Hovfråga...

majola

Trådstartare
Jag råkade bli osams med min hovslagare förra veckan (jo, för jag råkade ju säga att hovarna inte såg så fina ut, varpå han menade att hästen hade så dåliga hovar och han inte kunde trolla med knäna. Visst, sa jag, men man kan ju anstränga sig för att göra det bästa av det hela...). Tyvärr skedde det innan han skodde hästen. :crazy:

Nåja, han kanske hade skott den likadant ändå, det vet jag ju inte. Men nu är i alla fall hästen halt/oren. Hon är rejält felställd hovben/kronben (man kan liksom känna hur kronbenet "kommer upp" ur gropen i hovbenet - är det en rimlig förklaring?) runt om.

Hittills har det blivit hagvila, kylning och lite rätt rörelse på lina för att se hur det utvecklar sig. Min tränare/beridare försöker få tag på sin hovis för att se om han kan komma tidigare och eventuellt göra något. Fast först måste väl hovarna växa ut lite?

Kan man eventuellt lägga på en "omvänd kilsula" dvs en som är högre i tån än i trakten? Hur länge måste man vänta innan man kan börja korrigera lite? Är det rimligt att anta att det redan har blivit en inflammation i leden, eller känner hon sig bara lite öm? (Ja, jag fattar ju att det är rätt omöjligt att säga sådär på internet...)

Hon är inte halt men rör sig lite ömt och försiktigt och haltar till något steg då och då.

Sv: Hovfråga...

Alltså nu kanske det är jag som inte är med riktigt :o
Men han har alltså verkat ner henne rätt rejält framme vid tån? Och hon är skodd nu?
Kan det vara så att trakten är väldans hög och tån väldigt kort?

Japp, precis så är det. Tån behöver bli längre (väx fort, väx fort...).

Tillägg: jag behöver väl förhoppningsvis egentligen inte skriva att den hovisen inte kommer till mig mer!

Jag tycker du ska prova att åtminstone kräva tillbaka pengarna. Dåligt utfört jobb ska ej löna sig! Att pengar inte ersätter hästens lidande är en sak men det kanske svider litet för hovslagaren. Plånboksnerven kan vara känslig...

Helt fantastiskt taskigt gjort!

Fast han kanske tycker att han har skott henne jättebra (det sa han i alla fall). Jag är inte ute efter att bli mer osams utan har avslutat det här kapitlet. Visst är det surt på de 95 euro som det kostade, men inte så att det känns värt att lägga energi på det hela.

Nu vill jag gå vidare och få hästen bra igen (fast det är förstås också surt att behöva ta ut en ny hovis så snart igen!).

...man kan ju också klaga på ett "fint" sätt...fast det ursäktar ju inte om han nu gjort en kass skoning...

Går det inte att ta ner trakterna mer ? Hältan kan mkt väl komma av att han tagit hästen för kort i tån så att den blivit öm. Går det att ta ner trakterna mer så få gjort det och lägg på henne en sula en skoning så att sulan i tån avlastas. Annars finns ju alternativet tåsko eller om hästen är sulöm flappsko (tåsko med sula), just med tåsko så höjs ju tån medans trakten går utan sko på det viset ändrar man hovvinkeln. Dessa justeringar går att göra direkt utan att hoven vuxit till sig.

Jag känner igen mig. Min hovis verkar inte lika bra längre och dessutom har han blivit grinigare. Vi fick verka om en 2-åring där han tagit ner i tån men inte trakten. hon struttade fram och tappade steget. Vi tog ner trakterna och då rörde sig hästen ok igen! Ta ner trakterna snarast! Hål koll på värmeutveckling och svullnad, även om honinte haltar. Kan bero på att hon är dubbelhalt eller tom kanske halt på alla 4! Skulle nog visat en bra veterinär detta i förebyggande syfte och kanske också för att ha vittne om hur illa det ser ut efter din hovis varit där!

Jag "klagade" det allra finaste och försiktigaste jag kunde. Ja sa att det inte såg så kul ut och frågade om hon kanske behövde kortare perioder (för att ge honom en öppning och visa att jag inte ville anklaga honom för att göra ett dåligt jobb). Tyvärr gick han i försvarsställning direkt, och sedan var det inte mycket jag kunde göra för att ställa det till rätta igen.

Han vill inte komma till mig igen, och jag vill inte ha honom på min hästs hovar. Dock vill jag att vi kan hälsa åtminstone hövligt på varandra eftersom han ofta är i stallet och skor andra hästar.

Vad bra! Då hoppas jag att nya hovis kan trycka in henne så snart som möjligt!

Fast gamla hovis är klinikhovslagare/samarbetar med kliniken där min vet är chef, så jag vet inte...

Hon var lite varm och ifylld ett par dagar, men det har gått ner nu i alla fall. Benen är rena och torra.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har haft världens problem med att hitta bra hovslagare. Generellt så lyssnar de inte på vad man säger, och de som låtsas göra det...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
35 953
Senast: coari
·
Hästvård Var idag iväg till klinik för återbesök med min pålla. Vi var ju iväg för 3 veckor sedan och då ville vet. döma ut pållan pga hälta fram...
Svar
3
· Visningar
5 877
Senast: Versace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama