:
Vi hade ett arabsto som fick hovbensfraktur med dålig prognos efter en transportolycka hos fodervärd. Frakturen upptäcktes inte förrän hon kom hem till oss igen, månader senare.

Spetsen på hovbenet var av och det fanns flera småfragment. Hästen stod i box och sjukhage några veckor men gick sedan i flock på sommarbete "som vanligt".

Efter ett års vila visade de nya plåtarna, till vår och veterinärens stora förvåning, att frakturen (inklusive alla småbitar) läkt ihop helt perfekt och efter ytterligare ett halvårs konvalecens så sattes hästen igång försiktigt under ryttare. Hon har fungerat helt problemfritt, hoppat hinder och burit fram ett föl efter detta. :)

Precis sånt här behöver jag höra känner jag!! Fördelenär ju hennes ringa ålder och som tur är så är hon av en mycket vänlig och harmonisk natur.
 
Sv: Hovfraktur någon som varit med om detta?

Min kompis ponny fick en hovbensfraktur när han var närmare 20 år. Efter ungefär ett halvårs boxvila var han fit for fight igen. Nu är han 22 och piggare och fräschare än någonsin! :) Hon var dock snabb ner med honom till Strömsholm.

En så pass ung häst borde det inte vara några större problem för tycker jag.

Håller tummarna för er!
 
Sv: Hovfraktur någon som varit med om detta?

Min häst fick en hovbensfraktur för ganska precis två år sedan, då hade jag haft henne i två månader.

Den upptäcktes inte förrän efter en vecka pga flera klåpare till veterinärer mm. Men när den väl upptäcktes så sattes hon direkt på boxvila. Hon stod på Ultuna i tre veckor först, sedan fick hon komma hem och stå på box i åtta veckor.

Vet ordinerade promenader x 2/dag, men det var bara att glömma. Hon var helt vild. Vi provade tre gånger, sedan gav vi upp. Alla tre gångerna slutade med att hon slet sig och galopperade iväg efter vägen. :crazy:

Hon hade gipsbandage som skulle bytas var tredje dag. Som tur var så har vi en utebox och den fick hon gå i om dagarna. Men det där att dom lugnar ner sig efter en vecka, det stämmer då inte på min häst! :eek: Hon blir bara värre ju längre tiden går. Hon har verkligen svårt för att vara konvalescent, lite konstigt för hon är en väldigt lat häst att rida... ;)

Vi hade tur och fick en jättebra vet på Ultuna, Ov* W*ttle. Han var verkligen engagerad och lämnade till och med ut sitt mobilnr när han skulle ha semester. Vi var dit på återbesök i sept och då tyckte han att jag kunde börja sätta igång henne. Men hon var väldigt porös i hovkvalitén tack vare att hon gått med sula hela sommaren.

Därför beslutade jag att låta henne stå över vintern så att hoven skulle få härda sig lite, jag ville ju inte ha en ny skada direkt... Hon blev helt återställd, det enda är att hon får aldrig hoppa några högre höjder, men dom ambitionerna har jag iaf inte, så det gör inget. Jag köpte henne som dressyrhäst. :D

Iaf så var vet helt vild över hennes förmåga att läka ihop frakturen. Han höll på och forskade om just hovbensfrakturer och var så glad att det gick så bra för henne.
 
Sv: Hovfraktur någon som varit med om detta?

En häst i stallet där mina står fick hovbensfraktur förra sommaren.
Det tog ett tag innan det upptäcktes att det var just det.
Han stod i sjukhage i 4 månader och ägarna var in till kliniken och kollade så det läkte innan han fick börja ut och gå promenader och öka på med en minut per dag. Han gick alltså i sjukhage maj-sep ca, sen läkte det tydligen bra så han fick lite större hage allt eftersom och kunde sen börja ridas i oktober.
Han är fullt igång nu och har varit det sen januari. Helt återställd.
 
Sv: Hovfraktur någon som varit med om detta?

Min blev deprimerad pga att han inte fick röra på sig. Jag minns inte riktigt men jag tror att han fick gå ut i sjukhage efter någon vecka.
 

Liknande trådar

Hästvård BLÄÄ! En del av er har kanske läst mitt klagande om mina hästskador dedan 1999 (från 1988-99 var alla hästar alltid friska, nu är de ta...
Svar
7
· Visningar
881
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp